کاهش راندمان و کیفیت تولید

طی سالیان اخیر تلاش شده است که در حوزه‌‌‌های مختلف فناوری‌‌‌های جدید موردنیاز کشور بومی‌‌‌سازی شوند، اما باید در نظر گرفت هر کشوری به‌تنهایی توانایی دستیابی به همه فناوری‌‌‌ها و تکنولوژی‌‌‌های جدید را ندارد و اصولا هر کشوری در چند حوزه تخصصی دارای مزیت رقابتی نسبت به سایر کشورهاست. همه کشورهای توسعه‌‌‌یافته نیز تمام نیاز خود در حوزه فناوری را خودشان تولید نمی‌‌‌کنند و در این خصوص تعاملی بین کشورهای جهان وجود دارد. به‌عنوان مثال، شرق آسیا در حوزه تجهیزات الکترونیکی و گازهای تخصصی و برودتی هالوژن‌‌‌دار پیشرو است یا آلمان در حوزه ماشین‌‌‌آلات صنعتی جزو برترین‌‌‌هاست و سایر کشورها از توانمندی آن استفاده می‌‌‌کنند.

بنابراین در شرایط موجود که حاکی از فرسوده‌شدن ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات است و در حوزه‌‌‌های تخصصی مثل نفت و گاز، قدیمی بودن تجهیزات باعث کاهش شدید راندمان برداشت چاه‌‌‌های نفت و گاز شده و علاوه بر آن نیاز بازار به مشتقات جدید نفت و گاز و عدم‌امکان جداسازی آنها به علت نبودن فناوری‌‌‌های نوین مکانیک کرایوجینیک (فوق سرد) سبب شده است ایران توانایی تولید این محصولات را نداشته باشد. فرسوده‌شدن تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه‌ها به تعمیر و نگهداری نیاز دارد که در سالیان اخیر به‌واسطه تحریم امکان گرفتن خدمات پس از فروش از تولیدکننده اصلی نبوده و هزینه‌‌‌های تامین قطعات یدکی نیز به‌شدت بالا رفته است.

در صورت ادامه روند موجود در صنایع بسیاری با کاهش راندمان و کیفیت تولید مواجه خواهیم شد یا تولیداتمان دیگر در دنیا خریداری نخواهد داشت؛ مانند مساله‌ای که برای مازوت ایران پیش آمد و به‌واسطه فقر فناوری امکان کاهش گوگرد آن به مقادیر پایین‌‌‌تر، طبق استانداردهای بین‌المللی نبوده است. بنابراین توسعه کشور نیازمند تعامل بین‌المللی مناسب و مطلوب در همه حوزه‌‌‌هاست تا بتوانیم با کمک و همراهی جامعه تجارت جهانی در مسیر توسعه قرار گیریم.