ابراهیم شیبانی با اشاره به تصویب کلیات لایحه انتشار 2هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت گفت: ما می‌خواهیم از نشر پول پرقدرت بانک مرکزی که با ضریب 5 است، جلوگیری شود و پول مردم که ضریب یک دارد، بیاید که این کار باعث کاهش نقدینگی یا جلوگیری از افزایش نقدینگی خواهد شد و قیمت‌ها را کاهش خواهد داد.

رییس کل بانک مرکزی:
انتشار اوراق مشارکت هزینه‌ای است که برای مهار تورم می‌پردازیم
ایسنا- ابراهیم شیبانی در جمع خبرنگاران پارلمانی با اشاره به تصویب لایحه انتشار ۲هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت گفت: ما می‌خواهیم از نشر پول پرقدرت بانک مرکزی که با ضریب ۵ است، جلوگیری شود و پول مردم که ضریب یک دارد، بیاید که این کار باعث کاهش نقدینگی یا جلوگیری از افزایش نقدینگی خواهد شد و قیمت‌ها را کاهش خواهد داد.

رییس کل بانک مرکزی افزود: با مجموعه اوراق منتشر شده توسط بانک مرکزی در برنامه سوم، نقدینگی ۲۴درصد کاهش یافت.
وی گفت: تورم سالی 3درصد به خاطر اوراق نشر شده، کاهش یافت و الان نیز می‌خواهیم، همین کار را انجام دهیم.
شیبانی با بیان اینکه انجام هر کاری هزینه‌هایی نیز در بر دارد، ادامه داد: ما برای کاهش تورم این هزینه را می‌پردازیم.
وی تاکید کرد: انتشار اوراق مشارکت راه حل کوتاه‌مدت بانک مرکزی است و دولت باید
راه حل میان‌مدت و بلندمدت اتخاذ کند و باید مراقب دخل و خرج‌ها بود و این‌که در حد ظرفیت‌های کشور نقدینگی ایجاد کرد.
وی با تاکید بر این‌که انتشار اوراق مشارکت هزینه مختصری در بردارد، خاطرنشان کرد: همه جای دنیا و در کشورهایی که بانکداری عادی دارند، اوراق قرضه منتشر می‌کنند و این هزینه را می‌دهند، چون در ازای هزینه، فایده ایجاد خواهد شد.
رییس کل بانک مرکزی فایده انتشار اوراق مشارکت را زیاد ذکر و عنوان کرد: اوراق مشارکت رشد نقدینگی را که براساس پیش‌بینی ما زیادتر از حد برنامه است، کاهش می‌دهد.
به گفته وی، رشد نقدینگی بر اساس برنامه 24درصد است، ولی در سال گذشته 34درصد بود و امسال ممکن است، بیشتر شود. لذا ما خوشحالیم این لایحه تصویب شد.
شیبانی درخصوص علل افزایش نقدینگی گفت: افزایش نقدینگی علل مختلف دارد و ایجاد آن در ازای افزایش پایه پولی صورت می‌گیرد که افزایش پایه پولی نیز دلایل مختلفی دارد و بنابراین عمده ایجاد نقدینگی، مسائل بودجه‌ای است.
وی در پاسخ به پرسشی درخصوص اظهار نظر برخی وزرا مبنی بر عدم پرداخت وام به بخش‌های تعاونی گفت: اگر بانک‌ها تسهیلات ندهند، ورشکست خواهند شد.
رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این‌ ادعا که بانک‌ها با پارتی‌بازی وام می‌دهند، تصریح کرد: بانک‌ها مقدار زیادی تسهیلات به پروژه‌های بزرگ می‌دهند که شورای اقتصاد و دولت آن را تصویب کرده، مثل فولاد، خودروسازی، پالایشگاه‌ها و حتی به واحدهای کوچک نیز تسهیلات پرداخت می‌کنند و این پارتی‌بازی نیست.
وی ادامه داد: در حال حاضر از بین 300هزار طرح که به بانک‌ها معرفی شده‌اند، 56هزار طرح انتخاب شده و به آنها تسهیلات پرداخت می‌شود. در این‌جا برای بقیه طرح‌ها که انتخاب نشده‌اند ممکن است، بگویند پارتی‌بازی شده است، در صورتی بانک‌ها نمی‌توانند همه طرح‌ها را بپذیرند.
شیبانی عنوان کرد: مثلا درخصوص وام مسکن، کمتر کسی پیدا می‌شود که این وام را نگرفته باشد.
رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که متقاضیان تسهیلات زیاد هستند، اظهار داشت: لذا آنهایی که وام نگرفته‌اند می‌گویند: پارتی‌بازی شده است؛ البته ممکن است، مواردی هم باشد که رد نمی‌کنم که باید آن را کنترل کنیم.
وی در پاسخ به این‌که رییس‌جمهور گفته برخی شرکت‌های بزرگ ۹۵میلیارد تومان وام گرفته‌اند و اقساط خود را پرداخت نمی‌کنند، آیا رییس‌جمهور باید در این خصوص اقدام کند؟ گفت: هرکس نقش خود را دارد. بانک‌ها، بانک مرکزی و سازمان‌های بازرسی و نظارت به رییس‌جمهور گزارش می‌کنند و رییس‌جمهور نیز نظر می‌دهد و وظیفه دارد که نقاط ضعف را گوشزد کند و این ایرادی ندارد و با نظارت سایر دستگاه‌ها مانعه الجمع نیست.
وی ادامه داد: این شرکت‌ها تقاضای استمهال کرده‌اند و برخی از شرکت‌ها نیز ممکن است چون قیمت پایین است، نمی‌خواهند اقساط خود را برگردانند که فشار است تا پرداخت کنند.
شیبانی گفت: من نیز اگر موردی را ببینم انتقاد می‌کنم. رییس سازمان بازرسی، رییس‌جمهور و حتی رییس مجلس نیز ممکن است ایراد را بگویند تا مرتفع شود.
تقویت شایعه تغییر شیبانی در پی برگزار نشدن مجمع عمومی بانک مرکزی
عدم برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی بانک مرکزی که باید تیر ماه به ریاست احمدی‌نژاد رییس‌جمهور برگزار می‌شد، شایعه تغییر شیبانی و تغییر و تحول اساسی در این نهاد مهم اقتصادی را قوت بخشید. چهل و پنجمین مجمع عمومی بانک مرکزی در سال گذشته در تاریخ ۳۰ تیر‌ماه ۸۴ برگزار شده بود.
به گزارش فارس مجمع عمومی بانک مرکزی هر ساله و با هدف بررسی تراز سالانه این بانک با حضور اعضای مجمع که عبارت از رییس‌جمهوری به عنوان رییس مجمع، مسوولان بانک مرکزی و جمعی از وزرا است، تشکیل می‌شود.
در برنامه سوم توسعه، وزیر اقتصاد ریاست مجمع عمومی بانک مرکزی را بر عهده داشت که با اصلاح برنامه چهارم ریاست مجمع به رییس‌جمهوری رسید.
با توجه به اتفاقات اخیر و موضع‌گیری‌های صورت گرفته در خصوص کاهش نرخ سود بانکی به نظر می‌رسد هنوز اختلاف نظر مسوولان بانک مرکزی و برخی اعضای دولت در تقدم و تاخر کاهش نرخ تورم و کاهش نرخ سود بانکی حل نشده باشد و هر چقدر دولت مصر بر کاهش نرخ سود بانکی بوده و معتقد است این تصمیم خود باعث کاهش نرخ تورم می‌شود، ولی مسوولان بانک مرکزی معتقد به کاهش نرخ سود بانکی بعد از کاهش نرخ تورم هستند.
یک مقام مسوول نیز در این خصوص گفت: پیش از این دو بار قرار بود که مجمع عمومی بانک مرکزی برگزار شود، ولی به دلیل مشغله زیاد رییس‌جمهوری این مجمع تاکنون برگزار نشد که امیدواریم به زودی برگزار شود.
بحث استعفای شیبانی در گذشته نیز چندین بار در سطح رسانه های خبری مطرح شده بود و رییس کل هر بار در پاسخ به بحث‌های مطرح درباره تغییرش از سمت رییس کلی بانک مرکزی عنوان کرده بود از سپردن این تکلیف به فردی که شایستگی ریاست کلی بانک مرکزی را داشته باشد، خوشحال خواهد شد.