50 دلار کف قیمت‌ها

مایکل لینچ رئیس موسسه پژوهش‌های استراتژیک انرژی و اقتصاد چقدر جالب! اوپک که روزگاری همه کاره صنعت نفت بود حالا درمانده شده و حتی نتوانسته بر سر کاهش جزئی تولید برای افزایش قیمت نفت ضمن از دست نرفتن سهم در بازار به توافق برسد. چندی پیش صحبت از نفت ۱۵۰ دلاری بود و حالا نفت ۳۰ دلاری هم یک احتمال است. تولید اوپک ثابت مانده و عربستان در بالاترین سطح در تاریخ خود نفت تولید می‌کند. اما عربستان با آنکه مهم است، تعیین‌کننده نیست. در کوتاه‌مدت، قیمت نفت نتیجه رفتار همه معامله گران است. همان‌طور که جان کینز می‌گفت، «سرمایه‌گذاری موفق، پیش‌بینی کردن پیش‌بینی‌های دیگران است.» در هر دو نظریه‌های کاهشی و افزایشی ممکن است قیمت با آنچه قیمت «تعادل» نامیده می‌شود متفاوت باشد. این یعنی هم قیمت ۳۰ و هم قیمت ۱۵۰ دلاری ممکن است و این به باور معامله گران بستگی دارد. از آنجا که اقتصاددانان واقعا درمورد پیش‌بینی قیمت‌ها بد عمل کرده‌اند، معامله‌گران را هم نمی‌توان سرزنش کرد.

اما به هر حال افت بیشتر قیمت‌های نفت به معنای افزایش تقاضا و کاهش تولید کشورهای غیراوپک است در مقایسه با آنچه می‌توانست در روزهای نفت ۱۰۰ دلاری اتفاق بیفتد. اما حتی این فرضیه هم چیز زیادی به ما درباره ماه، فصل یا سال آینده نمی‌گوید. عامل اصلی تعیین‌کننده کف قیمتی نفت این است که چه زمانی سرمایه‌گذاران کافی به این نتیجه می‌رسند که احتمال افزایش قیمت‌ها در آینده بیشتر است و شروع به خرید دوباره می‌کنند. اگر اوپک به کاهش اضطراری تولید رو بیاورد یا فروش عربستان سعودی افت کند، احتمال اینکه این تصور شکل بگیرد و خرید نفت و قیمت آن بالا برود، وجود دارد. این اتفاق احتمالا قبل از رسیدن نفت خام به قیمت ۳۰ دلاری خواهد افتاد. اگر وزیر نفت عربستان واکنش درستی به روند نفت داشته باشد، نفت به سرعت می‌تواند به سطوح بالاتر قیمتی برسد.

تصور من این است که وقتی نفت به حدود بشکه‌ای ۵۰ دلار برسد، سعودی‌ها یا دیگر اعضای اوپک اقدام خواهند کرد یا سیگنالی به بازار خواهند فرستاد که نشان دهد نفت به قیمت کف رسیده است. با این حال باید تاکید کنم که پیش‌بینی درباره روند قیمت نفت، به معنای پیش‌بینی قیمت نفت نیست.

50 دلار کف قیمت‌ها