گروه بازارپول- مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: بار تورم سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ دهک‌های پایین جامعه را بیش از دهک‌های بالا تحت تاثیر قرار داده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دفتر اطلاع‌رسانی مرکز پژوهش‌ها، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز که به تقاضای احمد توکلی نماینده تهران، آثار و تغییرهای نرخ تورم بر هزینه - درآمد خانوارهای فقیر و ثروتمند را مورد بازکاوی قرار داده تصریح کرد که بار تورم در سال‌های ۱۳۸۴ - ۱۳۸۲ شاخص‌ هزینه زندگی دهک‌های پایین را بیش از دهک‌های بالا متاثر کرده است و اگر چه این تفاوت در سال‌هایی بسیار اندک بوده اما همیشه شاخص وزنی هزینه زندگی دهک‌های پایین (با وزن سبد مصرفی ثابت و شاخص قیمت مختلف) بیش از دهک‌های ثروتمند بوده است.

در همین حال کاهش نرخ تورم طی سال‌های ۱۳۸۲-۱۳۸۴ بیشتر به آزاد شدن و بهبود قدرت خرید خانوارهای دهک پایین منجر شد، هر چند که قدرت خرید دهک‌های بالا نیز با نسبت کمتری بهبود یافت.

دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌ها در ادامه با اشاره به بررسی به عمل آمده در مورد افزایش شاخص بهای کالاها و خدمات طی سال‌های یاد شده (۸۴-۸۲) اضافه کرد: این بررسی نشان می‌دهد که کاهش نرخ رشد تورم در گروه هزینه‌ای مسکن (اجاره‌بها و سایر هزینه‌های منزل مسکونی) و گروه خوراکی، نوشیدنی و دخانی، موثرترین نقش را در کاهش بار توزیعی تورم بر گروه‌های فقیر داشته و عمده اثر افزایش هزینه زندگی ناشی از تورم از طریق بخش مسکن و خوراک به این گروه‌ها منتقل شده است.

از سوی دیگر کاهش نرخ رشد شاخص‌ قیمت‌ها در گروه حمل و نقل (غیرعمومی) و ارتباطات، بخشی از کالاها و لوازم (تجملی) منزل و بخشی از خدمات (تجملی) بهداشت و درمان بیشتر به افزایش قدرت خرید گروه‌های ثروتمند انجامیده و اعطای یارانه در موارد سه‌گانه فوق، اثر توزیعی قابل توجهی بر گروه‌های فقیر نداشته است.