توجه جدی به تولید صادرات محور

مهدی کوهی

مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی

با برداشته شدن تحریم‌ها بنگاه‌های اقتصادی باید مواردی را برای صادرات و حضور در بازارهای جهانی رعایت کنند.

در صورت به وجود آمدن این وضعیت طبیعتا استراتژی باید به‌صورتی باشد که بیشترین منافع را برای ما به دنبال داشته باشد. در چند سال گذشته مردم و اقتصاد از ناحیه تحریم‌ها در شرایط سختی بودند بیشترین بازار صادراتی ایران معطوف به کشورهای همسایه یا آسیایی مانند روسیه و چین بوده است که در صورت لغو تحریم‌ها می‌توانند به شرکای تجاری ایران بدل شوند.

یکی از راه‌های موفقیت در این بین متنوع کردن بازارهای خارجی است و همین‌طور هدف قرار دادن مصرف‌کنندگان نهایی و این نکته مهم که تمام توجه خود را به شرکای اروپایی یا آسیایی صرفا معطوف نداریم و سبدی از مشتریان صادراتی را در جهت کاهش ریسک و افزایش بازده فراهم آوریم. یعنی هم از ظرفیت غرب و هم از ظرفیت‌های شرق استفاده کنیم.

نکته دیگر تولید صادرات محور است که تولیدات باید مطابق با شرایط و استانداردهای بین‌المللی انجام پذیرد تا بتوان صادرات پایداری را رقم زد.

از سوی دیگر بنگاه‌های اقتصادی کشور به واسطه دوری از بازارهای تحریم‌شده، باید قبل از ورود به این کشورها شناخت مناسبی از بازارها داشته باشند تا بتوانند با شناخت خوب مشتریان و شرایط بازار، به اهداف مناسبی دست یابند.

نکته دیگر هم استفاده بنگاه‌ها از شیوه‌های نوین بازاریابی به خصوص شیوه‌های مبتنی بر بستر وب است که متاسفانه شرکت‌های ایرانی توانایی مناسبی در این زمینه ندارند. اما رقبای قدیمی در بازارهای جدید به اهمیت این نکته به خوبی وقوف دارند.

در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که در هر صورت با برداشته شدن تحریم‌ها و رونق صادرات، اقتصاد نیز با رونق همراه خواهد شد و برنده کسی است که اولا آمادگی لازم، زیرساخت‌های صادراتی و همچنین اطلاعات موردنیاز را از قبل در اختیار داشته باشد و ثانیا از چابکی در رفتار و فرآیند برخوردار باشد.