به زودی اجرایی می‌شود

گروه بازرگانی - ایران ظرف سه ماه آینده فهرست نهایی کالاهای خود را برای اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی به دبیرخانه D۸ ارسال خواهد کرد. وزیر بازرگانی و سرپرست وزارتخانه صنایع و معادن در دیدار با ویدی پراتیکتو، دبیرکل هشت کشور در حال توسعه (D۸)، با اعلام این خبر ، گفت: ایران نخستین کشوری است که موافقتنامه تجارت ترجیحی (PTA) را امضا و تصویب و فهرست پیشنهادی خود را برای کمک به اجرایی شدن موافقتنامه ارائه کرده است‌.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی بازرگانی ایران (شابا‌)‌، تاکنون کشورهای ایران‌، مالزی و نیجریه فهرست کالاهای مورد نظر خود را برای پیوستن به توافقنامه تعرفه ترجیحی به تصویب رسانده‌اند‌. مطابق مفاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان کشورهای عضو گروه دی ـ هشت متن توافقی‌۳۰ روز پس از دریافت سند‌های مصوب چهار کشور عضو اجرایی می‌شود و در فاصله سه ماه اعضا موظف به ارائه فهرست پیشنهادی خود هستند‌. مهدی غضنفری با بیان اینکه‌، ایران خود را متعهد به تلاش برای اجرایی کردن سریع‌تر توافقنامه تجارت ترجیحی می‌داند‌، ابراز امیدواری کرد که چهارمین کشور عضو دی هشت نیز این موافقتنامه را مصوب کند‌. وی افزود: با توجه به حوزه پوشش کالایی موافقتنامه تعرفه ترجیحی که هشت درصد از خطوط تعرفه‌ای کشورها را در بر می‌گیرد‌. نحوه تهیه فهرست‌های کالایی به میزانی که در افزایش تجارت میان کشورهای عضو موثر باشد‌، از اهمیت بالایی برخوردار است‌.

وزیر بازرگانی تصریح کرد‌: جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای لیست پیشنهادی خود را تهیه کرده که کالاهایی که هم‌اکنون میان ایران و کشورهای عضو تجارت می‌شود، سهم قابل توجهی از فهرست را به خود اختصاص داده‌اند و باید سایر کشورها نیز این اصل مهم را در فهرست نهایی خود مورد توجه قرار دهند‌. دبیرکل دی - هشت نیز در این دیدار، با اشاره به اینکه ترکیه نیز به تازگی کالاهای مورد نظر در موافقتنامه را مصوب و لیست نهایی خود را ارائه کرده است، گفت: بنابراین زمینه‌های اجرای موافقتنامه به زودی فراهم می‌شود‌. براساس موافقتنامه تجارت ترجیحی‌، هر یک از اعضا هشت درصد کل خطوط تعرفه‌ای خود را که دارای تعرفه‎های بالای ۱۰ درصد هستند از زمان اجرایی شدن موافقتنامه برای اعضای کمترتوسعه یافته ظرف شش سال و برای سایر اعضا ظرف چهار سال کاهش خواهند داد‌.

موافقتنامه تجارت ترجیحی مشتمل بر ۳۴ ماده است که پیش‌نویس آن در سال ۱۳۸۲ از سوی ایران به کشورهای عضو ارائه و با استقبال آنها رو به رو شد. این موافقتنامه در سال ۱۳۸۵ مورد موافقت اعضا قرار گرفت و قرار شد آنها لیست‌های پیشنهادی خود را ارائه کنند‌.

یاد آور می‌شود که گروه هشت کشور در حال توسعه موسوم به D۸ با عضویت ایران‌، اندونزی‌، بنگلادش‌، پاکستان‌، ترکیه‌، مالزی‌، مصر‌ و نیجریه در سال ۱۳۷۵با هدف ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای درحال توسعه اسلامی‌، تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی و توسعه همکاری‌های اقتصادی بین آنها تشکیل شد.