حمیدرضا آریان پور: در حالی که بورس تهران به‌واسطه کالاهای صادراتی به‌شدت تابع قیمت‌های جهانی کالاهای پایه است، بازار جهانی کالاهای پایه اوضاع خوبی ندارد.

مقطع کنونی در واقع بدترین روزهای این بازار مهم در چند سال گذشته است. همه کالاهای مورد مبادله در این بازار، از فلزهای گرانبها گرفته تا محصولات کشاورزی چندی است رو به سقوط گذاشته‌اند. بیشترین دلیلی که در توضیح این روند به آن توجه می‌شود، تاثیر رشد شاخص دلار است، اما اهمیت افت رشد و تقاضای چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان نیز همسنگ قدرت دلار است. اما این روند تا کی ادامه پیدا خواهد کرد؟ آیا هم‌اکنون زمان مناسبی برای ورود سرمایه‌گذاران به این بازار است.

commodities را کالاهای اساسی ترجمه کرده‌اند که «دنیای اقتصاد» برای جلوگیری از اشتباه شدن آن با مفهوم کالاهای اساسی بومی، همیشه از لفظ کالاهای پایه برای آن استفاده کرده و می‌کند. کالاهای پایه، کالاهای خامی هستند که در بازار قابل مبادله باشند. در حالی که کالاهایی مانند نفت و طلا توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند، در این دسته، کالاهایی حتی مانند قهوه نیز وجود دارد. در نوشته‌هایی که در پی می‌خوانید روند حال و آینده بازار این کالاهای پایه مورد بحث قرار گرفته است.