دنیای اقتصاد: واحد آموزش روزنامه «دنیای ‌اقتصاد» یک دوره آموزشی با عنوان «دوره کاربردی تکنیک‌ها و روش‌های تخصصی تامین مالی از طریق بانک‌ها و صندوق توسعه ملی» روز پنج‌شنبه، 15 مرداد به مدت 5 ساعت برگزار می‌کند.

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها برای توسعه پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران، تامین مالی پروژه‌ها است. بی‌ثباتی در قوانین و رویه‌ها و عدم شفافیت‌ها باعث شده پروژه‌های بسیاری با معضل تامین مالی مواجه شوند‌. متاسفانه بسیاری از سرمایه‌گذاران با مصرف کل منابع در اختیار، ضمن اتلاف سرمایه موفق به اخذ تسهیلات نمی‌شوند و عملا به پروژه‌های نیمه‌تمام تبدیل می‌شوند. به این منظور به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود در مراحل آغازین برنامه‌ریزی یک پروژه، تامین مالی را جدی گرفته و اطلاعات خود را در این خصوص تکمیل کنند، چرا که گاهی اوقات حتی هزینه کردن در یک پروژه باعث ایجاد مزیت در تامین مالی نمی‌شود یا حتی امکان استفاده بهینه و حداکثری از تسهیلات بانکی را از بین می‌برد. از آنجا که قوانین بانکی برای مشارکت بانکی تعاریف و ضرورت‌های مشخصی دارد و اگر سرمایه‌گذار براساس ضرورت‌ها هزینه کند می‌تواند از منابع محدود خود به بهترین نحو استفاده کند.


براساس اصول مالی، سرمایه‌گذاران باید با هدف افزایش توان مالی، منابع خود را برای اخذ حداکثر تسهیلات اهرم کنند بنابراین استفاده حداکثری از تسهیلات ارزان قیمت، اولویت همه سرمایه‌گذاران خواهد بود. در شرایط کنونی می‌توان گفت صندوق توسعه ملی ارزان قیمت‌ترین منابع برای سرمایه‌گذاران است، اما استفاده از این تسهیلات برای همه پروژه‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود؛ از این رو واحد آموزش روزنامه «دنیای ‌اقتصاد» یک دوره آموزشی با عنوان «دوره کاربردی تکنیک‌ها و روش‌های تخصصی تامین مالی از طریق بانک‌ها و صندوق توسعه ملی» روز پنج‌شنبه ۱۵ مرداد به مدت ۵ساعت برگزار می‌کند.


مباحث و سرفصل‌های کلیدی مورد نظر در این دوره که توسط محسن شریف و محمدرضا شریف ارائه می‌شود، شامل نگاهی به اولویت‌های صندوق توسعه ملی در شرایط جاری؛ مراحل دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی و بانکی؛ انواع تسهیلات، سود، کارمزد و معیارهای تصمیم‌گیری برای انتخاب بانک عامل؛ مقایسه تسهیلات ارزی و ریالی و انتخاب نوع تسهیلات؛ نقش طرح امکان‌سنجی، نحوه تعیین وثایق و مفهوم اهلیت متقاضی در تامین مالی از طریق بانک‌ها؛ بررسی فرمت‌های طرح امکان‌سنجی بانک‌ها؛ سرفصل‌های تهیه و تدوین طرح امکان‌سنجی (مطالعات بازار، مطالعات فنی و مطالعات مالی) اطلاعات مورد نیاز برای تدوین طرح امکان‌سنجی؛ تجزیه و تحلیل و ارزیابی وضعیت سرمایه‌گذاری‌ها، نگاهی به شاخص‌های اقتصادی؛ شاخص مقایسه و انتخاب فرصت‌های سرمایه‌گذاری است. علاقه‌مندان و متقاضیان به شرکت در این دوره آموزشی می‌توانند با واحد آموزش روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با شماره تلفن‌های 87762411 و 87762416 تماس حاصل یا برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به سایت واحد آموزش به آدرس tc.den.ir مراجعه کنند.