دولت در انتخابات اتاق‌ها دخالت نکند
گروه بازرگانی- انتخابات اتاق‌های بازرگانی کشور که قرار است در تاریخ دوم اسفندماه سال‌جاری برگزار ‌شود، از جنبه‌های مختلف مهم تلقی می‌شود، چرا که اتاق بازرگانی به عنوان کانون تصمیم‌سازی برای تجارت خارجی کشور، نقش کلیدی در این حیطه دارد. روز گذشته چند تن از فعالان بخش‌خصوصی در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌ها و نشریات کشور، دیدگاه‌های خود را درباره این انتخابات و الزامات تحقق آن مطرح کردند.
جمشید عدالتیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و از جمله کسانی است که سرسختانه از تحول و نوسازی در اتاق بازرگانی دفاع می‌کند.

او می‌گوید: در مورد تشکیل انجمن نظارت بر انتخابات چندماه پیش این مطلب را عنوان کردیم که اتاق ایران افرادی را که به عنوان اعضای این انجمن انتخاب می‌شوند، ابتدا به هیات نمایندگان اتاق معرفی کند و سپس در صورت رای آوردن به عضویت انجمن درآیند که متاسفانه چنین نشد و مهم‌تر از آن نظر ما این بود که کارمندان اتاق ایران به عنوان اعضای انجمن انتخاب نشوند که متاسفانه این موضوع هم مورد توجه قرار نگرفت. نکته دیگری که عدالتیان با انتقاد به آن می‌نگرد، مساله شورای‌عالی نظارت است: «آیین‌نامه‌ای را در هیات نمایندگان اتاق ایران تغییر دادند و مواردی را برای تصحیح به شورای‌عالی نظارت فرستادند که این شورا به خصوص در بند شرایط انتخاب‌شوندگان برای نامزد شدن تغییراتی را به وجود آورد که بیشتر در این راستا است که اتاق در دست سنت‌گرایان باقی بماند».
وی همچنین معتقد است که نباید محل ثبت‌نام کاندیدا‌ها در اتاق ایران قرار می‌گرفت، زیرا که از ابتدا شرایطی نابرابر در انتخابات اتاق را رقم زده است.
عدالتیان ادامه داد: شورای‌عالی نظارت با دخل و تصرف تغییراتی را در آیین‌نامه اجرایی اتاق‌های بازرگانی کشور ایجاد کرد که به تصویب هیات‌نمایندگان اتاق ایران نرسیده بود و متاسفانه با همین تغییرات شروع به ثبت‌نام نامزد‌های انتخاباتی کرده است.
وی با تاکید بر سیاست خواستاران تحول و نوسازی، اظهار کرد: تا آنجا که ممکن است افراد خوشنام، خوشفکر، شناخته شده و صاحب‌نظر و استادان دانشگاه‌ها و کارشناسان مسائل خرد و کلان اقتصادی برای انتخابات ششم ثبت‌نام کنند تا شاهد تحول و پویایی در اتاق بازرگانی باشیم.
دارندگان کارت بازرگانی باید بدانند که حضور تک تک آنها در انتخابات موثر است.
عدالتیان چگونگی برگزاری و نحوه شمارش آرا را مدنظر قرار داد و افزود: کمیسیون داخلی اتاق تهران با بررسی‌های انجام شده بر روی نرم‌افزارهای مختلف، نرم‌افزاری را انتخاب کرده است که به وسیله آن ظرف 2 ساعت نتیجه انتخابات آن‌طور که واقعیت دارد، مشخص خواهد شد.
ما از انجمن نظارت بر انتخابات می‌خواهیم که این نرم‌افزار تست شده را مورد بررسی قرار دهد و روند مکانیزه کردن انتخابات را عملی کند، با توجه به این که چند ماه پیش ما این موضوع را در هیات نمایندگان مطرح کرده بودیم و تحقیقات هم انجام شده بود، ولی علت مقاومت از طرف انجمن برای ما مشخص نیست.
دکتر پدرام سلطانی، مسوول کار گروه جوانان مجمع خواستاران تحول و نوسازی در اتاق تهران نیز با بیان چند نکته انتقادات خودرا مطرح کرد.او هدف اصلی تحول‌خواهان را مشارکت حداکثری اعضای اتاق‌ها در انتخابات دوره ششم برشمرد.
هم مشارکت در نامزد شدن و هم مشارکت در انتخاب کردن. وی با تاکید بر این نکته که بیش از ۵۰درصد اعضای اتاق بازرگانی تهران را جوانان تشکیل می‌دهند، یادآور شد: حتما جوانان باید در هیات نمایندگان اتاق‌ها نمایندگانی داشته باشند، بنابراین باید مشارکتی جدی در انتخابات از خود نشان دهند. به گفته وی، اتاق بازرگانی در ۲۷ سال گذشته، کمترین خدمت را به جوانان فعال اقتصاد عرضه کرده است.
وی با اشاره به این نکته که در بیش از 60 کشور دنیا اتاق بازرگانی جوانان وجود دارد و محل تبادل‌نظر مدیران اقتصادی زیر چهل سال است، خاطرنشان کرد: کشور ما نیز این اتاق را قبل از انقلاب داشت اما متاسفانه بعد از انقلاب به فراموشی سپرده شد.
سلطانی ادامه داد: چند سالی است که تلاش می‌کنیم این اتاق مجددا احیا شود و هر بار درخواست ما پشت درهای بسته ماند. وی با طرح این سوال که چرا نباید اعضای جدید وارد اتاق بازرگانی شوند، چرا نباید مدیریت نوین به اتاق راه یابد، اعلام کرد که این سوالات نسل جوان اعضای اتاق از مسوولان است که خواهان شنیدن پاسخی منطقی هستند.
وی با اشاره به این‌که در این برهه زمانی اطلاعات کالای ارزشمندی است که بسیاری از افراد فقط آن را برای استفاده خود می‌خواهند و در اختیار کسی قرار نمی‌دهند، تصریح کرد: بسیاری از اعضای جوان اتاق از این موضوع شکایت دارند که ما محتاج اطلاعات هستیم و اتاق هیچ چیز به ما نمی‌دهد و این همان شفافیتی است که اعضای جوان اتاق به دنبال آن می‌گردند و از آن محرومند.
دبیر کل اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های غیر نفتی به نگرانی‌های متعددی که تحول‌‌خواهان در ارتباط با انتخابات دارند، اشاره و اظهار کرد: در نهایت امیدواریم که با بی‌طرفی دولت و تلاش برای برگزاری انتخابات سالم این نگرانی‌ها برطرف شود. وی به پیام و شعار گروه تحول‌خواهان در این مقطع زمانی اشاره کرد که افزایش مشارکت در انتخابات است.
در ادامه عدالتیان این سوال را مطرح کرد که چرا شورای‌عالی نظارت، با توجه به تغییراتی که در شرایط ثبت‌نام‌کنندگان برای انتخابات به وجود آورده این قدر دیر آن را اعلام کرده که دیگر کار از کار گذشته است و افراد به دلیل کمبود زمان برای ثبت‌نام دچار مشکل می‌شوند. وی این اقدام را به حمله غافلگیرکننده و شبیخون تشبیه کرد. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه باید گروه‌های جدید وارد صحنه واردات و صادرات و تجارت کشور شوند، خاطرنشان کرد: در غیراین صورت جهش صادراتی، چشم‌انداز بیست ساله و تحقق اصل 44 امکان‌پذیر نیست.
وی تاکید کرد: برای تحقق اصل ۴۴ مدیریت اقتصادی باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و مشارکت عمومی به وجود آید و امکان فعالیت جوانان و کارآفرینان فراهم باشد. عدالتیان همچنین افزود: ما در اتاق سخنگوی کسانی هستیم که به دنبال مدیریت نوین، علم جدید و تکنولوژی‌های روز هستند که آنها را در دانشگاه‌ها آموخته و می‌آموزند.
در این نشست محمدامین هادوی که عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و تهران است، به انتخابات نظام مهندسی اشاره کرد که ساختاری مانند اتاق بازرگانی دارد و با توجه به اعضای 40هزار نفری خود در انتخابات و برگزاری آن در 31نقطه کشور بسیار قانونمند و درست انجام شده است و تمامی خبرنگاران و نمایندگان گروه‌های ذی‌نفع و تشکل‌ها بر سر صندوق‌های رای‌گیری ناظر بوده‌اند و ظرف 2ساعت در حضور خود کاندیداها آرا را شمرده‌اند و نتایج را اعلام کرده‌اند ولی در دوره پنجم انتخابات اتاق با 1800نفری که در انتخابات شرکت کرده بودند، اعلام نتایج و شمارش 3روز طول کشید و در صحت آن تردید وجود داشت.
محمد امین هادوی، با بیان اینکه تمامی اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور دارای انجمن نظارت مستقل هستند، گفت: اتاق تهران نیز باید از داشتن انجمن نظارت مستقل بر انتخابات بهره‌مند باشد. وی در عین حال گفت: برخی اصلاحات انجام شده در آیین‌نامه اتاق ایران مانند تیغ دولبه است که مشکلاتی را برای اعضا ایجاد می‌کند. هادوی افزود: اجرای برخی مواد آیین‌نامه جدید مانع حضور برخی اعضای اتاق به عنوان نامزد در انتخابات می‌شود.