رییس کارگروه تحول بانکی، مسائل اخیر اقتصادی را موجب ضربه زدن به بنیه نظام اقتصادی دانست و گفت: لایحه تحول بانکی قرار بود طی ۲ الی ۳ هفته به مجلس ارائه شود، اما چندین هفته است که به تاخیر افتاده است و بنده از این جهت اظهار نگرانی می‌کنم. وی تصریح کرد: در سال جهاد اقتصادی اگر کار جدی و قرارگاهی نکنیم و ستاد عملیاتی تشکیل ندهیم مشکلات اقتصادی کشور روز به روز افزایش می‌یابد. به گزارش خبرگزاری فارس، عیوضلو تاکید کرد: از همین‌رو باید به دنبال اجرای جامع طرح تحول اقتصادی با اولویت‌بندی بر مبنای طرحی که در چارچوب مبتنی بر جهاد اقتصادی است، عمل شود. به بیان دیگر، این انتظار از تصمیم‌گیران سیاسی کشور وجود دارد که مسائل کشور را بر اساس اولویت‌بندی مسائل اصلی طبقه‌بندی و پیگیری کنند و طرح‌های اصلی اقتصادی تحت‌الشعاع مسائل اخیر قرار نگیرند.

وی به همین منظور به طراحی طرح تحول بنیادی در نظام بانکی در شورای هماهنگی بانک‌ها اشاره کرد و گفت: از همین رو قرار است طرح تحول بانکی را بر مبنای بانکداری اسلامی قرار دهیم.

رییس کارگروه تحول بانکی شورای هماهنگی بانک‌ها ادامه داد: بانکداری اسلامی نهاد متولد شده از نظام اسلامی است از همین رو بانکداری اسلامی نمی‌تواند متولد شود مگر آنکه پیش از آن به اقتصاد اسلامی و تفکر اقتصاد اسلامی تمرکز شود.

عیوضلو با بیان اینکه با استفاده از تفکر اقتصاد اسلامی می‌توان نهادسازی کرد، افزود: از همین رو می‌توان برای جامعه امروز که تشنه الگوهای جدید است در چارچوب الگوی اسلامی پیشرفت طرحی نو راه‌اندازی کرد.

وی تاکید کرد: بر همین مبنا می‌توان نظام بانکداری اسلامی سالم و بالنده را به دنیا معرفی کنیم؛ بانکداری اسلامی به معنای حذف ربا، حذف غرر، حذف غبن، منع غصب و نفی ضرر و ابتناء بر مبنای عدالت و کارآیی است و سایر موارد و همچنین اتکای آن بر مبنای عدالت و کارآیی است.

این مقام مسوول تاکید کرد: هر زمان که بر مبنای اصول و استانداردها زیربناها را تنظیم کنیم در نهایت نظام بانکداری متحول خواهد شد.

در ارزیابی عملکرد بانک‌ها منصفانه برخورد شود

عیوضلو گفت: درست است که تخلفی در سیستم بانکی رخ داده، اما نباید اینگونه برداشت شود که تمام سیستم بانکی متخلف است. وی افزود: سیستم بانکی مجهز به نیروی انسانی بسیار قوی است، اما مشکلاتی در بخش‌های مختلف ازجمله در نیروی انسانی وجود دارد؛ همه حرکت اقتصادی کشور با کمک نظام بانکی صورت می‌گیرد و نمی‌توان این مسائل را مورد غفلت قرار داد.

این کارشناس اقتصادی گفت: نظام بانکی دارای یک سیستم شفاف است و به طور دقیق می‌توان عملکرد این نهاد را مورد محاسبه قرار داد، اما مشکلاتی هم وجود دارد و باید به طور منصفانه مسائل را بررسی کرد.

اعتبارسنجی مبنای امور بانکی قرار گیرد؛ تغییر مدیران دردی را دوا نمی‌کند

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اجرای قوانین و مقررات موجود به صورت دقیق می‌تواند بسیاری از مشکلات فعلی را برطرف کند، بیان کرد: ساختار صحیح سیستم بانکی و بهره‌گیری از معیارهای اعتبارسنجی می‌توانست جلوی این سوء استفاده مالی اخیر در نظام بانکی را بگیرد و حتی شواهد نشان داده که نتوانسته‌اند در برخی از بانک‌ها به دلیل رعایت همین اعتبارسنجی دقیق نفوذ کنند.

رییس کارگروه تحول بانکی شورای هماهنگی بانک‌ها بیان کرد: بنابراین اگر مبنای اعتبارسنجی در امور رعایت یا اصول مشخص در مبادلات در نظر گرفته شود که حتما مبتنی بر کالا‌ و عملیات واقعی باشد می‌توان گفت که نظام بانکی موفق است.

وی البته در ادامه گفت: بسیاری از مشکلات نیز وجود دارند که ساختاری هستند و یک مدیرعامل هم نمی‌تواند آنها را برطرف کند.

عیوضلو در همین خصوص به تغییرات مدیریتی در سیستم بانکی اشاره و تصریح کرد: مشکلات ساختاری و اساسی یک‌شبه حل نمی‌شود.

این عضو کارگروه تحول بانکی بار دیگر به مشکلات ساختاری بانک‌ها تاکید کرد و گفت: همان‌طور که هم‌اکنون شورای پول و اعتبار تاکید می‌کند در بانک‌های خصوصی باید رییس هیات‌مدیره از مدیرعامل جدا باشد باید توجه داشت که این بحث در بانک‌های دولتی نیز صادق است و لازم است در این بانک‌ها نیز این تفکیک عملیاتی شود.

عیوضلو ادامه داد: یعنی اگر بنده به عنوان یک عضو هیات‌مدیره در بانکی حضور دارم لازم است وزارتخانه مربوطه به این عضو هیات‌مدیره توجه نماید و به وی قدرت بدهد تا موازین قانونی و مقرراتی را در آن بانک اعمال نماید نه اینکه تمام قدرت در یک فرد به عنوان رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل تجمیع شود. وی با تاکید بر اینکه مشکلات مذکور ساختاری است، افزود: از سوی دیگر یک مدیرعامل هم قدرت چندانی ندارد؛ چرا که اختیار حذف نیروهای ناکارآمد یا تقلیل شعب بانک را ندارند؛ بنابراین باید نسخه جامعی در این ارتباط در چارچوب لایحه اداره امور بانک‌ها طراحی شود. رییس کارگروه تحول بانکی شورای هماهنگی بانک‌ها ادامه داد: طرح تحول بانکی در ارتباط با طراحی نسخه جامع در این خصوص بسیار طرح کارآمدی است که اقدامات خوبی نیز در این زمینه در بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و شورای هماهنگی بانک‌ها شکل گرفته است.

تدوین ۴ طرح برای طرح تحول بانکی

عیوضلو با بیان اینکه در مجموع ۴ طرح موفق و عملیاتی در این زمینه طراحی شده است، گفت: در طرح‌هایی که بانک مرکزی داشت بیشتر در رابطه با اعمال مقررات و حاکمیت شرکتی، آزادسازی فضای کسب و کار و ساماندهی موسسات غیربانکی تمرکز شده بود. عیوضلو تصریح کرد: اما ابعاد طرح تحول بانکی در چارچوبی که معاونت بانکی وزارت اقتصاد طراحی شد بیشتر بانکداری اسلامی و اصلاحات ساختاری و رفتاری بود. وی افزود: همچنین چارچوبی که در معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد طراحی شد با رویکرد توجه به ارتباط‌ بخش بانکی با بخش واقعی اقتصاد بود.

وی افزود: البته در شورای هماهنگی بانک‌ها نیز طرح جامعی با عنوان طرح تحول بنیادین نظام بانکی طی سال‌های اخیر تدوین شده است؛ قوی‌ترین کار در طرح تحول بانکی در حقیقت طرح تحول بنیادین است که در اثر آن ساختار نظام بانکی فعلی بازمهندسی و باز تعریف می‌شود. عیوضلو با تاکید بر اینکه یکی از الزامات نظام بانکی ارتباط کامل سپرده‌ها و تسهیلات با یکدیگر است، تصریح کرد: برای این کار دیگر به بانک‌های بزرگ و تجمیع تمام سپرده‌ها در یک بخش و صدور احکام کلی برای تسهیلات به صورت یک کاسه نیاز نیست، بلکه باید بانک‌ها را براساس انواع عملیا‌تشان تقسیم‌بندی و تفکیک نمود. وی افزود: تفکیک ماموریت‌های بانک‌ها هیچ چیزی از بانک‌ها کم نمی‌کند، بلکه ساختار وظایف و ماموریت‌ این بانک‌ها در شبکه بانکی را مشخص‌تر و نظارت‌پذیرتر می‌کند. رییس کارگروه تحول بانکی شورای هماهنگی بانک‌ها به توجه طرح تحول بانکی برای مهندسی مجدد نظام تامین مالی بر مبنای بانکداری اسلامی اشاره و تصریح کرد: در این طرح انواع روش‌های تامین مالی از جمله تامین مالی نیازهای عام‌المنفعه، تامین مالی خرد، تامین مالی مبتنی بر تعاونی‌ها و تامین مالی خطرپذیر مورد توجه قرار گرفته‌اند و بانک‌ها به صورت توسعه‌ای، تخصصی، تجاری و سرمایه‌گذاری تعریف شده‌اند. عیوضلو تاکید کرد: اگر به چارچوب انواع روش‌های تامین مالی اشاره شده توجه شود، می‌توان تمام بانک‌های موجود را براساس این روش‌ها باز تعریف کرد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، با توجه به روش‌های تامین مالی منابع و مصارف کاملا با یکدیگر هماهنگ می‌شوند و در عین حال حساب و کتاب آنها نیز دقیق خواهد شد. رییس کارگروه طرح تحول بانکی شورای هماهنگی بانک‌ها ادامه داد: البته این مباحث در کارگروه تحول بانکی پذیرفته شده است؛ البته باز مهندسی به معنای از صفر شروع کردن نیست؛ چرا که هم‌اکنون بسیاری از بانک‌ها این امور را انجام می‌دهند.وی بازمهندسی در ساختار نظام بانکی را از طریق تفکیک حساب‌ها مبتنی بر تفکیک و بازتعریف ماموریت‌های بانک‌ها دانست و گفت: بدون بازمهندسی امکان نظارت‌ نیست؛ البته در بانک‌های کوچک‌تر نظارت‌ها دقیق‌تر است، اما این مساله در بانک‌های بزرگ‌تر بدون بازمهندسی امکان‌پذیر نیست. عیوضلو ادامه داد: به جای اینکه به عملکرد افراد توجه کنیم باید به ساختار و سیستم‌ها توجه و بر مبنای اصول روشن و بدیهی بانکداری اسلامی سیاست‌گذاری کرد؛ یعنی بدون تحول ساختاری افراد و مدیران تاثیرگذاری چندانی در حل مشکلات فعلی نظام بانکداری ندارند. وی افزود: براساس روش‌های تامین مالی چارچوب‌های نظارتی نیز تغییر پیدا می‌کنند و تخصصی‌تر می‌شوند.رییس کارگروه تحول بانکی شورای هماهنگی بانک‌هاتصریح کرد: در طرح تحول بانکی دو هدف آرمانی از جمله بانکداری اسلامی و عدالت مطرح شده که البته ۱۰ هدف سطح پایین‌تر نیز در این‌باره مطرح است.