بنیان‌گذار اروپای جدید؟

گاردین

برخی کارشناسان اعتقاد داشتند اثر دومینوی برگزیت و ترامپ در اتحادیه اروپا نیز از کانال انتخابات فرانسه وارد خواهد شد و زمینه فروپاشی این سازمان را فراهم خواهد ساخت. پس از خروج بریتانیا و مناقشاتی که کماکان گریبان‌گیر کشورهای عضو اتحادیه برای برون‌رفت کامل بریتانیا از اتحادیه است؛ خروج فرانسه از این اتحادیه ضربه محکمی بر پیکره این سازمان وارد می‌کرد. در وصف تاثیرات حضور یا عدم حضور فرانسه در اتحادیه اروپا همین بس که ارزش یورو پس از انتخابات فرانسه به بیشترین میزان خود طی ۶ ماه اخیر رسید. در صورت پیروزی لوپن و بازگشت مجدد فرانک فرانسه در مبادلات تجاری ارزش یورو هم با کاهش چشمگیری روبه‌رو می‌شد و‌همراه با نوسانات حاصل شده، این ارز از سیستم مبادلات تجاری بین‌المللی رفته رفته خارج می‌شد، پدیده‌ای که هزینه‌های اقتصادی آن بر کشورهای عضو بسیار بالا می‌بود.

آلمان تا پیش از انتخابات فرانسه تا آن حد نگران این موضوع بود که مرکل را به یکی از حامیان اصلی کمپین ماکرون تبدیل کرده بود. تنها یک روز پس از برگزاری مجلس تحلیف رئیس‌جمهوری جدید فرانسه ماکرون و مرکل سر میز مذاکره نشستند تا ضمن بازسازی روابط رو به تیرگی دو کشور در مورد نقشه راه مشترک در آینده اتحادیه اروپا به گفت‌وگو بنشینند. مرکل، رئیس‌جمهور جوان فرانسه را نه تنها یک رئیس دولت، بلکه سمبل امیدواری میلیون‌ها تن در اروپا دانست.

در حال حاضر بسیاری از کارشناسان ماکرون را ناجی اتحادیه اروپا و مهندسی برای برگرداندن استحکام سیاسی و اقتصادی به پایه‌های سست شده این اتحادیه می‌دانند. اقدامات اصلاحی ماکرون متمرکز بر تثبیت و یکپارچه‌سازی روابط سیاسی و اقتصادی در اتحادیه اروپا خواهد بود. به‌طور کلی چارچوب مد نظر ماکرون ایجاد نهادها و موسسات مالی مستقل، سازگار با اهداف اتحادیه اروپا و نظر کشورهای عضو است. هر کدام از این نهادها برای اصلاح ساختارهای فرسوده یا دارای اصطکاک بالای فعلی ایجاد شده و طبق نظر اتحادیه اروپا بودجه مالی معینی دریافت خواهند کرد. منابع تامین این موسسات نیز از طریق سیاست‌های مالی نظیر مالیات یکپارچه در اتحادیه اروپا تامین خواهد شد. همچنین پیش‌بینی شده است بخشی از منابع مورد نیاز از طریق افزایش پتانسیل جذب سرمایه‌گذاری در اتحادیه اروپا تامین شود.

ماکرون اعتقاد دارد ظرفیت نوآوری در اقتصادهای اتحادیه اروپا باید از طریق گسترش تعاملات کشورهای عضو به سطحی بالاتر ارتقا یابد که لازمه آن گسترش مناسبات سیاسی و انجام اصلاحات پویا در اتحادیه است. این نگرش به‌نوعی روحی تازه در حال و هوایی پر دغدغه اتحادیه اروپا دمیده است. چارچوب سیاسی ماکرون نگاهی ویژه به حمایت از کسب‌و‌کارهای موجود در اتحادیه اروپا و کشورهای عضو دارد. برای مثال حمایت از استارت‌آپ‌های جدید در کشورهای عضو از طریق منابع موجود در سرمایه اندوخته شده فعالیت‌های اقتصادی اتحادیه یا حمایت از صنایع کشورهای عضو در مقابل رقبای غیرعضو، در مسائلی چون اعمال تعرفه‌های گمرکی و اقدامات آنتی-دامپینگ کشورهایی چون جمهوری خلق چین.

رویه مسالمت‌آمیز و اصلاح‌طلبانه ماکرون مورد استقبال کشورهای عضو به‌خصوص آلمان قرار گرفته است. مرکل ضمن حمایت از سیاست‌های اصلاحی ماکرون، گسترش همکاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نیروی محرکه اصلی در پیشبرد این برنامه‌ها دانست و آمادگی آلمان برای کمک به ماکرون و فرانسه را اعلام کرد. با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد با توجه به نقشی که ماکرون در ایجاد ساختار اقتصادی در اتحادیه اروپا خواهد داشت، فرانسه از جایگاه مستحکم‌تری نسبت به قبل در اتحادیه اروپا برخوردار شود. این نقش با توجه به خروج بریتانیا و وجود فضای مناسب برای جولان سیاسی فرانسه بیش از پیش پررنگ‌تر شده است. شاید بتوان گفت ماکرون در اثنای شکل‌دهی روابط کشورهای عضو در اتحادیه اروپا، به‌دنبال ایجاد بسترهای مناسب برای هویت بخشیدن دوباره به نقش فرانسه در مناسبات سیاسی و اقتصادی اروپاست. حال که کارشناسان او را بنیان‌گذار اتحادیه اروپای جدید می‌دانند، شاید فرصت آن رسیده تا ماکرون در ایجاد ساختارهای پیش‌رو به گونه‌ای عمل کند تا وضعیت اقتصادی کشور خود را بهبود بخشد. کاهش بیکاری، بالا رفتن رشد اقتصادی و کاهش مخارج دولت از مشکلات اساسی پیش‌روی رئیس‌جمهور جوان فرانسه است.