پاسخ تجاری دولت به نیاز کارخانه‌های نساجی

گروه بازرگانی- هفته گذشته، هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی واردات پنبه را از همه کشورهای تولیدکننده این محصول با ارائه گواهی بهداشت کشور مبدا و رعایت شرایط قرنطینه، مجاز اعلام کرد. این پیشنهاد با هدف تامین مواد اولیه کارخانجات نساجی به تصویب دولت رسیده است. مجوز واردات پنبه در حالی از سوی هیات دولت صادر شده که مسوولان وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید و موجودی این محصول را در کشور ۱۶۰ هزار تن اعلام کرده‌اند، اما دبیر انجمن نساجی کشور با بیان اینکه این آمار دقیق نیست، می‌گوید: آنان باید پاسخ دهند که با مشکلات پیش روی کارخانه‌های ریسندگی، این میزان پنبه تولید شده در کجا مصرف شده است.

ممنوعیت ثبت سفارش پنبه در اوایل مهرماه امسال که مصادف با فصل برداشت بود، با اعتراض گسترده واحدهای نساجی روبه‌رو شد، اما مسوولان جهاد کشاورزی مدعی هستند که نیاز صنایع داخلی نساجی به پنبه در سال‌جاری حدود ۱۳۰ هزار تن است که با توجه به تولید و واردات ۱۶۰ هزار تنی، ۳۰ هزار تن پنبه مازاد بر مصرف خواهد بود.

به گفته علیرضا حائری، دبیر انجمن نساجی کشور امسال تولید پنبه داخل بیش از ۴۰ هزار تن نبوده است که در حدود ۳۵ هزار تن آن به فروش رسیده و در حال حاضر و برای بقیه مدت تا فصل جدید برداشت؛ یعنی برای هفت ماه باقیمانده سال زراعی فقط ۵ هزار تن پنبه در کشور موجود است که این مقدار تا پایان اسفندماه نیز کافی نخواهد بود.

یادآور می‌شود که تولید پنبه در سال ۸۶ حدود ۷۶ هزار تن برآورد شده است.

حائری تاکید کرد که در حال حاضر کارخانه‌های ریسندگی با معضل تامین پنبه برای ادامه فعالیت‎های خود روبه‌رو هستند.

وی پیش‌بینی کرد که نیمه نخست سال آینده، سالی بسیار سخت و بحرانی برای واحدهای ریسندگی و بافندگی خواهد بود و موضوع تامین پنبه فعالیت‎های صنایع نساجی را متاثر خواهد کرد.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران خاطرنشان کرد: بسیاری از واحدهای ریسندگی به علت کمبود و گرانی پنبه، مصرف پنبه خود را کاهش داده و از سایر الیاف جایگزین مانند پلی‎استر استفاده کرده‌اند یا اصولا تولید خود را کاهش داده و به سمت تولید نخ‎های ظریف‎تر که پنبه کمتری نیاز دارد رو آورده‌اند.

به گفته وی، در حال حاضر قیمت جهانی پنبه به حدود ۸/۴ دلار برای هر کیلو و قیمت پنبه داخلی نیز به حدود ۵۰ هزار ریال رسیده که البته به سختی پیدا می‎شود.

بر اساس آمارهای جهانی، پیش‌بینی شده است که سطح زیر کشت پنبه در جهان تا پایان سال ۲۰۱۱ میلادی، با ۷ درصد افزایش، به ۳۶ میلیون هکتار برسد که این میزان، رکورد قابل توجهی را در مورد سطح زیر کشت پنبه طی ۱۷ سال گذشته تاکنون ثبت خواهد کرد.

به گفته کارشناسان، عمده دلیل رشد سطح زیر کشت پنبه در سال جاری میلادی، افزایش مستمر قیمت این محصول در بازارهای جهانی و به تبع، افزایش خواست کشاورزان برای کاشت این محصول، ارزیابی شده است.

از سوی دیگر، در مورد تولید محصول پنبه جهان نیز پیش‌بینی شده است که حجم تولید تا پایان سال ۲۰۱۱ میلادی، با ۹ درصد افزایش، از ۲۷ میلیون تن فراتر رود که در نوع خود بی‌سابقه خواهد بود.

یاد آور می‌شود که قیمت جهانی پنبه طی ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۰ رو به افزایش گذاشت و در اولین ماه سال ۲۰۱۱ میلادی (دی‌ماه ۱۳۸۹) نیز افزایش قیمت ها همچنان ادامه یافت و رکورد ۴۶۲۰ تومان بر کیلوگرم را پشت سر گذاشت. از سوی دیگر در حد فاصل ۱۰ دی تا ۸ بهمن ۱۳۸۹ متوسط قیمت هر کیلوگرم پنبه با ۱۵ درصد افزایش (۵۹ تومان بر کیلوگرم) به ۴۵۶۲ تومان رسید.

موجودی بسیار کم پنبه در جهان، عرضه محدود، تقاضای فراوان و کاهش ارزش بهای دلار آمریکا از جمله دلایل افزایش قیمت ها گزارش شده است. پیش بینی می‌شود که تولید جهانی پنبه در سال جاری میلادی تقریبا برابر با مصرف جهانی آن خواهد بود. در حال حاضر تخمین زده می‌شود که فقط حدود ۱۰ درصد از ۳/۸ میلیون تن پنبه قابل تجارت در جهان برای خرید باقی مانده است، بنابراین به نظر می‌رسد که عرضه محدود پنبه و قیمت‌های بالای آن، تولید و تجارت شرکت‌های نساجی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.