جزئیات اقساط وام 30میلیونی ساخت مسکن

عکس:نگار متین‌نیا

گروه بازار پول- پس از ابلاغ دستورالعمل وام ۳۰میلیونی ساخت به بانک مسکن، این بانک از روز سه‌شنبه ۱۶ مهر ماه به افتتاح حساب برای پرداخت سقف وام ساخت مسکن اقدام کرده است.

گرچه از سوی روابط‌عمومی‌بانک مسکن برخی دستورالعمل‌ها و مقررات این وام اعلام شد، اما برخی موارد همچون میزان اقساط و نرخ سود نامشخص است.خبرگزاری فارس در گفت‌و‌گو با فرید جلالی‌عزیزپور، رییس اداره طرح و برنامه بانک مسکن سعی کرده جزئیات و ناگفته‌های این وام را مشخص کند، اما برخی پاسخ‌های این مقام بانک مسکن شفاف و روشن نیست. گرچه به گفته وی مجتمع‌سازان می‌توانند از وام ۳۰میلیونی ساخت استفاده کنند اما عملا هیچ انبوه سازی حاضر به سپرده‌گذاری ۱۵میلیون تومان از سرمایه هر واحد خود به مدت یک سال و پس از آن دریافت وام به صورت مشارکتی نخواهد بود.

گرچه اعلام شده که افراد عادی دارای حساب صندوق می‌توانند از شرایط فروش اقساطی سهم‌الشرکه مشارکت مدنی بانک به مدت حداکثر ۱۲ سال استفاده کنند اما لازم به توضیح است که اگر خریدار فاقد این حساب باشد، حداکثر تا ۱۵میلیون تومان از این تسهیلات به او واگذار می‌شود.بنابراین عملا برای استفاده انبوه‌ساز از این حساب و فروش آن، باید دو حساب نزد بانک مسکن سپرده‌گذاری شود.

رییس اداره طرح و برنامه بانک مسکن تصریح کرده که مزیت افتتاح حساب صندوق پس‌انداز ساخت مسکن، پرداخت امتیاز مکتسبه این حساب از سوی بانک‌ در صورت واجد شرایط بودن دارنده حساب قطعی است. در حالی که این امتیاز درخصوص وام خرید مسکن نیز از سوی بانک اجرا می‌شود.در عین حال باید توجه داشت که کارشناسان بانک مسکن برای این نوع وام نیز همچون وام خرید مسکن به ارزیابی طرح و پروژه می‌پردازند.

همچنین نرخ سود ۱۱درصد برای فروش اقساطی در مورد تسهیلات ۱۸میلیونی خرید مسکن نیز اعمال می‌شود که مصوب شورای سابق پول و اعتبار است.

با این اوصاف، رییس اداره طرح و برنامه بانک مسکن جزئیات تازه‌ای از پرداخت وام ۳۰‌میلیونی ساخت مسکن، میزان نرخ سود وام ۳۰‌میلیون تومانی، میزان اقساط آن به روش ساده و پلکانی، تعلق گرفتن این وام به چند نفر و مجتمع سازان و در رهن قرار گرفتن واحد مسکونی را اعلام کرد.

جلالی عزیزپور اظهار داشت: تسهیلات ۳۰‌میلیون تومانی ساخت مسکن یک حساب جدید به نام حساب صندوق پس‌‌انداز ساخت مسکن است و برای ۳ گروه از مشتریانی که قصد احداث مسکن دارند، تعلق می‌گیرد.

وی افزود: گروه اول شامل افرادی است که قصد احداث واحد مسکونی ویلایی برای زمین خود دارند و گروه دوم نیز شامل افرادی که چند نفر مالک یک زمین هستند، خواهد بود.

وی ادامه داد: گروه سوم که می‌توانند از این حساب بهره‌مند شوند مجتمع سازان هستند که می‌توانند با افتتاح حساب به تعداد واحدهای مورد ساخت برای دریافت وام ساخت اقدام کنند.

جلالی عزیزپور گفت: وضعیت افتتاح حساب صندوق پس‌انداز ساخت مسکن این گونه است که هر متقاضی وام که مبلغ بیشتری را در این حساب واریز کند، مدت انتظار کمتری را تحمل خواهد کرد. رییس اداره طرح و برنامه بانک مسکن افزود: چنانچه متقاضی این وام بخواهد از حداکثر زمان مدت انتظار که ۴۲ ماه است، استفاده کند باید چهار‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان نزد بانک سپرده‌گذاری کند. وی ادامه داد: اما اگر متقاضی وام مزبور بخواهد حداقل زمان ممکن را برای دریافت وام سپری کند، می‌تواند با سپرده‌گذاری ۱۵‌میلیون تومان در مدت ۱۲ ماه ۳۰‌میلیون تومان وام ساخت مسکن دریافت کند.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیانی که بخواهند ۱۲‌میلیون تومان وام ساخت دریافت کنند، می‌توانند با سپرده‌گذاری یک‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان بعد از ۴۲ ماه این وام را دریافت کنند.

جلالی عزیزپور خاطرنشان کرد: بعد از سپری شدن دوره انتظار و مشخص شدن امتیاز حساب صندوق و میزان تسهیلات، متقاضی می‌تواند درخواست خود را برای دریافت تسهیلات ارائه دهد. وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات به این متقاضی نیز در چارچوب مبانی قانونی عقد مشارکت مدنی است و سود این گونه تسهیلات مانند عقد فروش اقساطی که با نرخ کمتری اعمال می‌شود نیز از تخفیفاتی برخوردار خواهد بود.

جلالی عزیزپور گفت: حداکثر مجوز تقسیط در حساب صندوق پس‌انداز ساخت مسکن ۲۵‌میلیون تومان است و مجتمع‌ساز دارای حساب یا افراد عادی دارای حساب صندوق می‌توانند از شرایط فروش اقساطی سهم‌الشرکه مشارکت مدنی بانک به مدت حداکثر ۱۲ سال استفاده کنند. وی ادامه داد: اگر خریدار فاقد این حساب باشد، حداکثر تا ۱۵‌میلیون تومان از این تسهیلات به او واگذار می‌شود.

جلالی عزیزپور گفت: تلفیق وام ۱۸‌میلیونی حساب صندوق پس انداز مسکن و ۳۰‌میلیون تومانی ساخت مسکن نیز با افتتاح حساب جدید و کسب امتیاز لازم میسر است.

وی افزود: به عنوان مثال فردی که دارای امتیاز وام بر اساس ضوابط صندوق پس‌انداز مسکن (وام خرید مسکن)است و قصد استفاده از تسهیلات ساخت حساب جدید را داشته باشد، می‌تواند با افتتاح حساب جدید ساخت و کسب امتیازات لازم از مجموع امتیاز در حساب جهت ساخت مسکن و حداکثر تا ۳۰‌میلیون تومان بهره‌مند شود.

جلالی عزیزپور به میزان اقساط وام ۳۰‌میلیونی ساخت اشاره کرد و گفت: میزان اقساط وام ۳۰‌میلیونی ساخت به دو روش پلکانی و ساده است یعنی اگر اقساط این وام ( بنا به تقاضای مشتری بانک) به روش پلکانی باشد، برای سال اول ماهانه ۳۰۰‌هزار تومان( در ۱۲سال) و اگر روش بازپرداخت ساده باشد، ماهانه ۳۷۰‌هزار تومان است. وی با بیان اینکه در روش پلکانی هر سال ۵‌درصد به میزان اقساط وام سال قبلی افزوده می‌شود، گفت: چنانچه متقاضی بخواهد ۱۵‌میلیون تومان وام دریافت کند و روش بازپرداخت را نیز پلکانی تعیین کند، سال اول باید ۱۵۰‌هزار تومان قسط پرداخت کند و سال دوم با ۵درصد افزایش باید ماهانه ۱۷۲‌هزار تومان اقساط پرداخت کند و برای سال‌های بعد نیز با همین نرخ افزایش خواهد یافت. به گفته وی، میزان اقساط وام به روش ساده برای تسهیلات ۱۵‌میلیون تومانی ساخت ماهانه ۱۸۵‌هزار تومان است.

جلالی عزیزپور در خصوص چگونگی پرداخت وام ۳۰میلیونی ساخت مسکن گفت: پرداخت وام ۳۰‌میلیونی ساخت مسکن بر اساس مراحل پیشرفت فیزیکی ساختمان و از مرحله اسکلت‌بندی ساختمان خواهد بود.

وی افزود: زمانی که ساختمان مورد نظر به مرحله اسکلت بندی رسید، بانک اقدام به اعطای اولین مرحله وام ساخت می‌کند و همین طور با ادامه پیشرفت کار این تسهیلات را پرداخت می‌کند.