پس از اعلام توافق هسته‌ای و به نتیجه رسیدن مذاکرات فشرده کشورمان با ۶ قدرت جهانی، توجه همگان به نتایج و دستاوردهای اقتصادی این توافق و برداشته شدن تحریم‌ها معطوف شده است.

بی‌شک یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این توافق آزاد شدن مقادیر زیادی از ارزهای بلوکه شده بانک مرکزی در کشورهای مختلف و امکان استفاده از آن است. از سوی دیگر با ورود سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی منابع ارزی قابل‌توجهی وارد چرخه اقتصاد کشور می‌شود. همچنین در سال‌های اخیر به‌دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که بر کشور تحمیل شده بود، هزینه واردات کالاها و مواد اولیه موردنیاز صنایع مختلف بالا رفت؛ به‌طوری‌که منجر به خروج مقادیر زیادی ارز از کشور شد، اما از این پس هزینه‌ها کاهش یافته و ارز کمتری برای خرید هر کالا پرداخته می‌شود.

بنابراین به‌نظر می‌‌رسد جریان ارزی از کانال‌های مختلفی وارد اقتصاد ما خواهد شد. بسیاری از کارشناسان و خبرگان اقتصادی از هم‌اکنون نگرانی خود را بابت چگونگی هزینه کرد این منابع و تکرار رفتارهای گذشته اعلام کرده‌اند. در سال‌های اخیر حجم عظیمی از دلارهای نفتی وارد کشور شد، اما این منابع تنها صرف واردات کالاهای مصرفی یا پایین نگه‌داشتن قیمت ارز شد و این اقدامات ضربه سنگینی به نظام تولیدی کشور وارد کرد.

در پرونده امروز باشگاه اقتصاددانان نظر کارشناسان را درباره چگونگی مدیریت منابع ارزی در دوران پساتوافق جویا شده‌ایم.