رئیس‌جمهور در همایش تجلیل از تولیدکنندگان برتر کشاورزی که در روز دوشنبه ۸ دی برگزار شد، بار دیگر به لزوم توجه ویژه به بخش کشاورزی تاکید و خاطرنشان کردند که اگرچه در همه محصولات نمی‌توانیم به خودکفایی برسیم، ولی در بسیاری از محصولات می‌توانیم به مرزهای خودکفایی نزدیک شویم. خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی بحثی است که همواره و در تمامی دولت‌‌ها مطرح بوده و به‌عنوان یکی از نمادهای شکست یا پیروزی طرح‌‌ها و برنامه‌‌های اجرایی دولت به آن استناد شده است.

بر این اساس، طبق اعلام معاون وزیر جهاد کشاورزی که آمار ۶ ماهه گمرک نیز آن را تایید می‌‌کند، در ۶ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حجم واردات محصولات کشاورزی نسبت به صادرات افزایش یافته است و در حالی که تعداد اقلام وارداتی در بخش کشاورزی از ۸ به ۷ قلم کاهش داشته، از نظر وزنی و ارزش دلاری به ترتیب رشد ۱۶/۴۶ درصدی و ۵۴/.۲۹ درصدی را تجربه کرده است که در مقایسه با رشد صادرات محصولات کشاورزی افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. در توضیح افزایش نسبت واردات به صادرات محصولات کشاورزی، دلایلی همچون تحریم‌های بین‌‌المللی و رویارویی با بحران آب را برشمرده‌‌اند.

باشگاه اقتصاددانان با نظر به اهمیت مساله امنیت غذایی و ضرورت توجه به بخش کشاورزی به‌عنوان یکی از کلیدی‌‌ترین بخش‌‌ها در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی کشور و همچنین باتوجه به بحران آب، سوالات زیر را مطرح کرده است:

۱. بحث خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی تا چه اندازه با توجه به واقعیت‌های اقلیمی و فرصت‌های دیگر تولیدی کشور در سایر بخش‌‌ها امکان پذیر است؟

۲. از دیدگاه شما دلایل افزایش سهم حجمی و دلاری واردات محصولات کشاورزی چیست؟

۳. آیا در حال حاضر نقشه و طرح مناسبی برای نوع و میزان کشت محصولات مختلف بر اساس هزینه‌‌ها، نیازها و منابع در دسترس وجود دارد؟

۴. اصول تعیین‌کننده در میزان صادرات و واردات یک محصول در بلندمدت بر چه مبنایی تعیین می‌‌شود؟