گروه ترجمه: وزرای کشورهای گروه 20 در یک اعلامیه رسمی هشدار دادند هدررفت غذا یک مشکل بزرگ است که اهمیت اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی بالایی دارد. ملت‌ها باید مطمئن شوند که مازاد غذای مصرف‌کنندگان به جای دور ریختن به گرسنگان می‌رسد.

این سخن را وزرای کشاورزی گروه ۲۰ در روز جمعه عنوان کردند. اجلاس دو روزه استانبول بر مشکلات امنیت غذا و تغذیه متمرکز بود و یکی از موضوعات مورد بررسی آنها تاثیر تغییرات آب‌وهوایی بود. وزرا در کمیته پایانی عنوان کردند کاهشی جزئی در میزان غذاهای تلف شده می‌تواند امنیت غذایی جهان را بهبود بخشد.

آنها گفتند: «ما به شدت در مورد حجم قابل توجه اتلاف و ضایعات‌غذایی و پیامدهای منفی آن برای امنیت غذایی، تغذیه، استفاده از منابع طبیعی و محیط‌زیست نگران هستیم. ما این موضوع را به‌عنوان یک مشکل‌جهانی و عظیم‌اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی مورد تاکید قرار می‌دهیم.»

برآورد می‌شود که سالانه ۳/ ۱ میلیارد تن غذا، یا معادل ۳۰ درصد از تولید جهانی، تلف یا ضایع می‌شود؛ رقمی که در گزارش سال گذشته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) عنوان شده بود. آژانس‌های سازمان ملل می‌گویند که این میزان غذا به راحتی می‌تواند ۸۰۰ میلیون گرسنه را در جهان سیر کند.

به گفته وزرای گروه ۲۰، برای مبارزه با این مشکل، کشورها باید برآورد بهتری از میزان غذای تلف شده خود و ارزش اقتصادی آن داشته باشند.