گروه بازار پول- بهای طلا در بازارهای جهانی به بالاترین نرخ رشد ۱۱هفته‌ای خود رسید.

روز گذشته نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری با رسیدن به سقف ۹۳۳دلار بیش از ۲۰دلار نسبت به نرخ چهارشنبه رشد کرد و در ساعت ۱۳ به وقت تهران به حد ۹۲۰دلار کاهش یافت.

نرخ سکه بهارآزادی و سکه طرح قدیم هر یک ۲هزار تومان در روز پنج‌شنبه رشد قیمت داشتند که انتظار می‌رود امروز مجددا شاهد افزایش قابل‌توجهی در قیمت‌ها باشیم.

تبعات بحران مالی آمریکا در اقتصاد جهان به مرور گسترده‌تر می‌شود و پیش‌بینی افت نرخ رشد اقتصادی برای سال آینده میلادی از ۵درصد به ۹/۳درصد به معنی کاهش رونق تولید و کاهش تقاضا برای مواد اولیه و نفت و سایر کالاها است. از سویی سرایت بحران مالی غرب به آسیا و اقیانوسیه، سقوط ۱۱درصدی شاخص نیکی در ژاپن و وخامت اوضاع بورس استرالیا به شرایط سال۱۹۸۷ و تداوم ورشکستگی در بانک‌ها با توجه به سخنان پاولسون وزیر خزانه‌داری آمریکا، افت ارزش یورو و پوند انگلیس و بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران و سهامداران به فعالیت بانک‌ها چشم‌انداز رشد ارزش طلا را در کوتاه‌مدت و میان مدت برجسته‌تر ساخته است.

در واقع همه نگاه‌ها به طلا معطوف شده است به ویژه اینکه ۹بانک مرکزی دنیا شامل فدرال رزرو(بانک مرکزی آمریکا)، بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی انگلیس، بانک مرکزی کانادا، Riksbankسوئد، بانک مرکزی کره‌جنوبی، بانک مرکزی تایوان، بانک مرکزی چین و بانک مرکزی هنگ‌کنگ نرخ بهره را کاهش داده‌اند.

شرایط کنونی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا (ETFS) را با رونق دوباره روبه‌رو می‌کند و تقاضای فیزیکی طلا را نیز افزایش می‌دهد.

تقاضا و افزایش قیمت طلا در حالی است که بهای نفت در بازارهای جهانی با رسیدن به کف ۷۶دلار به ازای هر بشکه فعلا در محدوده ۸۲دلار در نوسان است. این وضعیت در شرایطی است که همواره نرخ و سایر کالاها همسوی با هم در و خلاف جهت ارزش دلار آمریکا حرکت می‌کند.