دنیای‌اقتصاد - گزارش ۷ ماهه تجارت خارجی کشور نشان از آن دارد که رشد واردات کشور پس از نزدیک به ۶ سال متوقف شده است. این گزارش حاکی از آن است که در ۷ ماه اول سال‌جاری میزان واردات کشور به ۲/۲۴میلیارد دلار رسیده است که از حیث ارزش ۳درصد کاهش یافته است، اگرچه از لحاظ وزنی ۷/۱۹درصد افزایش نشان می‌دهد. گزارش گمرک ایران از ۷ماه تجارت خارجی کشور

۷/ ۸میلیارد دلار صادرات، ۲/ ۲۴میلیارد دلار واردات

گروه بازرگانی - در ۷ ماه نخست سال جاری صادرات غیرنفتی با ۵۳‌درصد افزایش به رقم ۸‌میلیارد و ۷۴۱‌میلیون و ۱۰۰‌هزار دلار رسید.

در این مدت ۳۶‌درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی به بخش پتروشیمی، ۱/۳۵‌درصد بخش صنعت، ۱۱‌درصد بخش کشاورزی، ۸/۵‌درصد بخش معدن و ۵/۳‌درصد به بخش فرش و صنایع دستی تعلق داشته است.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران میزان وزنی کالاهای صادراتی در این مدت ۱۸‌میلیون و ۵۶۷‌هزار و ۱۰۰تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/۴۳‌درصد افزایش داشت.

این گزارش حاکی است‌، از مجموع کل صادرات غیرنفتی ۲۹‌میلیون دلار آن به شیوه تجارت چمدانی و ۲۴۰‌میلیون و ۶۰۰‌هزار دلار آن از طریق بازارچه‌های مرزی صادر شد.

براساس این گزارش، ارزش صادرات غیرنفتی در ۷ ماه سال گذشته به میزان ۵‌میلیارد و ۷۰۵‌میلیون و ۲۰۰‌هزار دلار بود.

متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در این مدت در حدود ۴۷۰ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/۶‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این مدت بخش کالاهای پتروشیمی به لحاظ وزن و ارزش بیشترین میزان از مجموع کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد.

۴ قلم عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل میعانات گازی (پروپان، بوتان و...) با ۲‌میلیارد و ۴۶‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دلار، آهن‌آلات و فولاد با ۶۹۱‌میلیون و ۴۰۰‌هزار دلار، پسته و مغز پسته‌ با ۴۵۴‌میلیون و ۷۰۰‌هزار دلار و شمش مس با ۲۹۰‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دلار بوده است.

براساس این گزارش فرش دستباف با ۸/۲‌درصد، روغن - گریس با اختصاص ۴/۲‌درصد، سنگ و کنسانتره مولیبدن با ۲‌درصد، مصنوعات پلاستیکی و ملامین با ۷/۱‌درصد، آلومینیوم ساخته شده و مصنوعات مسی هر کدام با اختصاص ۶/۱‌درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی در ۷ماه امسال از دیگر اقلام عمده کالاهای صادراتی بودند.

در این گزارش آمده است، ده قلم عمده کالاهای صادراتی در این مدت ۲/۵۳‌درصد از ارزش و ۴/۳۵‌درصد از وزن کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دادند.

در این مدت بیشترین میزان کالا از طریق گمرک شهید رجایی صادر شده است، به طوری که ۱/۳۴‌درصد از وزن و ۲۲‌درصد از ارزش کل صادرات از این گمرک به خارج از کشور صادر شد. پس از آن منطقه ویژه عسلویه با ۱/۱۸‌درصد از لحاظ وزن و ۲/۱۹‌درصد از حیث ارزش در رده بعدی قرار گرفت.

عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی

بیشترین میزان صادرات در این مدت به کشور امارات متحده عربی صورت گرفت. در ۷ ماه امسال ۲‌میلیون و ۸۷۴‌هزار تن کالا به ارزش یک‌میلیارد و ۳۷۹‌میلیون و ۸۰۰‌هزار دلار به امارات متحده عربی صادر شد.

چین با واردات ۸۸۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دلار کالا از ایران دومین خریدار کالاهای ایرانی در بین دیگر کشورها است.

بر اساس این گزارش، عراق، هند، ژاپن، سنگاپور، ایتالیا، عربستان سعودی، افغانستان و هلند از دیگر کشورهای عمده خریدار کالاهای ایرانی بوده‌اند.

در مجموع ۴/۶۲‌درصد از ارزش کل صادرات ایران به ده کشور مذکور صادر شد.

صادرات کالاهای صنعتی

در ۷ماه سال جاری ۴‌میلیون و ۳۳۹‌هزار تن انواع کالاهای صنعتی به ارزش ۳‌میلیارد و ۶۹‌میلیون و ۳۰۰‌هزار دلار به خارج از کشور صادر شد که این میزان به لحاظ وزنی ۸/۱۰‌درصد و از حیث ارزش ۸/۴۳‌درصد افزایش یافت.

قیمت صادرات هر تن کالای بخش صنعت در این مدت ۷۰۷ دلار بود که ۷/۲۹‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

آهن‌آلات و فولاد، شمش مس، روغن - گریس، مصنوعات پلاستیکی و ملامین و آلومینیوم ساخته شده ۵ قلم عمده کالاهای صادراتی بخش صنعت بوده‌اند. ۴/۴۷‌درصد از ارزش کل صادرات بخش صنعت در این مدت به این ۵ قلم اختصاص داشته است.

صادرات کالاهای پتروشیمی

در این مدت ۷‌میلیون و ۵۱۸‌هزار و ۶۰۰ تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش ۳‌میلیارد و ۱۳۸‌میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده که این میزان به لحاظ وزنی ۸/۱۲۶‌درصد و از حیث ارزش ۳/۱۷۰‌درصد افزایش یافت.

میعانات گازی (پروپان، بوتان و...)، پلی‌اتیلن، متانول، بنزن و انواع آن و انواع قیر ۵ قلم عمده کالاهای صادراتی بخش پتروشیمی بوده‌اند. ۳/۷۴‌درصد از ارزش کل صادرات بخش پتروشیمی به این ۵ قلم مربوط بوده است.

صادرات محصولات کشاورزی

در این مدت ۹۸۴‌میلیون دلار انواع کالاهای کشاورزی به خارج از کشور صادر شد که ۴۲‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.

میزان وزنی صادرات محصولات کشاورزی ۸۳۲‌هزار و ۳۰۰ تن بوده که ۲/۶۴‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

پسته و مغز پسته‌، کشمش و انواع آن، پوست و انواع سالامبور، خرمای تازه و خشک و زعفران ۵ قلم عمده کالاهای صادراتی در بخش کشاورزی بوده‌اند که ۲/۶۸‌درصد از ارزش کل صادرات این بخش را به خود اختصاص داده‌اند.

صادرات فرش و صنایع دستی

صادرات انواع کالاهای صنایع دستی در ۷ ماه سال جاری با ۵/۵‌درصد کاهش در ارزش به رقم ۳۰۴‌میلیون و ۸۰۰‌هزار دلار رسید.

در این مدت ۲۳۵‌میلیون و ۴۰۰‌هزار دلار فرش دستباف به خارج از کشور صادر شد که ۶/۵‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

سنگ‌های قیمتی و فلزات گرانبها از دیگر کالای عمده این بخش بوده است.

صادرات مواد معدنی

در این مدت ۵۱۰‌میلیون دلار انواع مواد معدنی به خارج از کشور صادر شد که ۴/۱۲۳‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

سنگ و کنسانتره مولیبدن، سنگ و کنسانتره روی، سنگ و کنسانتره سرب ۳ قلم عمده کالای صادراتی در بخش مواد معدنی بودند که ۹/۶۹‌درصد از ارزش کل صادرات این بخش را به خود اختصاص دادند.

واردات

در ۷ ماه امسال ۲۴‌میلیون و ۶۵۹‌هزار و ۷۰۰ تن انواع کالا به ارزش ۲۴‌میلیارد و ۲۳۱‌میلیون و ۸۰۰‌هزار دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزنی ۷/۱۹‌درصد افزایش و از حیث ارزش ۳‌درصد کاهش یافت.

متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ۹۸۲ دلار و ۶۰سنت بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷/۱۶‌درصد کاهش داشت.

چدن، آهن‌آلات و فولاد با اختصاص ۱/۹‌درصد، لوازم صنعتی برقی با ۸/۵‌درصد، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از آن با ۳‌درصد، مواد شیمیایی با ۸/۲‌درصد، کاغذ و مقوا با ۷/۱‌درصد، محصولات دارویی، شکر و ذرت هر کدام با اختصاص ۴/۱‌درصد، انواع کود شیمیایی با ۳/۱‌درصد و ماشین‌آلات راهسازی با ۱/۱‌درصد ارزش کل واردات ده قلم عمده کالاهای وارداتی به کشور بوده است.

بیشترین میزان کالاهای وارداتی در این مدت از طریق گمرکات شهید رجایی و بندر امام خمینی(ره) وارد کشور شده است.

در ۷ماه سال جاری امارات متحده عربی، آلمان، چین، فرانسه، سوئیس، ایتالیا، جمهوری کره، هند، انگلستان و هلند ده کشور عمده صادرکننده کالا به ایران بوده‌اند که ۸/۶۷‌درصد از ارزش کل واردات از طریق این ده کشور مذکور وارد شده است.

فروش نفت و خرید فناوری واردات ۲۵ کشور عضو اتحادیه اروپا از ایران در هشت ماه نخست سال‌جاری میلادی با ۳۵‌درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵/۹‌میلیارد یورو رسید.

به گزارش یورواستات، مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در هشت ماه نخست سال‌جاری به ۱۷‌میلیارد یورو بالغ شد.

مبادلات تجاری دو طرف در مدت مشابه سال قبل ۵/۱۵میلیارد یورو اعلام شده بود که بدین ترتیب این رقم در سال ۲۰۰۶ با ۹‌درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است.

براساس این گزارش، افزایش قابل توجه واردات اتحادیه اروپا از ایران در هشت ماه نخست سال ۲۰۰۶ یکی از مولفه‌های آماری قابل توجه در مورد مبادلات دو طرف است.

در حالی که واردات این اتحادیه از ایران در ماه‌های ژانویه تا اوت ۲۰۰۵،‌ هفت‌میلیارد یورو اعلام شده بود در ماه‌های ژانویه تااوت ۲۰۰۶، ۵/۹‌میلیارد یورو کالا توسط این اتحادیه از ایران وارد شد.

این در حالی است که صادرات اتحادیه اروپا به ایران در این مدت کاهش داشته است. صادرات این اتحادیه به ایران در ۹ ماه نخست سال ۲۰۰۶ با ۱۲‌درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵/۷‌میلیارد یورو رسید. در مدت مشابه سال قبل ۵/۸‌میلیارد یورو کالا از اتحادیه اروپا به ایران صادر شده بود.

تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا در ۹ماه نخست سال ۲۰۰۶ به میزان ۵/۱‌میلیارد یورو به نفع ایران بوده است.

ماشین‌آلات و محصولات صنعتی مثل فولاد مهم‌ترین کالاهای صادراتی اتحادیه اروپا به ایران در این مدت مذکور بوده است. در این مدت ۲۸/۴‌میلیارد یورو انواع ماشین‌آلات و ۶/۱‌میلیارد یورو انواع کالاهای صنعتی به ایران صادر شد. صادرات فولاد اتحادیه اروپا به ایران در ۹ ماه نخست سال ۲۰۰۶ با کاهش دو‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۸۱۳‌میلیون یورو رسید.

ارزش مواد غذایی صادراتی اتحادیه اروپا به ایران در این مدت نیز ۱۲۳‌میلیون یورو اعلام شده است.

در مقابل نفت خام مهم‌ترین کالای وارداتی اتحادیه اروپا از ایران بوده است. در ۹ ماه نخست سال ۲۰۰۶، ۵/۸‌میلیارد یورو نفت خام از ایران به اتحادیه اروپا صادر شد.

واردات نفت خام توسط اتحادیه اروپا از ایران در مدت مذکور با افزایش ۳۳‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است.