گروه بازرگانی - میزگرد علمی - پژوهشی با عنوان بررسی چالش‌های صادرکنندگان در تدوین یک برنامه جامع صادراتی عصر روز یکشنبه در محل سازمان بازرگانی استان تهران برگزار شد.

این میزگرد علمی که از سوی هسته مطالعات و تحقیقات این سازمان برنامه‌ریزی شده بود، قرار است با عناوین مختلفی چون «بررسی موانع رشد تجاری و شناسایی ظرفیت‌های صادراتی بنگاه‌های کوچک و متوسط» و «جایگاه و نقش بسته‌بندی در محصولات صادراتی» ادامه یابد. در این نشست که با حضورتعدادی از صادرکنندگان مطرح کشور و نیز مسوولان سازمان بازرگانی و سازمان توسعه تجارت برگزار شد، محورهایی همچون ویژگی‌های محصول با قابلیت صادراتی، اولویت‌بندی و تعیین بازارهای منطقه‌ای برای فروش محصولات، ارائه راهکارهای لازم به منظور حل مشکلات و موانع صادراتی، تشخیص نیازهای زیرساخت برای توسعه ترانزیت و صادرات مجدد کالا، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این میزگرد نماینده شرکت تولی‌پرس با اشاره به بحث مزیت‌های صادراتی خاطر نشان کرد: مزیت‌ها را چگونه باید بشناسیم؟ نه مسوولان ما و نه سفارتخانه‌های ما اطلاعات و آمار دقیقی ندارند که ارائه کنند.

صفرپور به عملکرد ضعیف سفارتخانه‌های کشور اشاره کرد و ادامه داد: من شخصا نامه‌های زیادی به چندین سفارتخانه به زبان فارسی و انگلیسی نوشته‌ام، اما متاسفانه جوابی دریافت نکرده‌ام.

در ادامه نماینده شرکت صادراتی «گیاهان سبز زندگی» نیز با طرح این سوال که سازمان بازرگانی استان تهران برای صادرکنندگان چه کرده است و چه باید بکند، تاکید کرد: اولین کاری که در کشورهای پیشرفته از سوی این گونه سازما‌ن‌ها اجرا می‌شود این است که رایزنان قوی با همفکری بخش‌خصوصی به کشورهای مختلف اعزام می‌کنند.

مهندس جلالی، در عین حال این سوال را نیز مطرح کرد: آیا رایزنان بازرگانی ما سفیران ما در کشورهای مختلف هستند؟!

وی این‌چنین سخن را پی گرفت:‌ من در صحبتی با رایزن بازرگانی ایتالیا از او سوال کردم که از لحاظ اهمیت دادن به تشکل‌های دولتی چگونه عمل می‌کنند؟‌ و او در پاسخ به من گفت:‌ من نماینده صاحبان صنایع ایتالیا در ایران هستم، دولت ایتالیا مرا نفرستاده است و مسوولیت من در ایران به بخش‌خصوصی ایتالیا مربوط می‌شود.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اطلاعات دقیق و به روز سفیران خارجی در کشورمان خواستار اعزام سفیران با انگیزه و جمع‌آوری تمامی اطلاعات و مزیت‌ها در کشورهای مختلف با هماهنگی صادرکنندگان و بخش‌خصوصی کشورمان شد و تاکید کرد:‌ مگر اجرای اصل ۴۴ مغایر این خواسته ما است؟وی تصریح کرد: چرا ما نمی‌توانیم به آمریکا کالا صادر کنیم، زیرا از استاندارد‌های بین‌المللی بی‌اطلاعیم.

مهندس جلالی با تاکید بر استراتژی کاری خودش می‌گوید:‌ حتما باید وضع موجود را حفظ کرد تا بدتر از این نشود. آیا برای حفظ وضع موجود تمام امکانات در کشور به کار برده شده است؟

این نماینده بخش‌خصوصی با انتقاد شدید از عملکرد موسسه استاندارد اظهار کرد: جلوگیری‌های بی‌مورد این موسسه از دادن آرم استاندارد به رغم درخواست‌های مکرر ما مبنی بر اینکه مشتریان ما دقیقا همین محصول را به این طریقی که ما می‌خواهیم صادر کنیم می‌خواهند، میزان صادرات شرکت را کاهش داده است.

به گفته وی، «موسسه استاندارد اطلاعات درست و دقیقی از استاندارد‌های بین‌المللی ندارد و اصلا این اداره خودش استاندارد نیست، چرا که برای گرفتن استاندارد ضوابطی که در تهران باید رعایت شود در شهرهای دیگر متفاوت است و من نتیجه می‌گیرم که اگر محصولم را از شهرستان بخواهم صادر کنم، راحت‌تر استاندارد می‌شود.»

جلالی با تعجب از اینکه چرا مسوولان دولتی از صادرکنندگان بخش‌خصوصی می‌خواهند که مشتریان خود را به آنها معرفی کنند با گفتن یک جمله سخن خود را پایان داد:‌ «کاری به کار صادرکنندگان نداشته باشید».