گروه بازرگانی: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به توسعه و تعمیق روابط اقتصادی ایران و دیگر کشورها، سطح تعاملات تجاری و صنعتی ایران و قطر گسترش پیدا می‌کند. محمدرضا نعمت‌زاده در دیدار با عبدالله صالح‌ الخلیفی، وزیر کار و امور اجتماعی قطر با اشاره به روابط دیرینه و تاریخی دو کشور ابراز امیدواری کرد سطح روابط اقتصادی در جهت توسعه و گسترش همکاری‌ها بیش از پیش افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه ۳۸ درصد تولید ناخالص داخلی ایران به بخش صنعت، معدن و تجارت تعلق دارد، نقش این وزارتخانه را در راستای توسعه اقتصادی کشور مهم ارزیابی کرد و گفت: این وزارتخانه آمادگی دارد تا در زمینه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی به همکاری با قطر بپردازد.

نعمت‌زاده در ادامه، همکاری در ابعاد صنعتی و خدمات فنی و مهندسی، پیمانکاری و نیروی انسانی را مورد اشاره قرار داد و از آن به‌عنوان زمینه‌های گسترش تعاملات دو کشور نام برد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین همکاری در راستای صادرات مصالح ساختمانی، موادغذایی و توسعه تعاملات درخصوص صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را از دیگر محورهای گسترش فعالیت‌های دو کشور برشمرد. به گفته وی؛ علاقه‌مندی برای همکاری‌های استراتژیک و درازمدت به ویژه سرمایه‌گذاری‌های مشترک نیز از موارد دیگری است که می‌توان بیش از گذشته به آن توجه کرد.

وی در ادامه به برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در قطر طی پانزدهم تا نوزدهم فوریه اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم در این نمایشگاه بتوانیم توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی ایران را به خوبی نشان دهیم.

این در حالی است که روز گذشته، راهکارهای بخش خصوصی برای گسترش تعامل با قطر و امارات در همایش کاربردی تجارت با قطر و امارات بررسی شد.

به گزارش «شاتا»، رئیس مرکز آموزش‌های بازرگانی با اشاره به رویکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر زمینه‌سازی برای صادرات غیرنفتی گفت: روابط ایران و امارات از سابقه طولانی برخوردار است اما قطر حوزه ناشناخته‌ای برای تجار کشور ما محسوب می‌شود.

عباس خالقی‌تبار افزود: با توجه به نیاز کشور قطر به مواد غذایی و مصالح ساختمانی، تجار ایرانی می‌توانند با شرکت در مناقصات مستقیم و حضور در نمایشگاه‌های اختصاصی زمینه گسترش روابط را فراهم کنند. در ادامه معاون سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: تعداد بسیار زیادی شرکت ایرانی در دبی حضور دارند که طی سال‌های اخیر با سختگیری‌های امارات از تعداد آن کاسته شده است.

بدری گفت: آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در ۷ ماه ابتدایی امسال امارات اصلی‌ترین مبدا کالاهای وارداتی به ایران بوده و رتبه سوم را در میان مقاصد صادراتی ایران به دست آورده است.

وی تصریح کرد: در این مدت ۵ میلیون تن کالا به ارزش ۷ میلیارد و ۳۷۵ میلیون دلار از امارات به ایران وارد شده که افزایش ۴۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. این آمار نشان می‌دهد که ۲۴/۳ درصد از کالاهای وارداتی ایران از طریق امارات به کشور آمده است. معاون سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: امارات که سومین کشور مقصد صادراتی ایران است در ۷ ماه اول امسال ۳/۵ میلیون تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از ایران واردات داشته که ۱/۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.