سنجش رکود با سنجه بازار کار

 اما در این میان بازار کار نسبتا قوی آمریکا سبب شده است تا پرونده رکود اقتصادی این کشور مورد تردید قرار گیرد. داده‌های شغلی ماه آوریل از ایجاد ۳۹۹‌هزار شغل جدید حکایت دارد. این نه‌تنها بیش از انتظار تمام پیش‌بینی‌‌‌هاست، بلکه بیش از آن چیزی است که اقتصاد ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۹، یک‌سال بسیار قوی برای بازار کار، شغل ایجاد کرده است و به کار بردن کلمه رکود برای چنین بازار کاری سخت است. مارک زندی، اقتصاددان آمریکایی در مصاحبه با سی‌‌‌ان‌‌‌ان اعلام کرده بود: «با وجود چالش‌های حوزه بانکداری، افزایش نرخ بهره، بحران سقف بدهی و... اقتصاد آمریکا انعطاف‌‌‌پذیر است. بنابراین سال ۲۰۲۳ سال آغاز رکود نخواهد بود و برعکس رکود در آن کمرنگ خواهد شد.» پیرامون این بحث، جاستین وولفرز، استاد اقتصاد دانشگاه میشیگان، به سی‌‌‌ان‌‌‌ان گفت: «زمان برای استفاده از کلمه رکود در سال ۲۰۲۳ به سر آمده است. زمانی که بازار کار با وجود نرخ‌های بالای بهره در حال مقاومت است، هیچ رکودی نخواهیم داشت و بررسی‌ها و تحلیل‌های مربوط به وقوع رکود پوچ است.»

بانک آمریکا از کاهش ۱۷۵‌هزار شغل در طول سه‌ماه اول سال‌جاری خبر داد. از ذکر این نکته نیز نباید غافل شد که افرادی که اخراج می‌شوند، می‌توانند به‌سرعت استخدام شوند. برخی از تحلیلگران با اشاره به رشد ۳/ ۰واحد درصدی بیکاری ابراز نگرانی کرده و این ارقام را عجیب و غریب معنا کردند. ولفرز، یادآور شد که «رشد نرخ بیکاری به بالاترین سطح خود در ۵۳سال گذشته رسیده است، اما اوضاع بازار کار خوب است.» بنابراین او این تصور را که اقتصاد ایالات‌متحده در حال حاضر در رکود به سر می‌‌‌برد، رد می‌کند. در نظرسنجی ماه مه سی‌‌‌ان‌‌‌ان، ۷۶‌درصد پاسخ‌دهندگان، اقتصاد را در وضعیتی بد توصیف کردند. در پاسخ به آنها باید گفت: «ما در رکود نیستیم. مردم به ما می‌‌‌گویند در دوسال گذشته در رکود هستیم. آنها اشتباه می‌‌‌کردند. رکودی وجود ندارد.»

جنگ فدرال‌رزرو با تورم با تاخیر به اقتصاد ضربه می‌‌‌زند. این امر به آن معناست که ممکن است تاثیر کامل تهاجمی‌‌‌ترین افزایش نرخ بهره در چهاردهه گذشته هنوز احساس نشده باشد. این مساله موجب افزایش این ریسک می‌شود که هم‌اکنون فدرال‌‌‌رزرو بیش از حد نرخ بهره را بالا برده است. زندی احتمال وقوع رکود در سال‌جاری را حدود ۳۰درصد برآورد می‌کند؛ اما این شانس در سال ۲۰۲۴ به ۵۰‌درصد افزایش می‌‌‌یابد که به شکل ناراحت‌کننده‌ای بالاست. مشکل دیگر این است که با این حال، در آخرین گزارش‌های شغلی نشانه‌‌‌ای وجود ندارد که نشان‌دهنده رکود مداوم یا قریب‌‌‌الوقوع باشد. جو بروسولاس، در گزارشی نوشت: «تا زمانی که اقتصاد به تولید بیش از ۲۰۰هزار شغل در ماه ادامه دهد، به‌سادگی وارد رکود نخواهد شد. در هر صورت، بازار کار داغ یک‌سناریوی بدون فرود را زنده نگه می‌دارد: اقتصاد آنقدر سریع رشد می‌کند که فدرال‌رزرو مجبور است ترمزها را شدیدتر فشار دهد و خطر رکود را به جان بخرد. اما این کار زمان می‌برد و برای سال ۲۰۲۴ مشکل‌‌‌ساز می‌شود.»