عکس‌ها:حمید جانی‌پور
لیلا اکبرپور- اولین همایش بیمه در نفت، گاز و پتروشیمی با حضور مسوولان ارشد صنعت بیمه و نفت و کارشناسان این دو بخش مهم اقتصادی روز گذشته در سالن همایش‌های دهکده المپیک تهران برگزار شد.

حفظ سرمایه‌های ملی
آیت کریمی، دبیر همایش با برشمردن صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان باارزش‌ترین و بزرگ‌ترین سرمایه‌های ملی ایران افزود: حفظ و نگهداری بهینه، بر اساس اصول نوین فنی و علمی از این سرمایه‌های ملی یک ضرورت است.
او با بیان اینکه بحث مدیریت ریسک و بیمه از اولویت‌های کاری تمام مدیران نفت، گاز و پتروشیمی جهان است، ادامه داد: اصول مدیریت ریسک و بیمه با توجه به ویژگی‌های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دارای پیچیدگی‌های فراوانی بوده و دستیابی به حداکثر بهره‌وری از این اصول، نیازمند ایجاد نگرش علمی، فراگیر و سیستماتیک در کلیه سطوح مدیریتی صنعت نفت است.
توزیع ریسک پس از اشباع بازار داخلی
دکتر فرشباف، رییس کل بیمه مرکزی ایران نیز در همایش بیمه در نفت، گاز و پتروشیمی، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این سمینار بر گسترش همکاری‌های صنعت بیمه و نفت، گاز و پتروشیمی تاکید کرد و گفت: نفت در اکثر جوامع یکی از منابع اصلی تامین‌کننده انرژی است و رشد روز‌افزون قیمت آن نیز نتوانسته کالایی جایگزین آن کند.
او بر تنوع فرآورده‌های نفتی و خطرات متعددی که در آن وجود دارد، اشاره کرد و افزود: 40درصد از خسارت‌های گوناگون جهان در سال 2007 مربوط به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی بوده و 90درصد خسارت‌های پرداختی توسط صنعت بیمه در جهان نیز مربوط به این صنایع است.
فرشباف در خصوص حجم کل واگذاری‌های صنعت بیمه کشور به بازار اتکایی خارجی گفت: ۲۳درصد از پرتفوی صنعت بیمه کشورمان شرایط واگذاری به بیمه‌گران اتکایی را داشته که ۶۰درصد از آن بیمه‌های نفت و انرژی بود.رییس کل بیمه مرکزی ایران سهم قبول ریسک‌های داخلی در بازار بیمه کشورمان را در سال ۸۳ معادل ۲۱درصد اعلام کرد و گفت: با تلاش بیمه‌گران این سهم در سال ۸۶ به ۶۷درصد رسید.
فرشباف همچنین سهم واگذاری اتکایی بیمه مرکزی به خارج از کشور در سال 78 را معادل 96درصد عنوان کرد و افزود: این حجم واگذاری در سال 86 به 58درصد کاهش یافت.به گفته او در سال 78 حدود 98درصد از ریسک‌های پتروشیمی به بیمه‌گران خارجی واگذار می‌شد که این رقم در سال 86 به 49درصد کاهش یافته است.او حجم سرمایه‌گذاری صنعت بیمه برای پوشش بیمه‌های انرژی طی 3 سال گذشته را 3/3میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این رقم تا 3 سال پیش 4/1میلیارد دلار بوده و این تصمیم برای افزایش ظرفیت نگهداری داخلی ریسک‌ها بوده است که صنعت بیمه برای هر ریسک در داخل، ظرفیت خود را از 280میلیون دلار به 670میلیون دلار بهبود داد.
رییس کل بیمه مرکزی ایران یادآور شد: صنعت بیمه برای پوشش ۵/۳۳میلیارد دلار ریسک در سال ۸۶ توانست حدود ۸۱میلیون دلار حق بیمه تولید کند.
فرشباف با یادآوری این که 27درصد تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به گروه نفت است، گفت: تنها 3درصد از پرتفوی صنعت بیمه کشور به نفت و انرژی اختصاص دارد در حالی که در حالت عادی باید حداقل این سهم 27درصد باشد.او همچنین خواستار تعامل و اعتماد متقابل، میان صنعت بیمه و نفت شد و گفت: صنعت نفت، گاز و پتروشیمی روی نیروی انسانی متخصص و منابع مالی بیمه‌گران به عنوان بیمه‌گر مستقیم حساب کنند و اجازه دهند ریسک‌ها پس از اشباع داخلی بازار به بیمه‌گران خارجی واگذار شود.او در خاتمه پیشنهاد داد تا آیین‌نامه عدم‌کارمزد به نمایندگان برای صدور بیمه‌نامه‌های دولتی اصلاح شود و گفت: پرداخت کارمزد، انگیزه شبکه فروش را برای همکاری با نهادهای دولتی افزایش می‌دهد.
بیمه اتکایی ایرانیان
سیدمهدی کرباسیان، رییس هیات‌رییسه صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت نیز در این همایش ضمن یادآوری اینکه صنعت بیمه کشورمان به خاطر ساختار دولتی که داشت نتوانسته بود در سطح بین‌الملل رقابت کند، گفت: ورود بخش خصوصی موجب آغاز رقابت شده است.
او گفت: صنعت بیمه تا سال ۷۸ به روش خویش‌بیمه‌ای، خطرات را پوشش می‌داد و بعد از آن مکلف شد که با بیمه‌گران داخلی قرارداد بیمه‌ای امضا کند.او از صنعت بیمه خواستار سرویس‌دهی و مدیریت ریسک‌ بر پایه اصول فنی علمی و افزایش سرمایه‌ها برای بالا بردن ظرفیت نگهداری داخلی شد و گفت: بیمه پارسیان که صندوق بازنشستگی صنعت نفت از سهامداران عمده آن است، در تاسیس یک شرکت بیمه اتکایی مشارکت داشته و توانسته موافقت کلی بیمه مرکزی را اخذ کند.
افزایش سرمایه بیمه ایران
سهامیان مقدم، مدیرعامل بیمه ایران نیز در همایش مذکور، ضمن تشریح اهمیت صنعت نفت و تنوع خطراتی که در این بخش وجود دارد بر لزوم پوشش‌های بیمه جامع آن تاکید کرد و گفت: هدف استراتژیک شرکت‌های بیمه، مسوول و سودآور بودن آنها بوده و به دنبال شکل‌گیری زمینه جدید فعالیت‌ در ابعاد جهانی، منسجم و هدفمند است. او افزود: نیازسنجی صنعت انرژی کشور از مواردی است که صنعت بیمه باید انجام دهد و سرمایه اصلی یعنی نیروهای انسانی را نیز مدنظر قرار دهد و توجه داشته باشد که خطاهای انسانی گاهی اوقات خسارات سنگینی را به بار می‌آورد. او همچنین از اقدام دولت برای افزایش سرمایه بیمه ایران و مرکزی و اعطای یک میلیارد دلار خبر داد و گفت: کارگروه قوی و متخصص از هر دو صنعت نیاز است تا مشکلات و نیازها را رصد کرده و بهترین راهکار را برای پوشش‌ها ارائه دهند.
توجه نهادهای مسوول
حسین کریم‌خان زند، مدیرعامل بیمه پارسیان نیز ضمن تشریح ویژگی‌های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مجموع حق بیمه‌های تولیدی در این بخش را در سال ۸۴ معادل ۵۶۵میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این رقم با رشد ۲۶۵درصدی در سال ۸۵ به بیش از ۸۲۸میلیارد ریال رسید. او افزود: از مقادیر حق بیمه‌های جذب شده حدود ۱۵۰میلیارد ریال در سال ۸۳، ۷۷میلیارد ریال در سال ۸۴ و بیش از ۲۰۴میلیارد ریال در سال ۸۵ به عنوان حق بیمه اجباری به بیمه مرکزی و بیش از آن را به بیمه‌گذاران اتکایی خارجی واگذار کرده است.او تقویت تخصصی صنعت بیمه در حوزه بیمه انرژی را خواستار شد و گفت: نهادهای مسوول به انجام برنامه‌ریزی‌های هدفمند جهت حذف موانع قانونی و ایجاد بسترهای مناسب جهت افزایش ظرفیت داخلی پذیرش بیمه‌های انرژی، جهت بهره‌برداری از پتانسیل‌های این حوزه، توجه خاص کنند.
حضور بخش‌خصوصی
عبدالمحمود ضرابی، مدیرعامل بیمه کارآفرین نیز بر نقش بیمه‌های خصوصی در گسترش رقابت در بازار بیمه کشور تاکید کرد و گفت: بیش از ۵۰درصد از تولید ناخالص ملی را صنایع نفت به خود اختصاص داده و متاسفانه سهم صنعت بیمه کشورمان در پوشش این صنایع ناچیز است.او افزود: بخش عمده‌ای از صنعت بیمه کشور طی دو دهه گذشته دولتی بود و تا سال‌های دهه ۷۰ صنعت نفت در خارج از کشور بیمه می‌شد و صنعت بیمه ایران هم از حق بیمه‌ها و هم از دانش روز از این بخش محروم بود.ضرابی ادامه داد: تا سال ۸۰ این صنایع فاقد بیمه کامل بود و با نوید اینکه بخش‌خصوصی با ایجاد ظرفیت ریسک‌پذیری و رقابت سالم با بیمه‌های دولتی ریسک‌های نفتی در داخل، توزیع و هر شرکت با توجه به شرایط مالی و ظرفیت پذیرش ریسک را پذیرفت.
او یادآور شد: کارشناسان بخش‌خصوصی از بیمه‌های دولتی آمدند و سال‌ها تجربه خود را با عشق به خدمت بیشتر در بیمه‌های خصوصی عرضه کردند.
ضرابی گفت: دقت در ارائه پوشش مناسب با استانداردهای بین‌المللی، سرویس‌دهی سریع، حضور پیمانکاران بخش‌خصوصی و رقابت صحیح با کاهش قیمت حق بیمه و هزینه‌ها، خواسته بیمه‌گذاران است که بیمه‌گران باید در اولویت برنامه‌ها قرار دهند.
کاهش حق بیمه و فرانشیز
آقاجانی معاون مالی پتروشیمی نیز در این همایش با اعلام اینکه بیش از ۲۴میلیارد دلار، پوشش بیمه‌ای توسط بیمه‌گران ایرانی برای صنایع پتروشیمی خریداری شده است، گفت: ضریب خسارت پتروشیمی پایین است و تاکنون بیش از ۱۰ تا ۱۲میلیون دلار خسارت دریافت نکرده است.او از صنعت بیمه خواست تا پاداش عدم خسارت از ۵ به ۱۰درصد، شرط قاعده نسبی به طور کامل و غیرمشروط باشد و فرانشیز کاهش و سقف تعهدات اتکایی در کلوز خود به خود از مبلغ ۲۰میلیون یورو به ۱۰۰میلیون یورو افزایش یابد.


کرباسیان


فرشباف


آقاجانی