مخبر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که بانک مرکزی باید مستقل از دولت باشد، گفت: در حال حاضر جایگاه تضعیف شده بانک مرکزی باید ارتقا پیدا کند.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که بانک مرکزی تنها نهادی است که در حوزه پولی و مالی می‌تواند قانون و مقررات وضع کند، اظهار کرد: همه دولت‌ها تلاش می‌کنند که برای تامین منابع سیاسی و اقتصادی خود به بانک مرکزی فشار بیاورند و چون دولت‌ها به دنبال سیاست‌های کوتاه مدت هستند، این رویه با منافع بانک مرکزی که به دنبال برنامه‌های بلندمدت است، سازگاری ندارد. نماینده مردم ساری در مجلس افزود: در شرایط کنونی باید رابطه دولت و بانک مرکزی تعریف مناسبی شود و یک اصلاح ساختاری در این رابطه صورت بگیرد. ضمن این‌که بانک‌ها و دولت باید حساب‌های خود را با بانک مرکزی تسویه کنند. وی با بیان این‌که مجلس به دنبال این است که وظایف بانک مرکزی و رابطه آن با دولت را به صورت منفک تعریف کند، ادامه داد: با این شرایط ممکن است شیوه انتخاب رییس کل بانک مرکزی تغییر کند و البته یکی از پیشنهادها در این رابطه معرفی رییس بانک توسط رییس جمهور و کسب رای اعتماد او از مجلس است.

یوسف‌نژاد افزود: استقلال تصمیم‌گیری‌ بانک مرکزی و ثبات مدیریت آن باید به گونه‌ای باشد که با تغییر دولت، آن استقلال لطمه نخورد. ضمن این‌که نباید سیاست‌های بانکی با تغییر دولت‌ها دستخوش تغییر شود.