استدلال موافقان و مخالفان

آلینا سلیوخ
وبسایت رادیوی ملی ایالات‌متحده

غول تلکام AT&T معامله‌ای به ارزش 4/ 85 میلیارد دلار برای خرید رسانه‌های عظیم تایم وارنر انجام داد. خبرهای مربوط به این ادغام موجب شگفتی در هر دو صنعت و همچنین وال‌استریت شده است. علاوه‌بر این، انتقادهایی را از سوی قانون‌گذاران و حتی ستادهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری در پی داشته است. انتظار می‌رود این معامله از سوی برخی قانون‌گذاران با دشواری‌هایی روبه‌رو شود: وزارت دادگستری که قوانین آنتی تراست و به‌طور بالقوه کمیسیون ارتباطات فدرال را بررسی می‌کند، به‌طور گسترده‌ای مشغول بررسی این است که آیا معاملات به نفع عموم انجام شده‌اند یا خیر. درگیری کمیسیون تلکام فدرال وابسته به این است که آیا این معامله به زیر نظر داشتن گواهینامه‌های سخن‌پراکنی ادامه خواهد داد یا خیر.

شرکت‌ها تاکید می‌کنند که معامله آنان دو موسسه را ترکیب خواهد کرد که به‌طور مستقیم در یک «ادغام عمودی» رقابت نمی‌کنند. شرکت AT&T دومین شرکت ارتباطات بی‌سیم و یکی از برترین تامین‌کنندگان لوازم ارتباطی شرکت‌ها است و همچنین به فعالیت عمده‌ای در حوزه تلویزیون نیز اشتغال دارد. تایم وارنر یک رسانه گسترده است که مالک رسانه‌هایی همچون سی‌ان‌ان، اچ‌بی‌او، استودیوی وارنر بروس و برخی دارایی‌های دیگر است. ویوک استالام، تحلیلگر تحقیقات موسسه نیواستریت معتقد است که ادغام دو شرکت غیررقابتی -که یکی بیشتر توزیع‌‌کننده محتوا و دیگری تامین‌کننده محتوا به‌شمار می‌آیند- ممکن است با آزمون سلایق عمومی روبه‌رو شود؛ بنابراین قطعا لزومی ندارد ثابت کنید که برای نفع عمومی مفید است، بلکه شما باید ثابت کنید این ادغام برای عموم بد نیست. اما این پرسش اساسی است که به ذهن بسیاری از مصرف‌کنندگان می‌رسد: این ادغام برای من چه معنایی دارد؟ در ادامه چند مورد از استدلال‌های هواداران و مخالفان آمده است.

موافقان

یکی از مواردی که از سوی هواداران به آن اشاره می‌شود، تعهد نسبت به نوع جدید محتوا است. شرکت AT&T تعهد کرده است فاز جدیدی از نوآوری ویدئویی را ارائه می‌کند و استدلال می‌کند که این معامله آن را میسر خواهد کرد. رندال استیفنسن، مدیر شرکت می‌گوید مشتریان شرکت محتواهای غنی‌تری برای دستگاه‌های متحرک خود می‌خواهند و به خلق آنها نیاز دارند. استیفنسن گفته است که با تولید‌کنندگان جدید برای توسعه محتوا در راستای تحقق این امر کار خواهد کرد و مشخص است که رسیدن به محتوایی که واقعا بر چنین کاری تاکید کرده و در جهت رسیدن به آن باشد، بسیار دشوار است. این ایده که یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان محتوا به نفع شما عمل خواهد کرد بر موانع موجود در مذاکرات حقوق و قرارداد چیره خواهد شد. این امر به نوبه خود منجر به انتظارات بالاتر در مورد بازی‌های ویدئویی می‌شود.

رقیب بالقوه برای تلویزیون‌های کابلی

شرکت AT&T همچنین استدلال می‌کند که یک روز، وقتی که شبکه‌های موجود بر تلفن‌های همراه به سرعت 5G برسند، دسترسی گسترده شرکت AT&T همراه با موفقیت شرکت تایم وارنر در تولید محتوا، جایگزینی برای انتخاب‌های موجود در تلویزیون‌های کابلی و پولی خواهند بود. برخی کارشناسان معتقدند با این معامله مصرف‌کنندگان پکیج‌های بیشتری خواهند داشت. اگر شما پکیجی با کانال‌های تلویزیونی بیشتر می‌خواهید یا تمایل به استفاده از شبکه‌های کمتر داشته باشید، این کار راحت‌تر برای شما فراهم می‌شود.او همچنین استدلال می‌کند که این نوع از ترتیبات موجب می‌شود که تبلیغات، برخی از هزینه‌های برنامه‌ریزی را پوشش دهند که این امر خود منجر به کاهش قیمت تولیدات شرکت برای مصرف‌کنندگان می‌شود و نیز استفاده از اطلاعات AT&T برای مشترکانش با پیشنهادهای بهتری مرتبط می‌شوند. مورد اخیر امید شرکت AT&T برای رقابت با شرکت‌های غول‌پیکری نظیر فیسبوک و گوگل است که بر بازاریابی دیجیتال غلبه دارند.

خنثی

استالام معتقد است که به‌طور آنی نمی‌توان مشخص کرد که چگونه این ادغام می‌تواند به‌صورت بالقوه به مصرف‌کنندگانی که در شرایط جاری از این تولیدات استفاده می‌کنند، آسیب بزند. هیچ آسیب مشخصی از سوی این معامله وجود ندارد. از سوی دیگر، استدلال دیگری که وجود دارد این است که به‌طور کلی برنامه تثبیت تلکام از سوی شرکت وجود ندارد. در مورد رسانه‌ هم همین طور است. قرار است این ادغام به‌صورت عمودی رخ دهد و نه افقی. در این صورت هیچ اثری بر رقابت نخواهد گذاشت.

مخالفان

ریسک بالقوه انحصاری شدن یا خرید و فروش در داخل خود شرکت

استیفنسن در مصاحبه با نیویورک تایمز مدعی شده است که برای شرکت AT&T معنایی ندارد که توزیع محتوای تایم وارنر را محدود کند و این کار توجیه تجاری ندارد، اما به‌طور طبیعی این یکی از کلیدی‌ترین مشکلاتی است که قانون‌گذاران احتمالا با آن روبه‌رو هستند. رقیبان این دو شرکت‌ و گروه‌هایی از مشتریان نگران این هستند که شرکت AT&T از برنامه‌ریزی تایم وارنر به‌عنوان وسیله‌ای برای چانه‌زنی استفاده کند. برای مثال، تلویزیون‌های مستقیم ممکن است به محتوای تایم وارنر کمک کنند و از برنامه‌ریزی جایگزین و مستقلی که بینندگان ممکن است ترجیح دهند، خودداری کنند. همچنین گروه‌های حمایت از دانش عمومی نیز موضعی اتخاذ کرده‌اند که بر مبنای آن شرکت AT&T ممکن است تلاش کند تا با قیمت‌ها بازی کند تا مشتریان را به طرح‌های خود بکشاند یا محتوای تولیدی تایم وارنر را از پوشش‌های اطلاعاتی در شبکه گسترده‌اش مستثنی کند. یک موضوع مرتبط، پرسش در مورد میزان امنیت خصوصی مصرف‌کنندگان است که شمار فزاینده‌ای از وکلا در مورد طرح‌های شرکت AT&T برای حراست از اطلاعات مصرف‌کنندگان در زمان استفاده از وسایل مختلف ارتباطی مطرح کرده‌اند.

تثبیت و ریسک قیمت‌های بالاتر

این فرض خلاف ایده‌ای است که چنین ادغام بزرگی منجر می‌شود که رقابت‌ بین غول‌های تلویزیون کابلی و تبلیغات دیجیتال به وجود بیاید که به‌طور بالقوه قیمت‌ها را کاهش می‌دهند. به باور برخی کارشناسان مخالف این ادغام از جمله رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال، تاریخچه ادغام‌های غول پیکر نشان داده است که این کار به منافع عمومی آسیب می‌زنند. ایجاد تولید‌کننده‌های انحصاری بیشتر به نوآوری آسیب می‌زند و قیمت را برای مصرف‌کنندگان بالا می‌برد.