فرمان تغییر نحوه عرضه ارز

دنیای اقتصاد- پس از پنج روز پر نوسان و رکوردشکن در بازار دلار آخرین روز کاری کم تنش و آرام به پایان رسید. دلار با

۶۵ تومان کاهش در سطح ۱۴۳۵ تومان آرام گرفت؛ این در حالی است که دو روز پیش از آن رکورد ۱۶۰۰ تومانی را نیز تجربه کرده بود. سکه نیز بدون تغییر نسبت به روز چهارشنبه ۶۰۸ هزار تومان فروش رفت؛ گرچه اجزای آن کمی کاهش قیمت داشت. در شرایطی که تمام فعالان چشم به بازگشایی بازار در هفته جدید دارند، وزیر امور اقتصادی و دارایی از دستور رییس‌جمهور به بانک مرکزی برای بازنگری در نحوه تخصیص و عرضه ارز خبر داد. دلار و یورو افتاد، پوند گران شد سکه ثابت ماند

آخر هفته آرام بازار

گروه بازار پول_ مسعود رضا طاهری: هر چند ابتدای هفته برای بازار توفانی و نفس‌گیر بود، اما روز آخر هفته آرام و کم تنش به پایان رسید. بازار ارز و سکه تهران در هفته گذشته با دو اتفاق روبه‌رو بود؛ توقف فروش نقدی سکه و رکوردزنی‌های پی‌در‌پی دلار در عبور از کانال‌های قیمتی جدید. اما آخر هفته دلار به سطح میانی ۱۴۰۰ بازگشت و سکه نیز در سطح ۶۰۰ هزار تومان باقی ماند.

روند پر نوسان ارز

قیمت ارز در بازار داخلی در حالی روزهای پر افت و خیز خود را پشت سر می‌گذارد که بازار ارز آذر ماه امسال را همچون مهر ماه سال ۸۹ به عنوان ماهی خاطره انگیز و البته سرشار از نگرانی در کارنامه فعالیت خود ثبت کرد. روزهایی که در آن بازار شاهد افزایش یا کاهش بیش از ۱۰۰ تومانی در قیمت دلار آمریکا یا یورو بوده است.

در این ماه قیمت دلار در مرز ۱۶۰۰ تومان نیز در ۳۰ آذر از سوی برخی اعلام شد. اگرچه معامله‌ای در این قیمت صورت نگرفته و بالاترین قیمت مورد معامله دلار ۱۵۶۰ تومان گزارش شده، اما دلار آمریکا در این ماه از ۱۳۴۵ تومان در اول آذر تا ۱۶۰۰ تومان هم بالا رفت که ۱۹ درصد رشد قیمت را در روز پایانی ثبت کرد . قیمت دلار در روز ۲۴ آذر ۱۳۷۲ تومان،در ۲۷ آذر ۱۴۰۰ تومان، در ۲۸ آذر ۱۴۴۰ تومان ، در ۲۹ آذر ۱۵۳۰ تومان و در ۳۰ آذر ابتدا ۱۶۰۰تومان و تا غروب ۱۵۰۰ تومان ثبت شده است. در این مدت قیمت دلار مرجع از ۱۰۸۸ تومان در اول آذر ماه به ۱۱۰۳ تومان در پایان این ماه رسیده که تنها ۳/۱ درصد افزایش داشته است.

برخی محدودیت‌های اقتصادی و قطع یک روزه روابط اقتصادی از طریق متوقف‌شدن ثبت سفارش کالا در امارات و نهایتا ممنوعیت استفاده از درهم امارت در مراودات تجاری با این کشور موجب افزایش قیمت دلار و سایر ارزها در کشور شد. بر اساس آخرین خبرها از این پس مبادلات ارزی کشور باید با یورو صورت بگیرد. از آنجایی که برنامه‌ریزی غربی‌ها برای در تنگنا گذاشتن ایران، بانک مرکزی و نظام ارزی کشور مورد هدف قرار گرفته است، نقش ذخایر یورویی کشور که بلافاصله پس از بحران دلار در سال ۲۰۰۸ مورد توجه بانک مرکزی قرار گرفت، توجه آمریکا را به خود جلب کرده است.

از این رو بازار داخلی شاهد افزایش قیمت یورو تا سقف ۲۰۵۰ تومان نیز بود. با این حال تلاش مسوولان بانک مرکزی کشور در تزریق ارز به بازار موجب افت قیمت دلار و یورو شد.

قیمت دلار آمریکا و یورو در بازار روز پنج‌شنبه با افت شدید روبه‌رو شده و به ترتیب تا ۱۴۳۵ تومان و ۱۸۸۰ تومان پایین آمد. دلار آمریکا که در روزهای اخیر با رکوردشکنی‌های پی‌درپی تا مرز ۱۶۰۰ تومان نیز رسیده بود، در بازار روز پنج‌شنبه تحت تاثیر تزریق ارز از سوی عوامل ناشناخته بازار به طور خیره‌کننده‌ای افت کرد و با ۶۵ تومان کاهش از سطح ۱۵۰۰ تومان بسته شده در روز غروب روز چهارشنبه تا ۱۴۳۵ تومان و حتی

۱۴۳۰ تومان پایین آمد. در این شرایط قیمت یورو نیز با ۱۰۰ تومان کاهش تا ۱۸۸۰ تومان افت کرد. قیمت یورو در بازار آزاد در روز‌های اخیر ۲۰۵۰ تومان را نیز به خود دیده است.

به دنبال حذف درهم امارات از چرخه

داد و ستد کالا بین ایران و امارات بازرگانان باید تنها از یورو در مبادلات با این کشور استفاده کنند. کاهش قیمت دلار آمریکا و یورو در بازار در حالی است که قیمت سایر ارزهای عمده در بازار، افزایش معنی‌داری می‌یابند. قیمت پوند انگلیس در روز پنج‌شنبه با ۱۰۰ تومان افزایش به ۲۳۵۰ تومان در بازار رسید. در این بازار قیمت صد ین ژاپن نیز ۸۰ تومان افزایش یافت و به ۱۸۷۰ تومان رسید. دلار کانادا و دلار استرالیا نیز با ۴۰ تومان و ۳۵ تومان افزایش به ترتیب ۱۴۷۰ تومان و ۱۴۸۰ تومان فروخته شدند.

لیر ترکیه نیز به عنوان ارز جایگزین احتمالی در مبادلات ارزی کشور با افزایش قیمت روبه‌رو بوده است. قیمت لیر ترکیه به مرور در روز‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. به طوری که قیمت آن در بازار با افزایش ۱۰ تومانی به رکورد ۸۱۰ تومانی در روز پنج‌شنبه رسیده است.

ریال عربستان و درهم امارت نیز که در این روز‌ها محل چالش بازرگانی دوکشور است، در مسیر افزایشی قرار گرفته‌اند.

ریال با ۵ تومان و درهم با ۱۰ تومان افزایش قیمت به ترتیب ۳۸۵ تومان و ۴۰۰ تومان در بازار فروخته شدند.

بازار سکه

قیمت سکه بهار آزادی با وجود افت قیمت‌دلار در بازار داخلی چندان تغییری نداشته و در سطح ۶۰۸ هزار تومان باقی ماند. در مقابل قیمت سکه طرح قدیم با ۱۰ هزار تومان کاهش به ۶۲۵ هزار تومان رسید. نیم سکه و ربع‌سکه نیز با ۷۰۰۰ تومان و ۳۰۰۰ تومان کاهش به ترتیب ۲۹۰ هزار تومان و ۱۵۰ هزار تومان رسیدند. در بازار طلا قیمت مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت ۹۵۰۰ تومان کاهش یافت و به ۲۴۰ هزار تومان رسید. در این میان قیمت گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت تا ۵۵ هزار و ۴۰۰ تومان افت کرد.

قیمت طلا در بازار‌های جهانی

قیمت طلا روز پنج‌شنبه در سطح ۱۶۰۵ دلار بسته شد که نسبت به نرخ بسته شده روز چهارشنبه ۵ دلار افت داشت. دیروز نیز قیمت طلا در بازارهای جهانی در محدوده ۱۶۰۵ دلار نوسان داشت. طلا در بازار‌های جهانی در روز‌های پایانی سال جاری میلادی با احتیاط فراوان از سوی سرمایه داران و هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌داری مواجه شده است. شرایطی که در سال‌های اخیر تکرار می‌شود. طلا در حالی از رکورد ۱۹۲۳ دلار ماه سپتامبر ۱۶ درصد پایین تر است که در مقایسه با سطح ۱۴۲۱ دلار دوره مشابه سال گذشته تقریبا ۱۳ درصد بالا‌تر قرار گرفته است. در ۳۶۵ روز گذشته قیمت طلا با ۲۲۳ دلار افزایش ۱۶ درصد گران شده است. در این میان در ۳۰ روز گذشته قیمت جهانی طلا با ۹۰ دلار افت ۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

به گفته کارشناسان زیرساختار‌های تقاضا برای خرید طلا هنوز در دنیا با انگیزه و قدرتمند هستند و امکان افزایش قیمت طلا در سال ۲۰۱۲ وجود دارد. از جمله این دلایل آن است که اولا رسیدن به سقف قیمت ۱۹۲۳ دلار در بازار‌های جهانی و حتی عبور از آن امکان پذیر است. دوم اینکه طلا هنوز تنها ستاره مطمئن بازی بازارهای بین‌المللی سرمایه درجهان است در شرایطی که سایر بازار‌ها از جمله سهام با افت و خیز همراه است و نرخ‌های بهره در آمریکا و اروپا به صفر نزدیک است و در غرب مردم از نگهداری ارز عصبی شده‌اند.

سوم اینکه رهبران اروپا نتوانسته‌اند که مشکل بحران یورو را حل کنند که در این صورت طلا همچنان برای در امان ماندن از نوسان قیمت‌ها در بازار ارز و سهام جذاب‌تر است. برخی با اذعان به اینکه احتمال پیش‌بینی دقیقی برای طلا وجود ندارد، اما رسیدن قیمت طلا تا ۳۰۰۰ دلار و حتی ۴۰۰۰ دلار را نیز بر زبان جاری می‌کنند که به نظر اغراق‌آمیز است.

در عین حال برخی از کارشناسان انتظار دارند که قیمت طلا با کاهش روبه‌رو شود. به گفته این کارشناسان اگر قیمت طلا از سطح ۱۵۳۱ دلار پایین‌تر بیاید، امکان افت قیمت تا ۱۲۰۰ دلار وجود دارد.

مطالب بیشتر را در صفحه بانک و بیمه (۱۲) بخوانید.