اضافه برداشت‌‏های بانک کشاورزی متناسب با فصل‌‏های سال نوسان دارد و در حال حاضر نیز با نظم خاصی در حال بازپرداخت است.

دکتر محمد طالبی، مدیر عامل بانک کشاورزی در گفت‌‏وگو با ایلنا با بیان این مطلب از اعلام میزان رسمی بدهی این بانک به بانک مرکزی در قالب اضافه برداشت خودداری کرد و کلیه اضافه برداشت‌‏ها را ناشی از تغییرات فصلی آب و هوا دانست.

وی افزایش مطالبات معوق بانک کشاورزی را نیز نشات یافته از تغییرات فصلی آب و هوا دانست و اظهار داشت: مطالبات معوق بانک کشاورزی به طور طبیعی ناشی از وضعیت آب و هوایی است. بالاخره سرمازدگی، خشکسالی و...

عواملی هستند که باعث می‌‏شود بخشی ازمطالبات ما بازپرداخت نشود.

وی افزود: البته تمهیداتی که دولت داشته به طور طبیعی کمک می‌‏کند که ما امهال کنیم تا منابع در حالت معوق نماند، یک بخش دیگر از مطالبات معوق ما نیز مثل سایر بانک‌‏ها است که بر اساس برنامه منظمی در حال وصول است.

طالبی تصریح کرد: مطالبات معوق تقریبا روی یک نظم معینی در حال وصول است و متناسب با شرایط وثیقه‌‏ای و شرایط مالی که شرکت‌‏ها دارند، بازپرداخت می‌‏شود.

وی با بیان اینکه اضافه برداشت‌‏های بانک مرکزی روند کاهشی داشته، گفت: ما متناسب با فصول مختلف اضافه برداشت‌‏مان افزایش پیدا کرده که هم اکنون درحال کاهش است.

وی در پاسخ به این سوال که رقم اضافه برداشت چقدر است، گفت: عدد اضافه برداشت را نباید گفت.

مدیر عامل بانک کشاورزی در خصوص دریافت وام از بازار بین بانکی ابراز داشت: عدد معناداری نبوده که در بازار بین بانکی تسهیلات گرفته باشیم؛ یعنی رقم محدود بوده است، یک ارقامی در حد ۱۰ یا ۲۰ روز یا یک ماه می‌‏خواستیم. به هر حال بین بانک‌‏ها یک مراوداتی وجود دارد و ممکن است روزی بانک مقابل از ما بخواهد و ما به آنها تسهیلات بدهیم. این خیلی تاثیری ندارد و چیزخاصی نبوده است.

وی در پاسخ به این سوال که وام‌‏های بین بانکی را با چه رقمی دریافت کردید، گفت: معمولا نرخ این وام‌‏ها از نرخ سود عقود مشارکتی بالاتر است.

وی به استمهال‌‏های قائل شده اشاره کرد و در پاسخ به این سوال که آیا استمهال‌‏ها لطمه‌‏ای به بانک وارد کرده یا خیر؟ گفت: خیر، لطمه‌‏ای به بانک وارد نشده چراکه دولت کمک کرده است.

به طور طبیعی کشاورزان به یک وضعیتی می‌‏رسند که نمی‌‏توانند وام خود را باز پرداخت کنند، لذا دولت برای کمک به ما وارد می‌‏شود.

وی در ادامه از صدور مصوبه‌‏ای در جهت پرداخت سود وام‌‏های بازپرداخت نشده کشاورزان خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه‌‏ای که اخیرا صادر شد، دولت پذیرفت تا سود را به ما پرداخت کرده و بانک کشاورزی استمهال کند.

مدیرعامل بانک کشاورزی تصریح کرد: وقتی خشکسالی یا سرمازدگی ایجاد می‌‏شود، اگر ما به زور هم بخواهیم از کشاورز پولمان را بگیریم، کشاورز توانی ندارد که پول بانک را بدهد؛ بنابراین تصمیمی که دولت می‌‏گیرد کمک به ما هم هست، به خصوص امسال که دولت کمک شایانی به بانک کشاورزی کرده است.

وی گفت: ما بانک کشاورزی هستیم، هر اتفاقی در بخش کشاورزی رخ می‌‏دهد بر ما تاثیر می‌‏گذارد؛ اگر کشاورزان سردشان بشود، ما هم سردمان می‌‏شود، اگر گرمشان بشود، ما هم گرممان می‌‏شود، اگر سیل بیاید، ما هم تحت تاثیر قرار می‌‏گیریم، لذا نمی‌‏توانیم در ایزوله بانکداری کنیم و مجرد از کشاورز باشیم.