«مسعود کرباسیان» رییس کل گمرک شد

گروه بازرگانی- وزیر اقتصاد در حکمی مسعود کرباسیان را به عنوان رییس کل گمرک انتخاب کرد. زمزمه انتخاب مسعود کرباسیان به عنوان رییس کل گمرک از چند روز پیش قوت گرفته بود که در نهایت وزیر امور اقتصادی و دارایی با صدور حکمی وی را به عنوان رییس کل گمرک انتخاب کرد. کرباسیان زمانی معاون وزارت صنایع سنگین بوده و پس از آن در وزارت بازرگانی با وهاجی و آل‌اسحاق به عنوان معاونت بازرگانی خارجی همکاری داشت. در ابتدای وزارت نفت زنگنه، معاونت او را در دست گرفت، اما پس از مدتی به وزارت بازرگانی برگشت تا معاونت داخلی شریعتمداری را برعهده گیرد. در دولت دوم اصلاحات به گمرک رفت و اداره این سازمان را برعهده گرفت. او بعد از روی کار آمدن دولت‌های نهم و دهم طی هشت سال گذشته، معاون شهردار تهران، رییس سازمان سرمایه‌گذاری و مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران بوده است. برنامه‌های رییس کل جدید

اما مسعود کرباسیان، رییس کل جدید گمرک، در گفت‌وگویی با «دنیای اقتصاد»، ۷ سرفصل اصلی برنامه‌هایش را اعلام کرد. به گفته وی، در قدم اول، «اجرای دقیق قانون امور گمرکی» که بسیار مترقی‌تر از قانون مصوب سال دهه ۱۳۵۰ است و طی آن، تسهیلات زیادی برای تولیدکنندگان، تجار و بدنه اقتصاد کشور در نظرگرفته شده، اصل محوری برنامه گمرک در دوره مدیریت جدید است. در گام دوم، «توسعه گمرک الکترونیک» است که با توجه به پیشرفت‌های مخابراتی، قابلیت اجرایی جدی‌تری پیدا می‌کند. در مرحله سوم از برنامه‌های رییس کل جدید گمرک، «تشکیل گمرک مدرن و به‌کارگیری تجهیزات مدرن گمرکی» است که به طور جدی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر، «پیوستن به سازمان جهانی گمرک و تطبیق فعالیت‌های داخلی گمرک بر اساس اصول بین‌المللی»، موضوع مهم دیگری است که در چارچوب برنامه‌های گمرک قرار دارد. کرباسیان همچنین بر ضرورت «روان‌سازی و شفاف‌سازی فعالیت‌های گمرکی» به عنوان گام پنجم برنامه‌هایش تاکید دارد. وی از «شایسته‌سالاری در گمرک» و رسیدگی به وضعیت پرسنل هم به عنوان یکی دیگر از برنامه‌هایش سخن می‌گوید و سپس به عنوان یک سرفصل کلی از برنامه‌هایش، بر اینکه «گمرک باید در خدمت اقتصاد ملی کشور باشد»، تاکید می‌کند.