سردار خالدی: کش‌و‌قوس‌ها بین مسوولان دولتی و شهرداری درباره انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران، به «شهرآفتاب» همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین اظهارنظر، شهردار تهران در حالی از راه‌اندازی نمایشگاه بین‌المللی تا پایان سال جاری در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) خبر داده که معاون وی نیز از تزریق ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تاسیس نمایشگاه بین‌المللی در مجموعه «شهرآفتاب» سخن به میان آورده است. براساس گفته مسوولان شهرداری معضلات نمایشگاه فعلی و پاسخگو نبودن محل آن برای بازدیدکنندگان در تهران از دلایلی بوده که شهرداری را بر آن داشت تا دست به چنین تصمیمی بزند. از سوی دیگر، به گفته آنها، شهرداری تنها در شرایطی حاضر به خرید سهام شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران است که نمایشگاه تغییر کاربری دهد و فضای آن برای کاربری‌های توسعه شهری اختصاص یابد.

این اظهارات در حالی اعلام شده که حسین اسفهبدی، مدیرعامل توسعه شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور سال گذشته از واگذاری زمین‌های نمایشگاه به صورت شراکتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری تهران خبر داده بود.

همه باید عوارض بدهند

اولین نشست صبحانه خوری اتاق بازرگانی ایران در سال ۹۳ این بار میهمان «شهردار تهران» بود. محمدباقر قالیباف در نشست با فعالان بخش خصوصی اگرچه بخش عمده از صحبت‌هایش را به چالش‌های مدیریتی و سیکل تکراری مشکلات اختصاص داد، اما در حاشیه نشست هم اعلام کرد: نمایشگاه بین‌المللی تا پایان سال جاری در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) راه اندازی می شود.

شهردار تهران همچنین مسائلی درباره کاهش ۴۲ درصدی مصرف لبنیات، تعمیر آسفالت‌ها و خیابان‌ها از سوی پیمانکاران و کیفیت پایین آن، عوارض اشتغال و افزایش رانت جویی از سوی آژانس‌های مسافرتی را زیر نظر شهرداری‌ها مطرح کرد.

نکته مهم صحبت‌های قالیباف مربوط به چالش‌های مدیریتی و سیکل تکراری مشکلات بود. از دید وی همه مشکلات تکراری شده‌است و این موضوع به چالش اصلی مدیریتی تبدیل شده است. شهردار تهران بر این موضوع هم تاکید کرد که متاسفانه ما پایبند مسائل علمی و قانونی نیستیم. وی خطاب به فعالان بخش خصوصی شرط توافق دو طرف را تهیه پیش نویس‌های توافق کاری دانست، اما در ادامه هم تصریح کرد: همواره این موضوع جواب نمی‌دهد. چالش اصلی از دید قالیباف این است که قوانین باید به حل مشکلات کمک کند اما هم اکنون شرایط به این گونه نیست.

شهردار تهران درباره طرح ترافیک هم به اظهار نظر پرداخت. به گفته وی طرح «ترافیک» به معنای محدودیت است. اما باید استانداردهای حمل‌‌‌ونقل عمومی را افزایش دهیم نه اینکه در رفت و آمدها محدودیت ایجاد کنیم.

در حاشیه نشست صبحانه خوری، قالیباف با تاکید بر اینکه «هیچ فردی حق ندارد از پرداخت عوارض شانه خالی کند» در پاسخ به درخواست فعالان بخش خصوصی تصریح کرد: تمامی مشاغل و واحدهای صنعتی باید عوارض خود را پرداخت کنند؛ البته شهردار تهران در پاسخ به پرسشی درباره مطالبات پیمانکاران شهرداری نیز گفت: تمام مطالبات پرداخت خواهد شد و شهرداری تهران ازجمله شفاف‌ترین دستگاه‌ها در پرداخت مطالبات است.

تدوین منشور همکاری اتاق و شهرداری

رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست از امضای منشور همکاری فعالان بخش خصوصی و شهرداری پس از تدوین در جلسه بعدی خبر داد. به گفته غلامحسین شافعی، لزوم ایجاد تعامل سازنده بین مدیریت شهری و فعالان اقتصادی از لازمه‌های توسعه شهری است، به همین دلیل بین شهرداری و اتاق ایران یک سند همکاری تدوین می‌شود که مسوولیت آن به معاونت برنامه‌ریزی توسعه شهری تفویض شده است.

«بهینه‌سازی مصرف انرژی»، «اصلاح نظام توزیع مواد غذایی و امنیت غذایی در کلانشهر تهران» و «ایجاد نمایشگاه بین‌المللی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی» از اخباری بود که شهردار در جمع فعالان بخش خصوصی از آنها صحبت به میان آورد. رئیس پارلمان بخش خصوصی در بخش دیگری از صحبت‌هایش توجه هر چه بیشتر شهرداری به شهرک‌های دانش‌بنیان را توصیه و تاکید کرد: ارتباط با شهرداری صرفا یک نگاه اقتصادی نیست، این در حالی است که محدودیت‌های اجتماعی نیز در بخش خصوصی وجود دارد.

بخش پایانی صحبت‌های شافعی به رابطه نزدیک بخش خصوصی و شهرداری اختصاص داشت؛ به طوری که به گفته وی بیش از ۹۰درصد از پروژه‌های شهرداری را بخش خصوصی انجام می‌دهد که بسیار خوشایند است.

دلایل انتقال نمایشگاه

حاشیه نشست خبری صبحانه‌خوری به موضوع راه‌اندازی نمایشگاه بین‌المللی خارج از شهر تهران هم اختصاص داشت. معاونت توسعه برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری در همین نشست اعلام کرد: قرار است نمایشگاهی با تزریق ۴۰۰ میلیارد تومان در مجموعه «شهر آفتاب» تاسیس شود، البته داستان کش و قوس‌ها درباره نمایشگاه بین‌المللی سر درازی دارد. سال گذشته مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با اشاره به واگذاری زمین‌های نمایشگاه به صورت شراکتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری تهران اعلام کرده بود: نمایشگاهی به نام «شهرآفتاب» در محل عوارضی جاده تهران- قم با پیشرفت ۷۵ درصد در حال ساخت است.

در این میان، معاونت توسعه برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران بر این موضوع تاکید کرد که قرار است تا پایان سال جاری، کلیه نمایشگاه‌های بین‌المللی در تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب منتقل

شود.

به گفته محمود صلاحی، دلایلی که برای انجام این کار بیان شده «معضلات نمایشگاه» و «پاسخگو نبودن آن محل برای جمعیت بازدیدکنندگان» است. وی تاکید کرد: این نمایشگاه نزدیک به فرودگاه بین‌المللی دارای خط مترو است.

پارکینگ مناسب، رفت و آمد با اتوبوس از میادین تهران و تاکسی و ون‌های مشخص جهت رفاه حال بازدیدکنندگان از ویژگی‌های دیگر نمایشگاه درحال راه‌اندازی است. صلاحی در این نشست از بخش خصوصی درخواست کرد برای راه‌اندازی این نمایشگاه به شهرداری کمک کند.

معاون شهردار تهران درمورد خرید سهام محل دائمی نمایشگاه‌های تهران نیز گفت: تنها در شرایطی حاضر به خرید سهام شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی هستیم که نمایشگاه تغییر کاربری دهد و فضای آن برای کاربری‌های توسعه شهری اختصاص یابد.

صلاحی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد:‌ تهران از کلان‌شهر ارتقا یافته و به مگاسیتی (جهانشهر یا شهرجهانی) تبدیل شده است که مشکلات خاص خود را به دنبال دارد. به گفته وی، برای رفع این مشکلات و رسیدن به اقتصاد شهری، تشکیل شورای اقتصاد شهری به ریاست محمدباقر قالیباف به تصویب رسیده است.