گروه بنگاه‌ها- حمیدرضا اسلامی منوچهری: اینترنت در عصر حاضر، امکانات غیرقابل تصوری را برای کاربران فراهم آورده است. از جمله این امکانات، استفاده شبانه‌روزی از خدمات بانکی است. فرصتی که موجب ارتقای کیفیت روابط‌ مشتریان با بانک‌ها شده و ضمن صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها، دقت عملیات بانکی را نیز افزایش داده است.

اما در این میان، خطرات امنیتی مختلفی هم این روابط نوین را تهدید می‌کند. همپای پیشرفت‌های بانکداری الکترونیک، جرائم امنیتی در این عرصه نیز در حال افزایش است. از این رو برای مقابله با تهدیدهای امنیتی بانکداری الکترونیک که می‌تواند خسارات مالی برای مشتریان بانک‌ها داشته باشد باید سطح آگاهی عمومی نسبت به این خطرات و تهدیدهای امنیتی افزایش یابد. همچنین در شرایط فعلی که امکان ارتباطات بین‌المللی برای بانک‌های کشور فراهم شده است نظام بانکی باید خود را با استانداردهای بین‌المللی در زمینه امنیت شبکه وفق دهد. امروزه امنیت یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران فناوری اطلاعات سازمان‌های بزرگ و بانک‌ها در سراسر جهان است. در عصر حاضر، دارایی بانک‌ها از دارایی‌های سنتی مثل طلا و ارز و اسکناس به دارایی اطلاعات تغییر یافته است. سرقت اطلاعات یا اختلال در خدمات‌رسانی، تهدیدی است که بانک‌ها را در سراسر جهان تهدید می‌کند. استفاده از سیستم مدیریت یکپارچه، راهکاری است که درجهان امروز برای مقابله با این تهدیدات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تلفن‌های همراه هوشمند، تبلت‌ها و ابزارهای مشابه که طی سال‌های اخیر گسترش قابل‌توجهی یافته‌اند، ضمن اینکه دسترسی کاربران به خدمات بانکی را به‌طور شگفت‌انگیزی میسر کرده‌اند در عین حال می‌توانند، حفره‌های امنیتی برای مشتریان نیز باشند. عدم آگاهی کارمندان بانک‌ها و همچنین مشتریان بانکی می‌تواند زمینه سوءاستفاده هکرها و کلاهبرداران اینترنتی را فراهم کند. در سال‌های اخیر باوجود پیشرفت‌های قابل توجه در زمینه بانکداری الکترونیک در ایران، همچنان در زمینه امنیت شبکه و یکپارچه‌سازی سازو کارهای امنیتی، مشکلاتی وجود دارد. در این میان دولت و شرکت‌های خصوصی که در زمینه بانکداری الکترونیک فعالیت می‌کنند باید شرایط مطمئن فعالیت در شبکه بانکی را در محیطی فنی - اقتصادی فراهم آورند تا با ایجاد ارتباط منسجم و یکپارچه بین تمامی بانک‌ها به گسترش بانکداری الکترونیک کمک کنند. در شماره امروز باشگاه مدیران به چالش‌های امنیت در بانکداری الکترونیک پرداخته شده است.