گروه بازرگانی: زمینه‌های ارتباطی گسترده‌ای بین ایران و کرواسی وجود دارد و با اقدامات جدید دولت، روابط با کرواسی بیش از پیش توسعه می‌یابد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، معاون وزیر امور خارجه و هیات تجاری کرواسی که برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورمان به ایران سفر کرده‌اند، روز گذشته با رئیس کل سازمان توسعه تجارت دیدار و گفت‌وگو کردند. ولی‌الله افخمی سفر یوشکو کلیسوویچ و نمایندگان شرکت‌های تجاری کرواسی را در شناخت توانمندی‌های تولیدی ایران موثر و آن را سرآغازی در گسترش مناسبات دوجانبه خواند.

وی همکاری دو کشور در عرصه نمایشگاه‌های بین‌المللی را به عنوان راه‌حلی برای افزایش تبادل اطلاعات و توسعه همکاری‌ها دانست و گفت: اگر بخواهیم روابط تجاری دوجانبه را افزایش دهیم باید دو کشور در برگزاری نمایشگاه با یکدیگر همکاری کنند. زیرا نمایشگاه‌ها عرصه ارائه قابلیت‌های کالایی و خدماتی است. وی با ابراز خرسندی از پیوستن کرواسی به اتحادیه اروپا، لزوم تجدید موافقت‌نامه‌های جامع همکاری بین دو کشور را در شرایط جدید مطرح کرد و گفت: حجم مبادلات تجاری دوجانبه در سال‌های گذشته کم بوده و برای گسترش این مناسبات، ایران از فعالیت‌های تجاری شرکت‌های کروات استقبال می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص کمیسیون‌های دو جانبه، گفت: برگزاری مرتب اجلاس‌های کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور، راه‌های همکاری دو جانبه را گسترش می‌دهد. معاون وزیر امور خارجه کرواسی نیز از علاقه و توانمندی کشورش در گسترش تعاملات تجاری با ایران خبر داد و گفت: هدف از سفر به ایران، احیای روابط مطلوب گذشته و ایجاد راه‌های جدید همکاری است. کلیسوویچ تاکید کرد: کرواسی به دنبال انعقاد قرارداد‌های اقتصادی با ایران است و دولت این کشور نیز از فعالیت شرکت‌های ایرانی حمایت‌های لازم را به انجام می‌رساند. دیدار با دبیرکل اتاق ایران، گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور را مورد تاکید قرار داد. به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، حسین نقره‌کار شیرازی، دبیرکل اتاق ایران با اشاره به روابط خوب دوکشور در سه دهه گذشته، اظهار کرد: ایران و کرواسی از ظرفیت‌ها و توانایی‌های خوبی برای همکاری‌های دو جانبه برخوردارند که باید تقویت شوند؛ متأسفانه حجم روابط تجاری بین دوکشور در سطح ظرفیت‌های موجود نیست و امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد تحولی روبه رشد در روابط بین دو کشور باشیم. به گفته نقره‌کار شیرازی نباید به همکاری‌های دو جانبه محدود شویم و با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و پتانسیل‌های آن، همکاری‌های سه جانبه را هم مورد بررسی قرار دهیم. دبیرکل اتاق ایران اظهار کرد: سه نکته کلیدی جهت گسترش همکاری‌های اقتصادی بین ایران و کرواسی وجود دارد که می‌توان به «استفاده از پتانسیل‌های موجود در زمینه‌های نفت، گاز و پتروشیمی»، «بهره‌برداری از صنعت کشتی‌سازی کرواسی» و همچنین «همکاری در زمینه حمل ونقل دریایی در دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان» اشاره کرد.