گروه بازرگانی- مراسم تودیع صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم و معارفه محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم برگزار شد. در این مراسم، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم گفت: برخی مشکلات از خارج به بخش کشاورزی و این وزارتخانه تحمیل می‌شد، اما امیدواریم قانون‌هایی مانند انتزاع وظایف بازرگانی کشاورزی که به دلیل مشکلاتی اجرا نشد، در مدیریت جدید اجرا شود. خلیلیان افزود: بخش کشاورزی برای حل مشکلات و معضلات خود نیازمند پیگیری‌ها و اجرای قوانین در زمینه‌های گسترده‌ای است و باید مشکلاتی را که از خارج به این وزارتخانه تحمیل می‌شود مدیریت کرد تا بتوان از منافع بخش کشاورزی در جهت توسعه آن حمایت کرد. وزیر سابق جهاد کشاورزی در ادامه تاکید کرد: یکی از مشکلات بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری است که همواره در سال‌های اخیر تلاش شد تا علاوه بر اعتبارات زیرساختی، تسهیلات ارزان‌قیمت نیز از طریق انعقاد قرارداد با بانک‌های عامل در اختیار کشاورزان قرار گیرد. خلیلیان تصریح کرد: از سوی دیگر، به‌رغم اینکه در سال‌های اخیر واردات محصولات کشاورزی از ۵/۱۸میلیون تن به ۱۳میلیون تن کاهش یافت، اما در سال گذشته روند صعودی را تجربه کرد که البته انتظار می‌رود در سال ۹۲ که روند کاهشی واردات محصولات کشاورزی در چهار ماه نخست آن تکرار شده است، نیز ادامه یابد.

در این مراسم، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال زراعی جدید نهاده مورد نیاز بهره‌برداران را تامین می‌کنیم، گفت: متاسفانه قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی دچار مسائل و مشکلات زیادی است که باید به صورت جدی به آنها بپردازیم. وی افزود: موضوع فوری در این بخش تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی و حکمی است که قانون در این ارتباط دارد. وزیر جهاد کشاورزی افزود: براساس قانون باید نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی قبل از شهریور ماه هر سال برای محصولات مشمول این قانون تعیین و به دولت تقدیم شود تا بتوانیم در مراجع ذی‌ربط مصوبه آن را دریافت کنیم و با کمک همکاران این کار را انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه به سال زراعی ۹۳-۱۳۹۲ نزدیک می‌شویم، گفت: کشت جدید به نهاده نیاز دارد که امیدواریم با کمک همکاران و پشتیبانی دولت بتوانیم نهاده مورد نیاز را در اختیار بهره‌‌برداران قرار دهیم تا سال زراعی خوبی در پیش داشته باشیم. وزیر جهادکشاورزی دولت یازدهم تصریح کرد: با توجه به اینکه مسوولیت تامین غذا و امنیت غذایی کشور برعهده بخش کشاورزی است با وجود تنگناهایی که برخی کشورها برای ما ایجاد کرده‌اند، قدم موثری در این بخش برداشته شود. وی با اشاره به اینکه عدم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی یکی از مشکلات بزرگ است، گفت: برنامه‌های کشور باید بر اساس افزایش بهره‌وری باشد، همچنین باید به مساله آب هم توجه ویژه‌ای شود، زیرا امروزه با بحران آب در کشور روبه‌رو هستیم و باید با توسعه سرمایه‌گذاری، استمرار تولید و تقویت امنیت غذایی را به وجود بیاوریم. وزیر جهادکشاورزی افزود: به منظور حمایت از توسعه تولید داخلی و استمرار تولیدات کشاورزی، کمک به پایداری صنایع آب یکی از برنامه‌های اصلی دولت آینده است.