10 اشکال اساسی قانون بانکداری بدون ربا به دولت ابلاغ شد

عضو کارگروه اصلاح قانون بانکداری بدون ربا با اشاره به طبقه‌بندی اشکالات این قانون در ۱۰ مورد گفت: این موارد به دولت ابلاغ شده و برای اصلاح نیاز به تغییر یا تکمیل دارد.

سید عباس موسویان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: اصلاح قانون بانکداری بدون ربا مرداد ماه سال جاری از نظر علمی نهایی شد و ویرایش پنجم آن در اختیار معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری قرار گرفت.

وی تصریح کرد: اعضای کارگروه به منظور تبیین بیشتر مسائل مورد تاکید در این فرایند اقدام به برگزاری جلسه‌ای کارشناسی با مسوولان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری کردند که این جلسه نیز دو هفته پیش برگزار شد.

به گفته عضو کارگروه اصلاح قانون بانکداری بدون ربا، تصویب قانون جدید هم‌اکنون در مراحل قانونی خود قرار گرفته و بعد از تصویب لایحه در هیات دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

به گفته وی، بررسی دقیق اشکالات نظام بانکی نشان داد نظام بانکی اشکالات مختلف و متعددی دارد که همه آنها از یک سنخ نبوده و راه حل واحدی هم ندارند.

موسویان با بیان اینکه گروهی از اشکالات به خود قانون عملیات بانکی بدون ربا مربوط می‌شود، مهمترین آنها را در ۱۰ مورد قابل بیان دانست و گفت: عدم ارائه تعریفی روشن و کاربردی از نظام بانکی و تبیین قلمرو شمول قانون، متاثر شدن قانون از شرایط اقتصادی اول انقلاب به ویژه از نگرش دولتی بودن بانک‌ها و عدم قابلیت قانون برای طراحی الگوهای متناسب با انواع بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی از جمله این اشکالات است.

وی افزود: علاوه بر این عدم جامعیت و نارسایی قانون نسبت به اهداف و سلیقه‌های سپرده‌گذاران، عدم جامعیت و نارسایی قانون نسبت به اهداف و سلیقه‌های متقاضیان تسهیلات، عدم جامعیت و نارسایی ابزارهای سیاست پولی استفاده شده در قانون را می‌توان از دیگر اشکالات قانون فعلی بانکداری بدون ربا دانست.

موسویان با اشاره به فقدان راهکار مناسب برای مواجهه با مطالبات معوقه، به عنوان یکی دیگر از اشکالات قانون فعلی بانکداری بدون ربا، خاطرنشان کرد: این قانون همچنین فاقد راهکار ارتباطی بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری ایران با بانک‌های بدون ربا و متعارف دنیا است، ضمن اینکه برای نظارت و کنترل شرعی فعالیت بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری غیربانکی نیز راهکار مناسبی ارائه نمی‌دهد.

وی فقدان راهکار مناسب برای تحقیق و توسعه بانکداری بدون ربا را آخرین اشکال وارد بر قانون فعلی دانست و گفت: این ۱۰ مورد توسط کارگروه اصلاح قانون بانکداری بدون ربا به عنوان اشکالات وارد بر قانون فعلی تشخیص داده شده است که برخی از آنها نیاز به تغییر دارند و برخی دیگر باید تکمیل شوند.