سردار خالدی- دیروز در خبرها آمده بود که مشکلات گشایش «ال.سی» ۳۰ درصدی حل شده است، اما در ادامه معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرده بود: نسبت به اجرایی شدن آن هیچ قولی نمی‌دهد، این در شرایطی است که رییس مجمع واردات نسبت به عدم الزام آور بودن این بخشنامه اظهار گلایه کرد. محمد حسین برخوردار رییس مجمع عالی واردات با اشاره به مشکلات گشایش «ال.سی»های ۳۰ درصدی گفت: فعالان بخش خصوصی یکی، دو روز گذشته در این باره جلسات متعددی برگزار کردند، اما پس از پیگیری‌ها به صورت بررسی موردی ۵ بانک کشور، متوجه شدیم دستورالعمل‌های مربوط به گشایش «ال.سی»های ۳۰ درصدی جنبه اجرایی پیدا نکرده است.

وی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره صحبت‌های معاون ارزی بانک مرکزی در خصوص ندادن قول مبنی بر اجرایی شدن بخشنامه اخیر توسط بانک‌ها چیست، تاکید کرد: اجرای بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر حل مشکلات گشایش «ال.سی» ۳۰ درصدی به نوعی اگر چه چالش‌های پیش روی این مساله را حل کرده، اما با توجه به ندادن قول نسبت به اجرای بخشنامه در سیستم بانکی به نظر می‌رسد عملا گشایشی به معنای واقعی صورت نگرفته و به نوعی کار بیهوده‌ای انجام شده است.

برخوردار با اشاره به اینکه آمار دقیقی از گشایش «ال.سی»ها ندارد، افزود: با توجه به صحبت‌های معاون ارزی در عمل، چراغ سبزی روشن شده مبنی بر اینکه ۱۰۰ درصد نقدینگی را بانک‌ها برای گشایش «ال.سی» در نظر گیرند. رییس مجمع عالی واردات با تشریح روال کار گشایش اسناد اعتباری و زمان بر بودن این فرآیند تاکید کرد: انتظار ما از دولت تدبیر و امید چیز دیگری است زیرا قرار بر این است نسبت به اجرای دستورالعمل‌ها، تدبیر به عمل آید. وی با بیان اینکه با مشکلات فعلی «ال.سی» مشکل سرمایه در گردش ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: قطعا در صورت تداوم مشکلات و عدم لزوم اجرای بخشنامه، واردات کاهش پیدا خواهد کرد.

برخوردار بر این باور است صحبت‌های معاون ارزی بانک مرکزی نشان از این دارد که دولت در فکر جمع کردن نقدینگی است و این در شرایطی است که دولت باید به کمک بخش خصوصی با درنظرگرفتن مصالح و حمایت از بخش تولید، مسائلی همچون تورم و بیکاری را حل کند. به اعتقاد وی، دولت‌ها باید رفتار دولت‌های قبل خود را سرمشق قرار دهند؛ چرا که این مسائل هم با کمک دولت و هم بخش خصوصی حل می‌شود و برای کار بهتر است دولت برای حل چالش‌های پیش رو از بازوهای تخصصی همچون اقتصاددانان و افرادی که در تشکل‌های خصوصی همانند اتاق‌ها یا انجمن‌های صنفی و تخصصی هستند، استفاده کند. برخوردار در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرد: انتظار از دولت تدبیر و امید این است که در موضوع گشایش «ال.سی»ها هم مردم و هم تولیدکنندگان را در نظر بگیرند.