تاکید بر خروج دولت از قیمت‌گذاری شیر

گروه بازرگانی - مشاور صنایع شیر ایران اظهار کرد: بهترین روش برای کنترل و کاهش قیمت شیر این است که دولت دست از قیمت‌گذاری شیر بردارد و اجازه دهد شرکت‌ها در رقابت با یکدیگر قیمت‌ها را کاهش دهند. حسین چمنی تاکید کرد: در صورتی که صنعت شیر را درست مدیریت می‌کردیم با افزایش قیمت‌ها در این حوزه مواجه نمی‌شدیم و از این رو، دولت باید نظرات کارشناسی را بپذیرد و بر اساس منطق کارشناسی عمل کند. مشاور صنایع شیر ایران افزود: اگر زمین‌های کارخانه‌هایمان را که در بهترین نقطه تهران قرار دارند بفروشیم، ده‌ها سال می توانیم از سود بانکی آن استفاده کنیم و دولت باید با توجه به آسیب‌های کنونی بخش تولید، اجازه ندهد که تولید قربانی شود.

چمنی با تاکید بر اینکه دولت به مردم قول ارزانی می‌دهد و از سوی دیگر فشارش را بر تولید وارد می‌کند، به «مهر» گفت: همه شرکت‌های حوزه صنعت شیر با مشکل مواجه هستند و حتی آن شرکت‌هایی هم که قیمت محصولات خود را بالا برده‌اند، با سد کشش بازار مواجه شده‌اند.

مشاور صنایع شیر ایران با اشاره به اینکه امسال قیمت محصولات لبنی همواره افزایشی بوده است، تصریح کرد: این در حالی است که به دلیل عدم کشش بازار، حاشیه سود صنایع همواره روند کاهشی داشته است.

چمنی با تاکید بر اینکه قیمت شیر خام که تاثیر ۷۰ درصدی در قیمت محصولات دارد، به طور مداوم بالا می‌رود، ادامه داد: در برخی استان‌ها قیمت شیر خام به کیلویی یک هزار تومان رسیده و دولت باید بتواند عوامل موثر در هزینه شیر را کنترل کند.

به اعتقاد او، اگر در زمان مناسب اجازه واردات شیر خشک را می‌دادیم، قیمت شیر روی ۶۰۰ تومان می‌ماند و امروز شاهد افزایش قیمت‌ها نبودیم. چمنی با اشاره به اینکه ۹۰۰ شرکت تولیدکننده محصولات لبنی در کشور وجود دارد، عنوان کرد: صنعت شیر رقابتی‌ترین صنعت کشور است و همواره شاهد رقابت شدید و ناسالم در این حوزه هستیم که اگر دولت از کنترل قیمت‌ها کناره‌گیری کند، این شرکت‌ها در رقابت با یکدیگر قیمت‌ها را پایین می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه دولت معمولا در تصمیم‌گیری‌ها منفعلانه عمل می‌کند و این در صورتی است که باید فعال باشد و از نظرات کارشناسانه استفاده کند، گفت: در ۱۰ سال گذشته حاشیه سود صنعت شیر از ۱۲ درصد به منفی ۲۵/۱ درصد رسیده است و امسال تقریبا همه شرکت‌های تولیدی صنعت شیر در زیان بوده‌اند.

مشاور صنایع شیر ایران با تاکید بر اینکه به‌رغم افزایش قیمت‌هایی که صورت گرفته است، هنوز هیچ افزایش درآمدی نداشته‌ایم، یادآور شد: امروز در بازار تولیدات محصولات لبنی شاهد گرانی هستیم، نه گران فروشی.

وی با بیان اینکه هنوز سودآوری و تولید ضد ارزش محسوب می‌شود، اظهار کرد: سود‌دهی صنعت شیر در ۱۰ سال گذشته سیر نزولی داشته و امسال به زیان‌آوری رسیده است. چمنی با تاکید بر اینکه به صنعت شیر با توجه به نیازی که جامعه ما به آن دارد، باید نگاه ویژه ای شود، ادامه داد: سرانه مصرف شیر در کشور ما ۷۰ کیلو است و این در حالی است که باید ۳۰۰ کیلو باشد.

مشاور صنایع شیر ایران همچنین با اشاره به اینکه در ایران مردم در سن ۵۰ سالگی پوکی استخوان می‌گیرند و این یعنی شیوع پوکی استخوان میان مردم ۲۰ سال زودتر از سایر کشورها، گفت: جمعیت کشور ما به سمت سالمندی می‌رود و ۸۰ درصد مشکلات سالمندان مربوط به مسائل اسکلتی است که ناشی از کمبود مصرف لبنیات است.