اجاق‏‏‌ها در آمریکا کور می‏‏‌شوند

بنابراین اقدام نظارتی جدید می‌‌‌تواند مستلزم ساخت تمام خانه‌‌‌های جدید با اجاق‌‌‌های برقی یا دریچه‌‌‌های خروجی با راندمان بالا باشد. ترومکا به بلومبرگ که برای اولین‌بار این خبر را گزارش کرد، گفت که «هر گزینه‌‌‌ای روی میز است» و «محصولاتی که نمی‌‌‌توانند ایمن باشند، می‌‌‌توانند ممنوع شوند.» حالا این چه معنایی می‌‌‌تواند برای مصرف‌کننده داشته باشد: «به‌‌‌رغم درخواست‌‌‌ها برای تنظیم مقررات، کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی ایالات‌متحده در بیانیه‌‌‌ای به تایم گفت که هرگونه اقدام نظارتی توسط این کمیسیون شامل یک فرآیند طولانی است و در حال حاضر هیچ اقدامی در مورد اجاق‌‌‌های گاز قریب‌‌‌الوقوع نیست.» طبق برنامه عملیاتی سالانه، آژانس در نظر دارد در ماه مارس اظهارنظر عمومی را در مورد خطرات ناشی از اجاق‌گازها آزاد کند. ترومکا تصریح کرد که آژانس قادر نخواهد بود اجاق گازها را به صورت فیزیکی از خانه‌‌‌های همه خارج کند، اما در عوض می‌‌‌خواهد به فکر محصولات جدید به‌جای اجاق‌گاز باشند. بنابر گفته ترومکا، قرار نیست کسی را بعدا به جرم روشن نگه‌داشتن گاز احضار کنند اما قوانین جدید به اجرا درآیند.

او افزود: «از آمریکایی‌‌‌هایی که تصمیم می‌‌‌گیرند از گاز به برق شیفت کنند، پشتیبانی ‌‌خواهد شد.» کنگره زمانی که قانون کاهش تورم را تصویب کرد، تخفیف ۸۴۰دلاری برای این کار در نظر گرفت. در حال حاضر حدود یک‌سوم خانواده‌‌‌ها در سراسر آمریکا از اجاق گاز طبیعی استفاده می‌کنند که رقمی معادل ۴۰میلیون خانه می‌شود. سال گذشته چند قانون‌گذار به این موضوع پرداختند. بحث در مورد خطرات سلامتی پخت و پز با گاز تقریبا ۵۰سال پیش آغاز شد؛ زمانی که محققان در انگلیس و اسکاتلند والدین بیش از ۵هزار کودک را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که ارتباط مثبتی بین پختن گاز و علائم آسم وجود دارد. راجا کریشنامورتی، نماینده دموکرات ایلینوی که در آخرین دوره کنگره به‌عنوان رئیس کمیته فرعی مجلس نمایندگان در زمینه سیاست‌‌‌های اقتصادی و مصرفی خدمت می‌‌‌کرد، در ماه اوت نامه‌‌‌ای به کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی ایالات‌متحده نوشت و از آژانس خواست تا استانداردهای ایمنی را ایجاد کند. همچنین در این نامه خواست به مصرف‌کنندگان نسبت به خطرات استفاده از گاز هشدار دهد.

علم چه می‌‌‌گوید؟

چند مطالعه نشان داده است که پخت و پز با اجاق‌گاز دی‌اکسید نیتروژن را با سایر ذرات ریز موجود در هوا به نام PM۲.۵ آزاد می‌کند -۳۰برابر کوچک‌تر از عرض یک‌موی انسان- که هر دو تحریک‌کننده ریه و با آسم دوران کودکی مرتبط هستند. مطالعه بررسی‌شده جدید که در مجله بین‌المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی منتشر شد، نشان داد که بیش از ۱۲‌درصد موارد فعلی آسم دوران کودکی در ایالات‌متحده را می‌‌‌توان به استفاده از اجاق‌گاز نسبت داد. برادی سیلز، مدیر برنامه ساختمان‌‌‌های بدون کربن در گروه غیرانتفاعی انرژی پاک موسوم به «آر.ام.آی» و یکی از نویسندگان این مطالعه، به تایم می‌‌‌گوید: «پخت و پز در خانه با گاز تقریبا همان میزان خطر ابتلا به آسم را برای کودکان ایجاد می‌کند که در معرض دود دست‌دوم قرار گرفته باشی.»

سیلز می‌‌‌گوید برخی از جمعیت‌‌‌ها، مانند کودکان یا افرادی که آسم دارند، بیشتر در معرض بیماری‌های ناشی از آلودگی اجاق گاز هستند. این به این دلیل است که کودکان هنوز سیستم ایمنی و ریه‌‌‌های در حال رشد و همچنین نرخ تنفس بالاتری نسبت به بزرگسالان دارند. سیلز می‌‌‌گوید: «این موضوع به مسائل برابری سلامت مربوط می‌شود، زیرا می‌‌‌دانیم که آسم بیماری عمیقا ناعادلانه است و کودکان سیاه‌پوست تقریبا سه‌برابر بیشتر از کودکان سفیدپوست در معرض ابتلا به آسم هستند.» جاناتان لِوی، رئیس دپارتمان بهداشت محیطی دانشگاه بوستون و پروفسور این دانشگاه، به تایم می‌‌‌گوید، شواهد قوی‌‌‌تری وجود دارد که نشان می‌دهد اجاق‌‌‌‌گازها می‌‌‌توانند باعث ایجاد آسم در افراد شوند؛ حتی اگر پیش‌زمینه آن را نداشته باشند.

راهکار چیست؟

ممکن است برخی از خانواده‌ها معتقد باشند که استفاده از گاز برای آنها مزایای بیشتری دارد و چندان به خطرات آن توجه نکنند. اقدام ساده‌‌‌ای که والدین می‌‌‌توانند برای کاهش اثرات مضرات پخت‌وپز با گاز انجام دهند، استفاده از هود با راندمان بالاست که آلاینده‌های هوا را به بیرون منتقل کند، نه اینکه آن را در داخل خانه به گردش درآورد. شورای ملی آسم توصیه می‌کند کسانی که هود قوی ندارند باید در حین و بعد از پخت‌وپز پنجره‌‌‌های خود را باز کنند. اخیرا هزینه‌‌‌های ناشی از افزایش بیماری آسم، در ایالات‌متحده افزایش یافته است. برخی از خانواده‌ها ممکن است بخواهند از دستگاه‌های تصفیه هوا در آشپزخانه خود برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه استفاده کنند؛ اگرچه فیلترها باید اغلب تعویض شوند.

برخی دیگر ممکن است تصمیم بگیرند یک اجاق‌گاز تک‌شعله را به آشپزخانه خود اضافه کنند که می‌‌‌تواند به پریز برق وصل شود و هزینه خرید آن به ۶۰دلار می‌‌‌رسد. این اجاق‌‌‌های قابل حمل می‌‌‌تواند به‌ویژه برای مستاجران آپارتمانی که قادر به تعویض وسایل گازسوز خود نیستند، مقرون‌به‌صرفه باشد. دانشمندان تخمین می‌‌‌زنند که نشت متان از اجاق‌‌‌های گاز طبیعی در ایالات‌متحده برابر با انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای نیم‌میلیون خودروی بنزینی در سال است. تنها استفاده از یک اجاق‌گاز به مدت یک‌سال به طور متوسط ۶۴۹گرم متان تولید می‌کند که برابر با تعداد انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای ناشی از ۴۰مایل رانندگی است.

تکلیف رستوران‌‌‌دارها چیست؟

وجود اجاق‌گاز یکی از موضوعات مورد بحث در دنیای رستوران است که اغلب برای پخت‌وپز بر گاز متکی هستند. اندرو گروئل، سرآشپز مستقر در کالیفرنیا که به عنوان داور در برنامه مسابقه غذاپزی حضوری فعال دارد، در توییتر نوشت که تلاش برای ممنوعیت اجاق‌گاز به رستوران‌‌‌ها آسیب می‌رساند. او گفت: ما صدها سال است که از اجاق گاز استفاده می‌کنیم. این یک فشار بیش از حد، مبتنی بر یک‌فرضیه ذهنی از یک مطالعه بد است. سر و صداهای بیخودی در جنگ با گاز به خانه‌‌‌های کم‌درآمد و مشاغل کوچک آسیب می‌‌‌زند.» ممنوعیت استفاده از اجاق‌‌‌های گازی می‌‌‌تواند تاثیر قابل‌‌‌توجهی بر رستوران‌‌‌های آسیایی داشته باشد که اغلب به سرخ کردن نیاز دارند و این مساله هم تنها از طریق اجاق گاز میسر است.

به‌عنوان مثال، کباب کره‌‌‌ای معمولا با باربیکیوهای گازی که درست روی میز تعبیه شده‌‌‌اند انجام می‌شود و طبخ آنها از طریق برق امکان‌‌‌پذیر نیست. اما برخی از سرآشپزها از برقی شدن استقبال می‌کنند. کریس گالارزا، سرآشپز منطقه پیتسبورگ و موسس شرکت مشاوره تجاری آشپزخانه «راهکارهای روبه جلوی غذاخوری» می‌‌‌گوید تغییر به اجاق‌‌‌های برقی «بهترین کاری بود که در حرفه آشپزی خود انجام داده‌‌‌ام.» او به تایم می‌‌‌گوید: «از زمان تعویض، متوجه شدم که تولید را افزایش داده‌‌‌ایم، زمان تمیز کردن را کاهش داده‌‌‌ایم، مقدار کمتری مواد شیمیایی می‌‌‌خریم و توانسته‌‌‌ایم غذای بیشتری را با زمان کمتر تهیه کنیم.»