فارس - مشاور مدیرعامل بانک سامان با اعلام این که بانک مرکزی در جریان فرمول جدید سود تسهیلات بانک‌های خصوصی است، گفت: فرمول جدید سود تسهیلات بانک‌های خصوصی به واقعی شدن درآمد سپرده‌گذاران این بانک‌ها منجر می‌شود. فرید ضیاء‌ الملکی اظهار داشت: بر اساس این فرمول، نرخ سود تسهیلات براساس ۱۷‌درصد محاسبه شده و در بازپرداخت آن به طور پلکانی عمل می‌شود به طوری که هر چه از مقدار وام کاسته می‌شود از اصل وام بیشتر و از سود آن کمتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی در جریان فرمول جدید و تغییرات آن است، گفت: با فرمول قبلی سود تسهیلات اشکال داشت و باید اصلاح می‌شد که بانک‌های خصوصی با توافق هم آن را طراحی و اجرا نموده‌اند.

ضیاء الملکی با اشاره به اشکال وارده بر فرمول قبلی سود تسهیلات گفت: فرض کنید کسی ۱۰‌میلیون تومان وام می‌گرفت و برای ۱۲ سال با نرخ ۲۴‌درصد آن را بازپرداخت می‌کرد، اگر چنانچه مبلغ وام را در یک بانک دیگر سپرده‌گذاری می‌کرد، اصل سودی که بابت وام کسب می‌شد، کمتر از سود دریافتی سپرده‌گذار بود.

وی با ذکر اینکه بانک‌های خصوصی معترض این فرمول و تفاوت مذکور بوده‌اند، افزود: در فرمول جدید این مساله رفع شده به طوری که مجموع سود وام پرداختی با سود اصل و سود سپرده‌ای با همان مبلغ یکسان می‌شود.

مشاور مدیرعامل بانک سامان گفت: بانک مرکزی نه قبل و نه الان فرمولی را برای محاسبه سود تسهیلات به بانک‌های خصوصی نداده ولی تاکید کرده تا این فرمول در قالب عقود اسلامی، مشارکت مدنی و... طراحی شود.

وی با اشاره به مثالی در خصوص نرخ ۱۷‌درصدی سود تسهیلات اظهار داشت:‌ فرض کنید فردی ۱۰۰‌میلیون ریال وام با نرخ ۱۷‌درصد به مدت ۱۲ سال با اقساط ماهانه بگیرد، قسط این فرد یک‌میلیون و ۴۰۷هزار ریال خواهد شد، در حالی که همین شخص چنانچه مبلغ مذکور را نزد یکی از بانک‌ها به سپرده بلند مدت با نرخ ۱۷‌درصد تودیع نماید، سود ماهانه وی یک‌میلیون و ۴۱۷‌هزار ریال خواهد شد.

ضیاءالملکی یادآور شد: فرمول جدید برای حذف تفاوت‌های مذکور ایجاد شده است.

در پی تصویب نرخ سود تسهیلات ۱۷‌درصد برای بانک‌های خصوصی، این بانک‌ها برای جبران کاهش درآمد خود فرمول جدیدی را برای محاسبه سود تعریف کردند که براساس آن نرخ واقعی سود همان ۲۲‌درصد سال گذشته خواهد شد.

بر اساس فرم تسهیلات سال ۸۵ یکی از بانک‌های خصوصی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفت، برای دریافت تسهیلات مسکن ۳۰‌میلیون تومانی با نرخ سود ۱۷‌درصد در ۱۴۴ قسط بیش از ۴۰‌میلیون تومان سود باید پرداخت شود که در صورت محاسبه سود بر اساس فرمول شایع فوق سود پرداختی حداکثر ۳۰‌میلیون تومان می‌شود، به عبارتی این بانک ۱۰‌میلیون تومان اضافه سود دریافت می‌کند. با پرس‌وجوهایی که خبرنگار فارس از برخی شعب بانک‌های خصوصی انجام داده است متوجه شده است که این بانک‌ها اخیرا از فرمول جدیدی غیر از فرمول شایع و معمول بانک‌های دولتی برای محاسبه سود استفاده می‌کنند که در این فرمول اگر نرخ سود را بر مبنای ۱۷‌درصد بگیریم، مبلغ سود پرداختی کاهش چندانی پیدا نمی‌کند و به نوعی این بانک‌ها برای جبران کاهش درآمد خود در پی کاهش سود از این فرمول استفاده می‌کنند. خبرنگار فارس که برای اخذ تسهیلات مسکن به یکی از شعب بانک‌های خصوصی مراجعه کرده فرمی ‌را مشاهده می‌کند که براساس آن برای اخذ تسهیلات ۳۰‌میلیون تومانی با سود ۱۷‌درصد و تعداد اقساط ۱۴۴ ماه می‌باید ماهانه ۴۸۹هزار تومان قسط پرداخت کرد. به عبارتی برای یک وام ۳۰میلیون تومانی جمعا باید ۷۰‌میلیون تومان بازپرداخت شود، این مساله سوال برانگیز شد که چگونه با نرخ سود ۱۷‌درصد باید ۴۰‌میلیون تومان سود پرداخت کرد، مساله را از رییس شعبه پرسید و وی هم در پاسخ گفت: نرخ سود واقعی ۱۷‌درصد نیست بلکه حدود ۲۲ تا ۲۳‌درصد است.

به گزارش فارس، بر اساس فرمول قدیم محاسبه سود، اقساط ماهانه تسهیلات ۳۰‌میلیون تومانی بانک‌های خصوصی با نرخ سود ۱۷‌درصد و تعداد ۱۴۴ قسط حدود ۴۳۰‌هزار تومان می‌شود، ولی بانک خصوصی مورد نظر ماهانه ۴۸۹‌هزار تومان قسط می‌گیرد.