انتظارات انقلابی از هوش مصنوعی

انتظار می‌رود رقابت در مدل‌های پایه هوش مصنوعی به طور قابل‌توجهی داغ شود. «اسریکانس و لامکانی»، با راه‌‌‌اندازی جمینی چشم‌‌‌انداز رقابتی متصور است، ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود GPT-۵ تا پایان مارس توانایی‌‌‌هایی خود را گسترده‌‌‌تر کند. این رقابت بر تکامل سریع قابلیت‌‌‌های هوش مصنوعی تاکید کرده و زمینه را برای برنامه‌‌‌های کاربردی پیشرفته‌‌‌تر و پیچیده‌‌‌تر هوش مصنوعی فراهم می‌کند.پیش‌بینی می‌شود که مدل‌‌‌های هوش مصنوعی منابع پیشرفت مجدد قابل‌‌‌توجهی داشته باشند و به طور بالقوه قابلیت‌‌‌های GPT-۴ را به چالش بکشند. با توجه به اینکه این انقلاب دسترسی به فناوری‌‌‌های قدرتمند هوش مصنوعی را دموکراتیک کرده و نوآوری را در جامعه جهانی هوش مصنوعی تقویت می‌کند، گام بسیار مهمی در گسترش کمک‌‌‌های هوش مصنوعی خواهد بود.

این فرآیندی است که مقادیر زیادی از داده‌‌‌ها مثل متن، ایموجی، کلمات اختصاری و... را که اغلب در چت آنلاین، صدا و... دیده می‌‌‌شوند بومی‌‌‌سازی می‌کند. یک موتور هوش مصنوعی به داده‌های آموزشی با کیفیت بالا نیاز دارد که نحوه صحبت، صدا و بیان افراد را منعکس کند. «جولین چاوموند» افزایش قابل‌توجهی در یادگیری ماشینی متناسب با زمینه‌‌‌های محلی را پیش‌بینی می‌کند که توسط نوآوری‌‌‌های سخت‌‌‌افزاری مانند Apple Silicon تحریک شده است. این روند می‌تواند هوش مصنوعی را در محیط‌های مختلف پاسخگوتر و موثرتر کند.

Untitled-2 copy

پیش‌بینی می‌شود که بیش از 80‌درصد شرکت‌های Fortune 100 (صد شرکت برتر آمریکایی) از هوش مصنوعی در فرآیندهای خود، در 2024 بهره بگیرند. این پذیرش گسترده نشان‌‌‌دهنده تغییر عمده در نحوه استفاده کسب‌وکارها از هوش مصنوعی برای عملکردهای مختلف، از تصمیم‌گیری‌‌‌های عمومی تا خدمات مشتریان است. این سیستم‌ها با استفاده از راه‌‌‌حل‌‌‌های هوش مصنوعی متناسب‌‌‌تر اجازه می‌دهند که کسب‌وکارها بتوانند با نیازها و اهداف تجاری خاص سازگار شوند.

متخصصانی مثل «گرگ براکمن» و «کوین اسکات» یک سال رشد تصاعدی در قابلیت‌‌‌ها و پذیرش هوش مصنوعی را پیش‌بینی می‌کنند. این پیش‌بینی نشان می‌دهد که در 2024 هوش مصنوعی بیشتر در زندگی روزمره ما جاگیر می‌شود و ابزارها و برنامه‌‌‌های جدیدی را ارائه می‌دهد. تاکید فراوان بر استفاده از هوش مصنوعی برای مقابله با چالش‌‌‌های جهانی و ارائه راه‌‌‌حل‌‌‌های اجتماعی، اقتصادی و محیط‌زیستی، اهمیت پرداختن به پتانسیل‌‌‌های آن را پررنگ‌‌‌تر می‌کند.

همان‌طور که مرور کلی خود را از پیش‌بینی‌‌‌های هوش مصنوعی ۲۰۲۴ به پایان می‌‌‌رسانیم، بدیهی است که در آستانه یک دوره انقلاب فناوری تحول‌‌‌آفرین هستیم. امسال پیشرفت‌‌‌هایی را به همراه خواهد داشت که می‌تواند به طور قابل‌توجهی زندگی روزمره و درک ما از قابلیت‌های هوش مصنوعی را تغییر دهد. اما این سوال بزرگ که چه تعداد از پیش‌بینی‌‌‌های کارشناسان به تحقق می‌‌‌پیوندد همچنان باقی خواهد ماند. آیا واقعا انقلاب هوش مصنوعی همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود و مورد انتظار است به تحقق خواهد پیوست؟