گروه بازرگانی: واکنش‌ها به ممنوعیت استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی در حالی ادامه دارد که انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان دو نامه هشداردهنده به وزارت بهداشت ارسال کرده است. در شرایطی که همچنان ابهامات درخصوص استفاده از روغن پالم در شیر و فرآورده‌های آن ادامه دارد برخی از برندهای معتبر لبنی با ارسال پیامک به مردم اعلام کرده‌اند: «محصولاتشان، تازه، سالم و بدون روغن پالم است.» البته همین کارخانه‌ها در تازه‌ترین اظهارنظر اعلام کرده‌اند استفاده از روغن پالم در لبنیات موضوع تازه‌ای نیست و آنها به دلیل فشار مالی مجبور به این کار هستند. همزمان با حاشیه‌های مربوط به ماجرای ممنوعیت استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی، رئیس سازمان استاندارد ایران نیز هفته پیش با هشدار نسبت به صنایع متخلف اعلام کرد: در حال نمونه‌گیری از محصولات مختلف لبنی است تا فرآورده‌هایی را که از روغن پالم استفاده کرده‌اند، شناسایی کند.

ارسال دو نامه هشداردهنده به وزارت بهداشت

اما واکنش‌ها نسبت به این ماجرا ادامه دارد؛ در تازه‌ترین واکنش‌ها رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با تاکید بر اینکه ۸ ماه قبل در قالب دو نامه، به وزارت بهداشت در رابطه با وجود روغن پالم در فرآورده‌های لبنی هشدار داده بودیم، گفت: دولت باید به سرعت نام تولیدکنندگان متخلف محصولات لبنی را اعلام کند و سلامت مصرف‌کنندگان را وجه‌المصالحه قرار ندهد. مسیح انصاری در گفت‌وگو با خبرگزاری «مهر» با بیان اینکه انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان ۸ ماه قبل در رابطه با استفاده از روغن پالم در فرآورده‌های لبنی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داده بود، گفت: متاسفانه با وجود اینکه دوبار به این وزارتخانه هشدار داده بودیم، اما وزارت بهداشت جوابی در پاسخ به این هشدار نداد و به یکباره وزیر بهداشت، سخن از استفاده از روغن‌ پالم در فرآورده‌های لبنی گفت: این در حالی است که اگرچه دولت هم اکنون موضوع وجود روغن پالم در فرآورده‌های لبنی را علنی کرده است اما مشخص نیست هزینه سلامت مردم و افرادی را که تاکنون از بابت مصرف این کالاها ضرر کرده‌اند چه ارگانی پرداخت خواهد کرد؟

اقدامات وزارت بهداشت

در همین حال رئیس سازمان غذا و دارو نیز تازه‌ترین اقدامات انجام شده و همچنین توصیه‌هایش را درباره روغن پالم اعلام کرد. رسول دیناروند در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه وزارت بهداشت در مورد سلامت مواد غذایی حساس است، درباره مصرف روغن پالم در فرآورده‌های لبنی گفت: متاسفانه به هر دلیلی که یکی از آن دلایل ممکن است ارزان بودن قیمت پالم باشد، در چند سال اخیر واردات روغن پالم سهم بزرگی از واردات روغن گیاهی و روغن نباتی را به کشور داشته است. رئیس سازمان غذا و دارو در حالی از تشکیل کارگروهی در جهت بررسی به کار بردن روغن پالم در فرآورده‌های مختلف خبر داد که به اعتقاد وی در هفته جاری نتیجه بررسی‌های این کمیته مشخص می‌شود و پس از نتایج بررسی‌ها، فرصتی به صنعت داده می‌شود که پروانه‌هایشان را اصلاح کنند و روغن پالم به کلی حذف شود. همچنین در صورت تخلف، هر کدام از این تولیدی‌ها به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد. به گفته دیناروند کار اساسی که این سازمان انجام داده و مصوبه آن را نیز سال گذشته از دولت گرفته است، این است که واردات روغن پالم سیر نزولی را طی می‌کند. بر اساس این مصوبه امسال سقف واردات روغن پالم ۳۰درصد، سال آینده ۱۵درصد و سال ۹۵ حداکثر ۱۰درصد خواهد بود. وی در عین حال تاکید کرد: در مورد روغن پالم آنچه خطردارد مصرف بالای آن در کشور است. در گزارش‌هایمان به رئیس‌جمهور نیز این موضوع را مطرح کرده‌ایم و مردم نگران نباشند، چرا که به زودی تخلفات را شناسایی و این مشکل را حل می‌کنیم.

در همین حال مشاور رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در دولت سابق گفت: وزارت بهداشت دولت قبل عملا سازمان استاندارد را به رسمیت نمی‌شناخت و آن را تحریم کرده بود. مجید قاسم‌پور در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اینکه تجدیدنظر در هشت استاندارد فرآورده‌های لبنی که در آنها از روغن پالم استفاده شده براساس دستور رئیس سازمان ملی استاندارد در دستور کار قرار دارد، گفت: روغن پالم هشت دسته دارد که پالم کرنل بدترین نوع آن است که هم‌اکنون در پنیر، بستنی و خامه مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته دامنه ماجرای استفاده از روغن پالم به شیرینی‌فروشی‌ها هم رسیده است. در این میان علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان تهران وجود روغن پالم را در شیرینی‌ها رد کرد و گفت: روغن مصرفی برای تولید شیرینی‌ها مستقیم از کارخانه‌های تولید روغن تامین می‌شود و این محصولات، روغن‌های مصرفی در پخت غذای خانواده است.