چهار روش تعویض فرش ماشینی با دستباف در سال 86

پگاه آفرین‌زاد- سیدجلال‌الدین بصام، رییس شرکت سهامی فرش ایران دیروز برای نخستین بار در سال ۸۶ با خبرنگاران رسانه‌ها به گفت‌وگو نشست و با خوشحالی از اجرای دومین مرحله طرح «تعویض فرش ماشینی دست‌دوم با فرش دستباف» خبر داد. چندی پیش که وزیر بازرگانی به صورت سرزده از شرکت سهامی فرش ایران بازدید کرده بود، بصام را به ادامه اجرای این طرح تشویق کرده و از موفقیت این طرح در کشور سخن گفته بود.

رییس شرکت سهامی فرش ایران نیز در این نشست به خبرنگاران گفت: مرحله اول طرح تعویض فرش ماشینی دست‌دوم با فرش دستبافت در سال ۸۵ برگزار شد که با استقبال رییس‌جمهور، وزیر بازرگانی و مردم روبه‌رو شد و به همین جهت بر آن شدیم تا مرحله دوم این طرح را در سال ۸۶ از ۲۷ اردیبهشت ماه تا ۱۱خرداد ماه با رویکرد جدی‌تری نسبت به خدمت به مردم برگزار کنیم. وی با اشاره به اینکه امسال مشارکت بخش‌خصوصی در این طرح بیشتر خواهد بود، خاطرنشان کرد: جنبه‌های مثبت این طرح بر همگان ثابت شده است. سیدجلال‌الدین بصام به چگونگی اجرای این طرح اشاره و اظهار کرد: هر نوع فرش ماشینی که توسط مشتری به شرکت تحویل داده شود، قابل تعویض است. همچنین ابعاد فرش ماشینی تحویلی براساس متراژ استاندارد محاسبه می‌شود. و به ازای هر مترمربع فرش ماشینی حداقل ۴هزار تومان از بهای فرش دستباف خریداری شده کسر می‌شود. همچنین به ازای هر مترمربع فرش ماشینی باید نیم‌متر فرش دستباف خریداری شود.

رییس شرکت سهامی فرش ایران چهار روش تعویض فرش ماشینی با دستباف را این‌گونه برشمرد: فروش نقدی فرش دستباف که در این نوع فروش تخفیف به خریدار تعلق می‌گیرد، به طوری که خریدار از خرید تا سقف ۳میلیون تومان از ۵درصد تخفیف و تا سقف ۵میلیون تومان از ۶درصد تخفیف بهره خواهد برد. همچنین در فروش اقساطی فرش نیز که به سه صورت فروخته می‌شود، در فروش اقساطی ۱۲ماهه تخفیف داده می‌شود و در فروش اقساطی ۱۸ماهه و ۲۴ماهه تخفیفی داده نخواهد شد. در فروش متری فر ش دستباف نیز اگر خریدار در مدت اجرای این طرح امکان انتخاب یا خرید فرش دستباف به ازای فرش ماشینی نداشته باشد به هر میزان که از خرید وی باقی مانده باشد به مدت یک سال در حساب وی ذخیره می‌شود و او می‌تواند در طول این مدت فرش دستباف خود را خریداری کند. نوع چهارم فروش نیز که به صورت پیش فروش فرش دستباف یا ارائه سفارش تولید آن است ۱۰درصد تخفیف به اضافه تخفیف‌های اعلام شده به مشتری داده می‌شود. مشتری با عقد قراردادی معادل ۲۰درصد از بهای فرش دستباف را به عنوان پیش پرداخت و مابقی را در طی مدت ۱۲قسط پرداخت می‌کند.

وی در عین حال یادآوری کرد: در فروش اقساطی ۲۴ماهه سالی ۵درصد کارمزد تعلق می‌گیرد که این میزان کارمزد شامل فروش اقساطی ۱۲ماهه و ۱۸ماهه نمی‌‌شود.بصام با اشاره به اجرای این طرح و نیز تبلیغات بسیار در مورد فرش دستباف ایران در سال ۸۵ تصریح کرد: سال گذشته ۶هزار متر مربع فرش دستباف فروختیم. این در حالی است که صادرات فرش در سال ۸۵، ۴/۱۲درصد نسبت به سال ۸۴ کاهش یافت اما حدود ۲۰درصد افزایش مصرف در داخل کشور داشته‌ایم.

وی همچنین افزود: ۵میلیون و ۸۰۰هزار متر مربع در سال ۸۵ فرش تولید شد که ۴میلیون متر مربع آن صادر شده و یک‌میلیون و ۸۰۰هزار متر مربع آن مصرف داخل بوده است و در سال ۸۴ نیز ۵/۶میلیون متر مربع تولید فرش داشته‌ایم که ۵میلیون متر آن صادر شده و ۵/۱میلیون متر آن در داخل مصرف شده است. به گفته رییس شرکت سهامی فرش ایران کشورهای هدف، برای صادرات فرش ایران، آمریکا و آلمان هستند. وی همچنین یادآوری کرد ما فرش‌های دست دوم مردم را به افراد نیازمند، مساجد و اماکن خیریه اهدا می‌کنیم.

وی تصریح کرد: قیمت صادارتی هرمتر قالی ۷/۹۱ دلار است که ۳۰‌درصد زیر قیمت واقعی است.

به گفته بصام، حدود نیم‌درصد فرش کشور راشرکت سهامی فرش ایران تولید می‌کند. وی خاطر نشان کرد: طرح تعویض درسال گذشته در ۶‌شهر برگزار شد که در سال‌جاری به ۱۱‌شهر از‌جمله‌اردبیل، اراک، اصفهان، تهران، تبریز، سنندج، شهرکرد، شیراز، کرمانشاه، مشهد و همدان افزایش پیدا کرده است. بصام کاهش زیان انباشته وافزایش سود را یکی از اهداف مهم این شرکت در سال جاری عنوان کرد وادامه داد: با هماهنگی بانک صادارت و بانک اقتصاد نوین ۱۲۰۰‌تخت فرش پیش فروش شده داریم و با حرکت‌های تبلیغاتی که انجام شده فروش حدود ۴‌میلیادر از فرش‌های مان درسال ۸۶ تاکنون تضمیمن شده است.

وی در این نشست همچنین به رشد قابل توجه بازار کف پوش دنیا اشاره کرد و افزود: در سال ۲۰۰۱‌، ۷ میلیارد دلار ارزش بازار جهانی زیرانداز بوده ودر سال ۲۰۰۵ با یک روند صعودی این میزان به ۹/۹‌میلیارد دلار رسیده است.

بصام همچنین خبر از گرایش ایران به تولید قالی داد و اظهار کرد: ۴۰۶‌میلیون دلار صادارت قالی‌مان بوده و این در حالی است که صادارت گلیم و بقیه کف‌پوش‌ها حدود ۱۷‌میلیون دلاربوده است.

وی با اشاره به رتبه اول ایران در صادرات قالی به جهان گفت: ۴۳‌درصد از بازار صادارتی قالی به ایران تعلق دارد و پس از آن پاکستان به ۸/۲۵‌درصد رتبه دوم و هند با ۳/۲۴‌درصد رتبه سوم را داراست و درصادارت بقیه زیراندازها ایران رتبه چهارم را دارد. رئیس شرکت سهامی فرش ایران با ذکر این نکته که بازار دنیا به سمت تولیدات ارزان قیمت حرکت کرده است خاطر نشان کرد: بعد از واقعه ۱۱ سپتامبر ایران انعطاف لازم را برای تغییر جهت ازتولید قالی به سمت زیراندازهای ارزان قیمت نداشته است و این در حالی است که هند و پاکستان با درک موقعیت جهانی نسبت به تولیدات ارزان قیمت اقدام کرده‌اند. وی همچنین از حضور ایران درسازمان جهانی فرش خبر داد که به این وسیله ایران می‌تواند بازار هدف بیشتری را در اختیار بگیرد و همچنین از تمام حق و حقوق خود از جمله کپی‌رایت دفاع کند.

بصام همچنین خبر پایان بافت ۶‌هزار متر فرش دستباف سفارش مسجد ابوظبی (دبی) را نیز به خبرنگاران اعلام کرد.