نامه وزیر بازرگانی به 5 استاندار

وزیر بازرگانی طی نامه‌ای به استانداران تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و اصفهان از آنان خواست تا مازاد بر مصرف سیب درختی استان خود را برای تنظیم بازار میوه شب عید، در اختیار این وزارتخانه قرار دهند. مهدی غضنفری در این نامه به استانداران نوشته است: با توجه به راهبردهای وزارت بازرگانی در مورد حمایت توامان از تولیدکننده و مصرف‌کننده و به منظور تحقق وظایف تنظیم بازار، محصول سیب درختی مازاد بر مصرف استان را با احتساب قیمت تمام شده تولید، هزینه‌های تبعی و همچنین سود متعارف، به صورت عرضه مستقیم، با همکاری سازمان‌های بازرگانی سراسر کشور توزیع کنند.

علیرضا شجاعی، سخنگوی وزارت بازرگانی نیز با تایید نامه نگاری وزیر بازرگانی با پنج استاندار، به «مهر» گفت: وزارت بازرگانی به دنبال تنظیم بازار شب عید با محصولات تولید داخلی است و چنانچه محصول به اندازه کافی باشد، نیازی به واردات نیست.

وی افزود: وزیر بازرگانی در این نامه از استانداران خواسته است تا هماهنگی‌های لازم را با دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های تولیدی ذی‌ربط در استان مربوط به خود داشته باشند. معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی نیز به منظور هماهنگی بیشتر، معرفی شده است.

به گفته شجاعی، اولویت در تنظیم بازار با تولیدات داخلی است و ذخیره‌سازی‌ها نیز بر پایه محصولات تولید داخل صورت می‌گیرد، با این اولویت، وزارت بازرگانی دست به کار شده و نامه نگاری‌ها و برنامه ریزی‌های خود برای تنظیم بازار شب عید را آغاز کرده است.

از سوی دیگر، رییس سازمان بازرگانی استان تهران می‌گوید: تعرفه سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید، از چهارشنبه همین هفته به ۴ درصد می‌رسد.

به گفته عباس قبادی، در حال حاضر قیمت سیب و پرتقال در بازارهای جهانی، ارزان‌تر از ایران نیست و واردات آن توجیه چندانی ندارد.

وی افزود: همه وارد کنندگان باید مجوز لازم را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کنند و این کاهش تعرفه فقط مربوط به سیب و پرتقال است و شامل سایر میوه‌ها نمی‌شود.

رییس سازمان بازرگانی استان تهران، همچنین با بیان اینکه تعرفه واردات موز در تمام ایام سال ۴ درصد است، اظهار داشت: قیمت موز در ایام پایانی سال، ثابت می‌ماند و هیچ‌گونه افزایش قیمتی نخواهد داشت.