یک میلیون و 600 هزار نفر موفق به دریافت وام ازدواج از صندوق مهر رضا(ع) شدند

فاطمه بهادری

صندوق مهر امام رضا (ع) برای اعطای تسهیلات به بخش مسکن، بررسی‌هایی را انجام داده که در صورت تامین اعتبار و منابع لازم، این صندوق تسهیلات مسکن را در اختیار انبوه‌سازانی که متولی امر ساخت‌وساز هستند قرار می‌دهد. خلیل یسایی، مدیرعامل صندوق مهر امام رضا (ع) در آستانه سالروز تاسیس این صندوق در یک نشست خبری با بیان مطلب فوق افزود: از بیست و پنجم تیرماه سال ۱۳۸۵ تاکنون ۲ میلیون و ۴۸۲ هزارو ۶۱۰ نفر برای دریافت وام ازدواج ثبت‌نام کردند که با بررسی،۲ میلیون و ۴۲۰ هزارو ۹۴۸ نفر به بانک‌ها معرفی شده و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر موفق به دریافت تسهیلات ازدواج شدند.

وی علت عدم پرداخت تسهیلات به سایر افراد را در عدم معرفی ضامن توسط متقاضیان اعلام کرد و گفت: متقاضیانی که خودشان کارمند بانک باشند نیازی به ضامن ندارند.

اما دیگر افراد باید یک ضامن کارمند و یا دارای جواز کسب را به بانک معرفی کنند.

یسایی تصریح کرد: بانک‌ها برای عدم پرداخت به ‌موقع وام ازدواج، سیاست‌های بانک مرکزی را دلیل این امر عنوان کردند.

وی در پاسخ به این سوال که محدودیت‌های بانک مرکزی مربوط به عدم پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه نبوده و چرا این علت برای چنین نارسایی در پرداخت به موقع تسهیلات ذکر شده اظهار داشت: صندوق نیز در این زمینه به بانک‌ها تذکر داده است.

مدیرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) با تاکید براینکه ۹۰ درصد از تسهیلات در موعد مقرر بازپرداخت می‌شود، گفت: ۱۰ درصد مابقی با اندکی تاخیر پرداخت می‌شود. وی میزان وام قرض‌الحسنه ازدواج را دو میلیون تومانی به هر نفر (مجموعا چهار میلیون تومان به زوج) در قالب دو میلیون تومان وام نقدی و دو میلیون وام کالایی اعلام کرد و افزود: وام کالایی شامل تسهیلات خرید ۱۶ قلم کالا از فروشگاه‌های طرف قرارداد با صندوق است.

به گفته وی پرداخت تسهیلات ازدواج با ثبت‌نام اینترنتی از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی صندوق و وارد کردن کدملی انجام می‌شود و نرخ سود آن چهار درصد است.

یسایی در زمینه پرداخت تسهیلات در بخش اشتغال تصریح کرد: یکی از ماموریت‌های صندوق، ارائه تسهیلات به مشاغل پایین دستی و کارگاه‌های خرد با حداکثر سه نفر شاغل است.وی رقم تسهیلات اشتغال را از سه میلیون تا ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: متقاضی تسهیلات حتما باید بیکار و دارای گواهی مهارت باشد. در عین اینکه طرح ارائه شده توسط وی توجیه فنی داشته باشد.

به گفته وی، این تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه مدت بازپرداخت اقساط آن سه سال است که بین سه تا شش ماه و بعضا در روستاها تا یکسال تنفس دارد.

یسایی با بیان اینکه تاکنون ۳هزارو ۵۶۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال توسط صندوق مهر امام رضا (ع) پرداخت شده افزود: با این رقم قریب به ۸۴ هزار فرصت شغلی ایجاد شده که پیش‌بینی صندوق یک‌صدهزار فرصت بود. وی ادامه داد: یک هزارو ۵۷۵ میلیارد تومان از این رقم تسهیلات روستایی و یک هزارو ۹۸۳ میلیارد تومان شهری بوده است.

به گفته وی، تسهیلات اشتغال با نظارت حتی در برخی طرح‌ها در دو مرحله نظارت پرداخت می‌شود که حدود ۹۰ درصد از اقساط آن نیز بازپرداخت شده است.وی ادامه داد: متقاضیان از سن قانونی تا سن ۵۵ سالگی می‌توانند از این تسهیلات برخوردار شوند. همچنین به ازای هر پنج میلیون تومان یک ضامن لازم است. در عین حال روز شنبه آینده، همایشی به همت صندوق مهر رضا با عنوان قرض‌الحسنه، راهبرد اقتصاد سالم با هدف ترویج فرهنگ دینی قرض‌الحسنه در نظام اقتصادی کشور برگزار می‌شود.