کالا برگ الکترونیک در عراق

منبع: برنامه جهانی غذا در یک کارگاه آموزشی اجرایی، دولت عراق و برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) امکان معرفی کالابرگ‌های غذایی در سیستم توزیع دولتی عراق را بررسی کردند.این دو نهاد پیش از این توسط کارشناسان پرداخت مالی شرکت مستر کارت به هم پیوسته بودند. مستر کارت یک شرکت پیشروی جهانی است که تحت مشارکت جهانی با WFP برای تحکیم ارسال «غذای دیجیتالی» به شکل کالا برگ همکاری می‌کند. استفاده از کالا برگ‌های الکترونیک به منظور توزیع مساعده‌ها به عنوان مثال از طریق «کارت‌های هوشمند» رویکردی نوآورانه است که کارآیی سیستم توزیع عمومی عراق را افزایش خواهد داد. سیستمی که به عنوان شبکه سلامت اجتماعی برای فقرا فعالیت می‌کند.

کالا برگ‌های الکترونیک با فراهم‌آوری امکان خرید از فروشگاه‌های محلی برای افراد، دسترسی به مواد خوراکی تازه و سایر مواد خوراکی مغذی را افزایش می‌دهد و اقتصاد محلی را نیز رونق می‌بخشد و به این وسیله سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی عراق و رشد آن را تشویق می‌کند.

کالا برگ‌های الکترونیک از نظر مالی در قیاس با انتقال‌های سنتی وجه نقد ایمن‌تر هستند و به عنوان ابزار منعطفی که می‌تواند به هماهنگی توزیع انواع متعدد رفاه اجتماعی کمک کند، عمل می‌کند. آنها همچنین می‌توانند به عنوان وسایلی برای انتقال اعتبار نه تنها غذا، بلکه سلامت، آموزش و سایر اقلام رفاه اجتماعی مورد استفاده قرار بگیرند. این کارگاه آموزشی نتیجه همکاری میان WFP و کمیته عالی اصلاح ِ سیستم توزیع دولتی عراق بود.

«ادوارد کالون» نماینده WFP گفت: «کارگاه اجرایی و نشست مشورتی که به طور همزمان و با مشارکت دولت عراق برگزار کردیم، فرصتی عالی برای به‌کار بردن توصیه‌ها و تحلیل سیاستی مشترک ما که در گزارش دسامبر ۲۰۱۲ درباره امنیت غذا، شرایط زندگی و پرداخت‌های اجتماعی در عراق منتشر شد، بود.»

این گزارش نقش حیاتی سیستم توزیع دولتی عراق در تامین امنیت غذایی و استاندارد‌های زندگی شایسته برای فقیرترین خانوارها را نشان داد.

مهدی اَل الاک معاون وزیر برنامه‌ریزی عراق در همین رابطه گفت: «انتظار داشتیم این کارگاه و سمینار مشورتی ملی پس از آن، راه را برای اجرای پروژه ای آزمایشی در مناطق ویژه عراق هموار کند تا قابلیت اجرایی و منافع پذیرش کارت‌های الکترونیک را آزمایش کنیم. کارت‌هایی که خدمات پیشرفته و بسته غذایی را برای شهروندان عراقی فراهم می‌کند و به ارتقای امنیت غذایی در این کشور و رشد اقتصاد ملی ما کمک خواهد کرد.» وی افزود: «ارزیابی نتایج این پروژه آزمایشی از نتایج تصمیم‌های ما روی امکان پذیرش کارت‌های الکترونیک در چارچوب سیستم توزیع عمومی عراق در سطحی ملی ما را مطلع خواهد کرد.»

این کارگاه همچنین امکان طراحی سبدهای غذایی جایگزین را بررسی کرد که به امنیت غذایی کمک و از اقتصاد عراق حمایت می‌کند.نقد و بررسی سبد غذایی سیستم توزیع دولتی عراق یکی از توصیه‌های کمیته عالی اصلاح این سیستم است.