600هزار دلار گران‌تر از قیمت بازارجهانی!
گروه بازرگانی- بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که ایران برای خریداری هر تن برنج تایلندی، 320دلار پرداخت کرده در حالی که نرخ برنج در بازار جهانی 317دلار در هر تن بوده است.

تایلندی‌ها سال آینده ۲/۸ میلیارد دلار برنج صادر خواهند کرد
روز گذشته خبرگزاری «بانکوک پست» از انعقاد یک قرارداد 63میلیون دلاری (براساس واحد پول تایلند، 3/2میلیارد بهت) با ایران خبر داد که بزرگ‌ترین معامله تجاری فروش برنج در این کشور بعد از سال 2001 محسوب می‌شود.
براساس این قرارداد تایلند علاوه بر ۸۰۰هزار تن برنج که در ۸ماه نخست سال‌جاری به ایران صادر کرده، طی ماه‌های بهمن امسال تا اردیبهشت‌ سال‌ آینده نیز ۲۰۰هزار تن برنج روانه کشورمان خواهد کرد.
بنابر‌این گزارش که در سایت‌های خبری مهم منطقه و جهان نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است، این معامله در جریان دیدار مقامات دو کشور در هفته گذشته به امضا رسیده است.
کریک کرای، وزیر بازرگانی تایلند می‌گوید: تقاضای ایران برای خرید برنج از تایلند در سال آینده کمتر از یک‌میلیون تن خواهد بود چرا که این کشور ممکن است از ویتنام، پاکستان و اروگوئه نیز برنج وارد کند.
به گفته وی، میزان تولید برنج تایلند در فصل جدید برداشت، 600 تا 700هزار تن است که تقاضای ایران و دیگر کشورهای متقاضی خرید برنج از این کشور از جمله اندونزی را تامین می‌کند.
از سوی دیگر براساس گزارش «بانکوک‌پست»، رییس اتحادیه صادرکنندگان برنج تایلند گفته است: ایران قرار است ۱۰۰هزار تن برنج نیز از صادرکنندگان بخش‌خصوصی تایلند خریداری کند.
کوکیات اوفاس ونگسه، با استقبال از این تصمیم ایران تاکید کرده است که صادرات این مقدار برنج به ایران موجب افزایش قیمت برنج در بازار داخلی شود که در عین حال به هدف صادرات 2/8میلیون تن برنج این کشور در سال آینده کمک می‌رساند.
یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که خرید ۲۰۰هزار تن برنج از تایلند براساس قیمت توافقی هر تن ۳۲۰دلار، حدود ۶۰۰هزار دلار گران‌تر تمام شده است!
تازه‌ترین گزارش سازمان جهانی خوار‌بار و کشاورزی (فائو) گویای آن است که ایران در سال 2006 حدود یک‌میلیون و 200‌هزار تن برنج وارد می‌کند که نسبت به سال 2005‌ یک‌صد‌هزار تن بیشتر خواهد بود.
اما دبیر انجمن برنج کشورمان آمار فائو را درست نمی‌داند و می‌گوید‌: ‌نیاز کشور به واردات برنج حدود ۳۰۰‌هزار تن است چرا که تولید برنج در کشور حدود ۲میلیون و ۵۵۰‌هزار تن بوده که این رقم جوابگوی مصرف داخلی است.
«علیزاده شایق» خواستار موضع‌گیری وزارت جهادکشاورزی در برابر گزارش فائو شد و افزود: آمار فائو بر‌اساس اطلاعات ارسالی از ایران منتشر می‌شود و باید بررسی شود که چگونه اطلاعات نادرست در مورد واردات برنج به کشور، به این سازمان بین‌المللی ارائه شده است؟
علیزاده شایق با تاکید بر پیگیری اقدامات جانبی برای خودکفایی برنج، گفت: اگر واقعا طرح خودکفایی برنج بنا به اعلام وزارت جهادکشاورزی تهیه شده، باید مسائل جانبی تولید این محصول، مانند حمایت از ارقام پر‌محصول برنج،‌ تعیین قیمت و خرید به موقع محصول و ساماندهی عملیات آبرسانی با هماهنگی وزارتخانه‌های بازرگانی،‌ کشاورزی، ‌صنایع و شورای اقتصاد به صورت جدی دنبال شود.
او خواستار ‌اعلام به موقع قیمت تضمینی برنج برای سال آینده شد و گفت:‌ وزارت جهادکشاورزی باید از هم‌اکنون پیگیر‌ اعلام قیمت تضمینی برنج برای سال آینده تا بهمن‌ماه شود و همچنین وزارت نیرو را وادار به مهار آب‌های شمال کند تا برای بهار سال آینده، مشکلی در زمینه آبرسانی به مزارع نداشته باشیم.
گفتنی است که ایرج ندیمی، نماینده مردم لاهیجان در جلسه علنی چندی پیش مجلس شورای اسلامی که منجر به استیضاح وزیر‌کشاورزی و نهایتا رای اعتماد مجدد به او شد سوالاتی در خصوص خودکفایی برنج‌، ضایعات فراوان برنج در این بخش‌، عدم توجه به صنایع تبدیلی و اقدامات حمایتی در مورد تشکل‌های فعال کشاورزی مطرح کرد و از وزیر‌ کشاورزی پاسخ خواست. نماینده لاهیجان گفت‌: جای تاسف دارد مملکتی که زمین و آب دارد و چنان که تاریخ نشان می‌دهد از قرن‌ها قبل کشت‌و‌کار برنج در ایران رایج بوده ولی هنوز برنج وارد می‌کند و اشتغال و درآمد خود را متوجه دیگران می‌کند.
با این حال، بنا به سخن وزیر جهاد کشاورزی با اجرای برنامه‏های حمایتی از برنجکاران، تا دو سال آینده، واردات برنج به نقطه صفر نزدیک می‏شود.