افزایش قیمت سیمان و کشش بازار

مهندس عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور تاثیر افزایش قیمت سیمان در ساخت‌وسازها کمتر از دو درصد است و افزایش قیمت سیمان کششی در سطح بازار ایجاد نمی‌کند. تغییرات قیمتی در عرضه و تقاضای آن تاثیرات خاصی را روی این صنعت ندارد. برهمین اساس نمی‌توان با این ادله که بازار، کشش افزایش قیمت سیمان را ندارد با این موضوع مخالفت کرد. در حال حاضر ۷۰کارخانه تولیدی سیمان با مشکل نقدینگی مواجه هستند و پیشنهاد انجمن در افزایش ۱۷ درصدی قیمت سیمان برای تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی است. صنعت سیمان باید به عنوان یک صنعت استراتژیک مورد حمایت ویژه‌ای قرار گیرد و در این زمینه مسوولان هم باید با کار کارشناسی شده، پیشنهاد انجمن را بررسی و در این زمینه تصمیم مناسبی را اتخاذ کنند.

در خصوص افزایش هزینه‌های تولید در صنعت سیمان با توجه به افزایش حقوق و دستمزد، برق، گازوئیل و سایر اقلام تشکیل دهنده قیمت تمام شده به‌شرح زیر است:

۱- دستمزد مستقیم و غیر‌مستقیم که حدود ۱۹ درصد از کل قیمت تمام شده را تشکیل می‌دهد.

۲- مواد اولیه که حدود ۱۰ درصد از کل قیمت تمام شده را تشکیل می‌دهد.

۳- سوخت که حدود ۱۹ درصد از کل قیمت تمام شده را تشکیل می‌دهد.

۴- برق مصرفی که حدود ۱۱ درصد از کل قیمت تمام شده را تشکیل می‌دهد.

۵-مواد سایش که حدود سه درصد از کل قیمت تمام شده را تشکیل می‌دهد.

۶-تعمیر و نگهداری که حدود ۹ درصد از کل قیمت تمام شده را تشکیل می‌دهد.

۷-استهلاک به‌طور متوسط حدود ۱۴ درصد از کل قیمت تمام شده را تشکیل می‌دهد.

۸- هزینه‌های مالی به‌طور متوسط حدود ۱۰ درصد از کل قیمت تمام شده را تشکیل می‌دهد.

۹- سایر هزینه‌ها که حدود پنج درصد از کل قیمت تمام شده را تشکیل می‌دهد.

با توجه به اقلام فوق بدیهی است هرگونه افزایش در حقوق و دستمزد، سوخت و برق اثر مستقیم بر افزایش قیمت تمام شده خواهد داشت که در حال حاضر با توجه به نظر کارشناسی شده در انجمن، با فرض عدم افزایش قیمت گاز مصرفی افزایش قیمت قابل اعمال برای صنعت سیمان از تاریخ ۳۱ خرداد ماه ۹۴ بین ۱۷ تا ۲۱ درصد برآورد شده که در صورت اعمال آن در محصولات سیمانی می‌توان امیدوار بود که در این رکود ساخت و ساز، شرکت‌های تولید کننده سیمان بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.