سردار خالدی- در سومین موج حمایتی از جنبش فراگیر مدنی ضدتحریم، ۱۱تشکل اقتصادی دیگر ضمن اعلام آمادگی بر لزوم فراگیری تداوم عملی جنبش ضدتحریم‌ها در شرایط کنونی و تلاش‌های بیشتر افکار عمومی برای فشار بر سیاست‌های کشورهای تحریم‌کننده تاکید کردند. حمایت از جنبش مدنی اعتراض به تحریم‌ها در اولین فاز با اعلام حمایت نخبگان، اقتصاددانان، حقوقدانان و روزنامه‌نگاران با تاکید بر اصول پذیرفته شده جهانی مانند بند سوم اعلامیه حقوق بشر که حق زندگی و امنیت فردی را جزو اصول اولیه تمام مردم دنیا می‌داند و تجارت آزاد میان ملت‌ها که مطمئن‌ترین ضامن برای بقای صلح جهانی است، شکل گرفت. در دومین گام این جنبش فراگیر که با پشتوانه بزرگ سرمایه اجتماعی سرآغاز یک حرکت اعتراضی به سیاست‌های کشورهای تحریم کننده بود، ۲۳ تشکل اقتصادی برای تداوم نهضت، اعلام حمایت کردند که لزوم توجه تشکل‌ها به این مقوله باعث شد امیدواری بیشتر برای بهبود سریع‌تر فضای کسب‌و‌کار و گشایش مسیر تعامل ایران با جهان روندی جدی‌تری به خود گیرد. در همین راستا در سومین گام اقدامات صورت گرفته برای جنبش مدنی ضد تحریم‌ها، کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران لیست نهایی ۱۱ تشکل دیگر برای همراهی با جنبش ضد تحریم را اعلام کرد.

در بخشی از پیام تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای حامی جنبش مدنی ضد تحریم به عنوان بخشی از جامعه مدنی ایران ضمن اعلام حمایت از جنبش مدنی ضد تحریم و دیپلماسی صورت گرفته توسط دولت تدبیر و امید در همان آغاز راه، بر خواست و پیام ایرانیان برای رفع تحریم‌ها و صلح و دوستی و ارتباط سازنده با جامعه جهانی تاکید شده و آمده است: از جامعه جهانی انتظار می‌رود با شنیدن ندای صلح خواهی و آشتی‌جویی مردم ایران به جای تحریم‌های ناعادلانه و خشونت بار، بر راه‌‌های خردورزانه و دیپلماتیک پای فشرده و گام‌های عملی در راستای رفع تحریم‌ها بردارند.

محمد مهدی راسخ، رییس کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌ها با اشاره به جنبش ضدتحریم‌ها و شکل گیری امید تازه در جامعه ایرانی اظهار کرد: امید است این حرکت به یک اجماع ملی دست یابد تا با فراگیری آن بتواند در فضای بین‌المللی تاثیر نسبی به همراه داشته باشد.

براساس گفته راسخ، هر یک از تشکل‌های اقتصادی با اعلام حمایت از جنبش مدنی ضدتحریم به تاثیرات مخرب این تحریم‌ها از جمله گسترش اقتصاد غیررسمی، دور شدن از شفافیت، توسعه فساد و تخصیص ناسالم و ناعادلانه منابع اتفاق نظر دارند و امیدوارند با فشار افکارعمومی و جامعه مدنی متشکل از فعالان و نهادهای مدنی، سیاستمداران کشورهای تحریم‌کننده را از آثار مخرب تحریم آگاه و بتوانند موجبات لغو تحریم‌ها را فراهم کنند.

رییس کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق با اشاره به اینکه در اولین گام حمایت تشکل‌های اقتصادی، ۲۳ تشکل از فراگیری جنبش ضد تحریم و اهداف آن پشتیبانی کردند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به این فراخوان پاسخ دادند، تصریح کرد: در پی اهمیت موضوع ۱۱ تشکل اقتصادی دیگر حمایت از این حرکت فراگیر مدنی را در دستور کار خود قرار دادند. اتحادیه صادرکنندگان فرش ایران، خانه اقتصاد ایران، فدراسیون حمل و نقل ایران، صندوق توسعه صادرات آبزیان ایران (تعاونی)، انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران، انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ خوراکی، انجمن صنفی سازندگان چراغ‌های روشنایی برقی در ایران، انجمن صنفی صنعت تایر، انجمن صنفی کارفرمایان موسسات و شرکت‌های حمل و نقل کالای برون‌شهری تهران و حومه و انجمن مدیران صنایع استان آذربایجان شرقی ۱۱ تشکل اقتصادی جدید حامی جنبش مدنی ضدتحریم هستند.

به اعتقاد راسخ، همچنان که اقتصاددانان بزرگ کشور و حامیان اصلی جنبش بر آن تاکید دارند برای تداوم عملی رفع تحریم‌ها در شرایط کنونی، لازم است تلاش‌های بیشتری صورت گیرد و گروه‌هایی از جامعه مدنی که هنوز کمابیش، در حاشیه جنبش مانده‌اند، وارد متن شوند.