استانداردهای بین‌المللی را لحاظ کنیم

علی محتشم امیری

مدیر عامل شرکت نمایشگاهی میلاد نور

در غیاب ارزشیابی دقیق نمایشگاه‌ها، نمی‌توان انتظار داشت کیفیت نمایشگاه‌ها از سطح بالایی برخوردار باشد. از دید اینجانب کیفیت نمایشگاه‌ها در کشور می‌تواند از آنچه اکنون است بهتر باشد، چرا که در صورت بالا رفتن سطح نمایشگاه‌ها اینگونه رویدادها می‌توانند در روند مثبت اقتصادی کشور بسیار موثر باشند.

متاسفانه در برگزاری نمایشگاه‌ها رتبه بندی حرفه‌ای و تخصصی وجود ندارد، البته امتیازهایی را هنگام اخذ مجوزها برای شرکت‌های برگزار‌کننده در نظر می‌گیرند که این امتیازها نمی‌تواند برگزار‌کننده را در چار‌چوب استانداردهای صحیح بین‌المللی قراردهد. استانداردهای بین‌المللی به‌شرح زیر است:

۱- دارا بودن هیات مدیره قوی

۲- دارابودن بدنه کارشناسی قوی

۳- دانستن و تسلط به حداقل یک زبان بین‌المللی

۴- توجه به تحقیق و توسعه قبل از برگزاری هر نمایشگاه

۵- انتخاب شرکت‌کنندگان برتر از میان متقاضیان

۶- انتخاب کالاهای ابتکاری جدید برای جذاب‌تر شدن نمایشگاه‌ها

۷- دقت در ارائه غرفه‌های زیبا(با توجه به خاص بودن نمایشگاه)

۸- دقت در جزئیات مربوط به بازاریابی شرکت‌کنندگان

۹- کوتاه‌تر کردن زمان برگزاری نمایشگاه‌ها تا حد ممکن

درهمین حال برگزار‌کنندگان نمایشگاه‌ها به شرح زیر می‌توانند به ارتقای برگزاری نمایشگاه‌ها کمک کنند:

الف- به نوع کالاهای نمایشی و کیفیت آنها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

ب) تکرار کالاها در نمایشگاه‌ها جذابیت نمایشگاه‌ها را پایین می‌آورد، در نمایشگاه‌ها باید به ارائه کالاهای جدید و ابتکاری توجه دقیقی را مبذول داشت.

ج) توجه نکردن به درخواست‌های شرکت‌کنندگان به برپایی غرفه در همان فضای سال قبل و سال‌های پیش، اینکه این تصور غلط که برپایی غرفه در یک فضای معین برای چند سال اعتبار خاصی را برای شرکت‌کننده به‌وجود می‌آورد را باید از خاطر شرکت‌کنندگان زدود.

د) نمایشگاه یک موجود زنده است و از هر نوع تکراری گریزان است.

ه)توجه به حضور بازدید‌کنندگان متخصص و جلوگیری از بازدید‌کنندگان غیر‌متخصص.

و)فراموش کردن این تصور غلط که شلوغی نمایشگاه توسط حضور بازدید‌کنندگان غیر‌متخصص از نقاط قوت یک نمایشگاه است. بازدید‌کننده باید خریدار واقعی باشد و به عقد قراردادهای کلان اقدام کند هر چقدر تعداد آنها محدود باشد.

ز)انتخاب شرکت‌کنندگان فعال و پر انرژی و علاقه‌مند به دستیابی موفقیت در نمایشگاه از پذیرش شرکت‌کنندگان بی‌تفاوت باید پرهیز کرد.

ح) اخذ مجوز برگزاری نمایشگاه حداقل یک سال قبل از تاریخ برگزاری نمایشگاه.

ط) تلاش برای بین‌المللی کردن هر نمایشگاهی.

این در حالی است که در کشورهای دیگر بخش دولتی به هیچ وجه اقدام به برگزاری نمایشگاه نمی‌کند و صرفا شاید نمایشگاه‌هایی در ارتباط با روز ملی آن کشورها یا نمایشگاه‌هایی بسیار محدود به مناسبت‌های برگزاری سمینارهای بزرگ علمی برگزار کنند. وظیفه برگزاری نمایشگاه‌ها به عهده بخش خصوصی و بخش تعاونی است. در کشور ما نیز تقریبا دکترین برگزاری نمایشگاه‌ها به همین سمت سوق داده می‌شود و تا آن زمان که همه وظایف برگزاری به بخش‌های خصوصی و تعاونی تفویض شود بخش‌های دولتی هم می‌توانند این نکات را در نظر بگیرند و به آنها عمل کنند، چرا‌که فرمول برگزاری نمایشگاه‌های برتر، جذاب تر و موثرتر برای همه بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی یکی است.

نمایشگاه‌ها پس‌از تحریم

با برداشته شدن تحریم‌ها وآغاز دوره جدید در اقتصاد کشور، شرکت‌های خارجی با توجه به پتانسیل کشور و ترکیب واردات در نمایشگاه‌ها مشارکت خواهند کرد. طبیعی است که ما در یک کشور ثروتمند زندگی می‌کنیم و اقلام وارداتی ما نیز تعداد قابل ملاحظه‌ای است، بنابر این استقبال از نمایشگاه‌ها نه به خاطر کیفیت بالای برگزاری آنها بلکه فروش قابل توجهی است که شرکت‌های خارجی پس از برگزاری نمایشگاه‌ها خواهند داشت، البته این دیدگاه در چند سال اول حاکمیت دارد و پس از آن شرکت‌کنندگان خارجی در انتخاب نمایشگاه‌ها دقت بیشتری خواهند کرد و با شناسایی تخصصی، برگزارکنندگان حرفه‌ای‌تری را در رشته فعالیت‌های تولیدی خود برخواهند گزید.

نکته پایانی درخصوص فرهنگ بازدید از نمایشگاه‌ها است؛ این یک واقعیت است که فرهنگ بازدید از نمایشگاه‌ها در کشور بسیار پایین است، به‌گونه‌ای که بازدید‌کنندگان صرفا به فکر خرید کالاها حتی ماشین آلات بسیار پیشرفته هستند، مشکل کشور ما این است که روی فرهنگ بازدید‌کنندگان کار نکرده‌ایم. به این موضوع به خصوص در شرایط پس از تحریم و برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی باید رسیدگی شود؛ در کوتاه‌مدت می‌توان بازدید‌کنندگان را در مدخل نمایشگاه‌ها شناسایی کرد؛ اینکه آنها متخصص هستند یا افرادی که هیچ نوع تخصصی ندارند و صرفا برای شلوغ کردن نمایشگاه‌ها می‌خواهند در هر نمایشگاهی حاضر باشند و احیانا «اشانتیون» بگیرند.