هشدار درمورد بحران بلندمدت

آژانس بین‌المللی انرژی در مورد اثرات بلند مدت نابسامانی وضعیت نفت هشدار می‌دهد. فاتح بیرول مدیر اجرایی در آژانس بین‌المللی انرژی اشاره می‌کند که کاهش گسترده سرمایه‌گذاری در بخش نفت و از بین رفتن جذابیت انرژی‌های تجدیدپذیر بخشی از بزرگ‌ترین پیامدهای قیمت‌های پایین‌تر نفت خام هستند. گلدمن ساکس با توجه به بدتر شدن وضعیت بنیادی ضعیف نفت، پس از تصمیم‌گیری بر عدم کاهش تولید در نشست اخیر اوپک، کاهش بیشتری را برای قیمت نفت پیش‌بینی می‌کند. بانک سرمایه‌گذاری کف پیش‌بینی خود را روی بشکه‌ای ۲۰ دلار قرار داده است. هزینه سربه‌سر شدن برای تولید‌کنندگان شیل ایالات‌متحده که هزینه بالایی برای استخراج این محصول می‌پردازند. اگر قیمت نفت به زیر این مقدار برسد، شرکت‌ها مجبور خواهند شد که تولید خود را کاهش دهند تا از ضرر و زیان اجتناب کنند.

گلدمن ساکس اعلام کرده است که تعادل مجدد حتی با وجود اینکه موجودی نفت جهان کمتر از ظرفیت ذخیره باقی خواهد ماند، به سختی به دست می‌آید، به ویژه وقتی که تعداد دکل‌ها و مراحل استخراج و تولید برای دستیابی به کاهش عرضه مورد نظر بسیار زیاد باشد. به علاوه، وقتی که ایران میزان تولید سابق خود را پس از رفع تحریم‌های ایالات‌متحده در چند ماه آتی از سر بگیرد، اوپک احتمالا به سوی تولید پیش‌بینی شده توسط گلدمن که برابر با ۳۲ میلیون بشکه در روز است، حرکت می‌کند. علاوه بر این، ذخیره نفت ریسک رسیدن به محدودیت‌ها را تا بهار سال بعد با خود خواهد داشت. قیمت نفت در ۱۸ ماه اخیر با توجه به عرضه رو به رشد انرژی و کاهش تقاضا، بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است. تحلیلگران گلدمن ساکس در گزارشی در پنج‌شنبه گذشته نوشته‌اند که کاهش قیمت نفت پس از نشست اوپک شتاب گرفت، زیرا ناهماهنگی بین اعضای آن بارزتر شده و عدم پاسخ از سوی بخش عرضه قطعی‌تر شد. این جلسه بر این دیدگاه صحه گذاشت که ایجاد تعادل در بازار در موارد رو به رو شدن با تولیدی که هزینه‌های بالای آن در حال رشد است، مورد علاقه و توجه اوپک نیست. آنان اضافه می‌کنند که تصمیم اوپک پس از آنکه تولید ایالات‌متحده قیمت‌ها را در فصل تابستان تا حدود ۶۰ دلار به ازای هر بشکه رساند، تقویت شد. این گروه که از ۱۳ کشور تولید‌کننده نفت تشکیل شده، سال‌ها سقف تولید خود را حدود ۳۰ میلیون بشکه در روز نگه داشته بود. در حالی که عربستان سعودی برای نگهداری سهم بازار خود و از میدان بیرون کردن تولیدکنندگانی که هزینه تولید بالاتری داشتند، محکم در برابر کاهش تولید ایستاده است.

قیمت نفت که در کف مقادیر ۷ سال اخیر خود قرار گرفته و بهای نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت (WTI) به حدود ۳۵ دلار در هر بشکه رسیده است که از پیش‌بینی ۳ ماهه گلدمن ساکس که ۳۸ دلار به ازای هر بشکه بود، پایین‌تر است. این در حالی است که بهای نفت برنت دریای شمال نیز حدود بشکه‌ای ۳۷ دلار داد و ستد شده است. اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که عرضه نفت از کشورهای خارج از این سازمان در سال آینده کاهش خواهد یافت. تحلیلگران سوسیت جنرال در گزارشی در روز جمعه نوشتند که سیاست عربستان‌سعودی در نوامبر ۲۰۱۴ تغییر کرد، وقتی که تصمیم گرفتند تا از دفاع از قیمت‌ها دست برداشته و با تعقیب کردن استراتژی سهم بازار، تولید نفت خام کم هزینه خود را حداکثر کنند. هدف از این کار مشخص بود: تولید نفت شیل ایالات‌متحده شروع به کاهش کرده است.

مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، فاتح بیرول بیان می‌کند که سطوح قیمت‌های جاری منجر به کاهش تولید نفت مناطق خارج از خاورمیانه در سال بعد خواهد شد و تولید آمریکای شمالی نیم میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. وی می‌گوید: «کاهش مورد انتظار در تنوع عرضه، به سود امنیت نفت نخواهد بود.» او در ادامه اضافه کرد: ما باید بسیار مراقب باشیم که عرضه نفت ما هر چه بیشتر بر چند کشور خاورمیانه که هزینه بسیار پایینی دارند، متمرکز شود. با توجه به وضعیت ژئوپلیتیکی فعلی خاورمیانه این خبر ممکن است از نظر امنیت نفت، بدترین خبر باشد. برخی از ناظران بازار که استراتژی اوپک را رصد می‌کنند، معتقدند که تا اواخر ۲۰۱۶ قیمت نفت دوباره جهش خواهد یافت.

تحلیلگران سوسیت جنرال انتظار دارند که نفت برنت با توجه به کاهش رشد پیش‌بینی فروش در نیمه دوم سال، در سه ماه چهارم سال آینده به بشکه‌ای ۶۰ دلار برسد. بیرول می‌گوید که قیمت پایین ممکن است تا حدودی تقاضا را جذب کند، بنابراین بازار را نیز جذب خواهد کرد و ممکن است در چند سال آینده برخی موارد عجیب در متعادل شدن بازار رخ دهد اما این موارد با قیمت‌هایی بالاتر از آنچه که امروز به آنها فکر می‌کنیم رخ خواهند داد.

هویلنگ تان

منبع: CNBC