گروه بازرگانی- جلسه مطبوعاتی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با حضور رییس‌جدید این اتحادیه، دکتر سیدحمید حسینی روز گذشته برگزار شد.

حسینی که تنها سخنران این نشست بود، در ابتدا با اشاره به ۱۲۰واحد تحت پوشش این اتحادیه که در زمینه فرآورده‌های نفت و گاز فعالیت دارند و تنها ۳شرکت پتروشیمی عضو این اتحادیه هستند، خاطرنشان کرد: این اتحادیه ۸میلیون تن کالا در سال تولید می‌کند که ارزش دلاری آن به ۸میلیارد دلار می‌رسد و این در حالی است که میزان صادرات اتحادیه در طول سال گذشته یک میلیون و ۷۹۰هزار تن بوده که از نظر ارزشی یک میلیارد دلار برآورد شده است. وی به روند رو به رشد صادرات اتحادیه در سال گذشته و در دو ماه اول سال جاری، طبق آمار گمرک، اشاره و اظهار نگرانی کرد: «دو مساله مهم پیش آمده که صادرات اتحادیه را با روند کاهشی رو به رو کرده است. یکی از این مسائل بخش‌نامه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سوخت است که نتیجه آن کاهش ۷۰۰هزار تن صادرات این فرآورده‌ها در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ بود.»

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با اعضای ستاد و نیز مسوولان سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: قرار بر این شده است که ما صادرکنندگان خوشنام و واقعی را معرفی کنیم تا مشکلاتشان و سنگ‌اندازی‌ها کمتر شود بارها اعلام کرده‌ایم که این اتحادیه قاچاقچی ندارد ولی افرادی هستند که در لباس اتحادیه به کار قاچاق می‌پردازند.

سیدحمید حسینی، ضمن یادآوری سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده در کشور، دومین مشکل پیش‌ آمده برای اتحادیه را چنین تشریح کرد: وزارت اقتصاد و دارایی تا چندی پیش طبق قانون عمل می‌کرد، مبنی‌بر اینکه کلیه صادرات غیرنفتی از جمله صادرات این اتحادیه از مالیات معاف بودند. اما اخیرا وزارت اقتصاد و دارایی اعلام کرده است که صادرات فرآورده‌های پایه نفتی غیرنفتی نیست و شامل پرداخت مالیات می‌شود.

این فعال بخش‌خصوصی می‌گوید: «به‌زعم ما صادرات قیر هیچ تفاوتی با صادرات پسته و یا سیمان ندارد و مساله مهم در صادرات، بازاریابی، توسعه بازارهای هدف و فروش کالا است.»

او تاکید می‌کند: طبق قانون فقط چهار محصول از جمله بنزین، نفت، گازوئیل و مازوت «نفتی» محسوب می‌شوند و وزارت اقتصاد این موارد را تایید کرده است، پس چگونه فرآورده‌های دیگر این اتحادیه را می‌خواهند جزو کالاهای نفتی جا دهند؟!وی در ادامه سخنانش بحث سهمیه‌بندی بنزین را نیز پیش کشید و از بخش خصوصی به عنوان نیرویی یاد کرد که می‌تواند در این زمینه نیز اثرگذار باشد.

به گفته حسینی، صندوق توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی که در کنار این اتحادیه تاسیس شده توان و تخصص ساماندهی این روش غیر منطقی را دارد و طرح آن مبنی بر آزاد سازی قیمت سوخت حتما به صورت مکتوب به مسوولان و مدیران کشور اعلام خواهد شد.دکتر حسینی توضیح داد: ما با وارد کردن بنزین به قیمت روز و استاندارد این کالا را به قیمت مناسب به دست مصرف کننده می‌دهیم. چرا که سهمیه‌بندی بنزین از هر نظر که بسنجیم ضد تولید، ضد تحرک و ضد پیشرفت است.

حسینی همچنین بحث برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز را نیز مطرح کرد و افزود: این حق ما است که نمایشگاه را برگزار کنیم چرا که هم تخصص داریم و هم کارآیی و کارآمدی.

وی با انتقاد از شنیده‌هایش که حاکی از واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صندوق بازنشستگی دولت است، می‌پرسد: «این کجای اصل ۴۴ قرار دارد و بخش خصوصی کجاست؟ چرا نمایشگاه به بخش خصوصی انتقال نمی‌یابد؟»

او با اظهار ناامیدی سخنانش را به پایان رساند: «فضای کشور هنوز برای خصوصی سازی و درک بخش خصوصی مساعد و مهیا نیست. وقتی ترس از بدهکاری به دولت و یا اتهام رانت‌خواری وجود دارد ریسک پذیری معنا نخواهد داشت.»