4/8 میلیارد دلار طلا وارد شد
۱۵ میلیارد دلار کالا از امارات آمد
18 درصد از صادرات به چین رفت
صادرات: ۲۲/۵ میلیارد دلار
واردات: 47 میلیارد دلار
رشد ۲۶ درصدی واردات.

گزارش گمرک از سه فصل تجارت خارجی کشور
عبور صادرات غیرنفتی از مرز ۲۲ میلیارد دلار
واردات همچنان گران‌تر ‌شد
۴۷ میلیارد دلار کالا وارد شد
گروه بازرگانی- تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی کشور نشانگر رشد وزنی و ارزشی صادرات و کاهش وزنی واردات است.
بر‌اساس این آمار طی نه ‌ماهه نخست سال‌جاری ارزش صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی به۱۹ میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰/۲۷ درصد رشد نشان می‌دهد. به گزارش روابط‌عمومی گمرک ایران، وزن این میزان صادرات غیرنفتی ۴۵ میلیون و۴۵ هزار تن بوده که در مقایسه با سال گذشته ۷۲/۳۵ درصد رشد داشته است.
و اما؛ ارزش صادرات با احتساب میعانات گازی 22 میلیارد و 483 میلیون ‌دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 59/21 درصد افزایش یافته است. وزن این میزان صادرات غیرنفتی
۵۰ میلیون و ۶۳ هزار تن برآورد شده که به لحاظ وزن نیز۵۹/۲۶ درصد رشد یافته است.
ارزش واردات نیز درنه ماه نخست سال جاری به 47 میلیارد و 70 میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته07/26درصد افزایش یافته است.وزن این میزان کالای وارداتی 33 میلیون و864 هزار تن بوده که از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل03/3 درصد کاهش یافته که نشان می‌دهد منحنی قیمت کالاهای وارداتی همچنان رو به بالا است. ضمن اینکه برخی کارشناسان افزایش قیمت واردات را عمدتا ناشی از صعود نرخ های حمل و نقل و تحمیل هزینه‌های اضافی در این بخش ارزیابی می‌کنند.
در نه ماه نخست سال‌جاری پروپان مایع شده عمده‌ترین کالای صادراتی کشورمان بوده است. سهم این کالا از صادرات غیرنفتی یک میلیاردو ۶ میلیون و۰۰ ۸هزار دلار برآورد شده و ۲۶/۵ درصد از کل صادرات غیرنفتی به این کالا اختصاص داشت. جایگاه بعدی نیز به پلی اتیلن گرید فیلم اختصاص دارد که سهم این کالا از صادرات غیرنفتی در این مدت به ۹۹۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار روسیه است. سنگ آهن سومین کالای عمده صادراتی کشورمان در مدت یاد شده بود و با ۷۹۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار ۱۷/۴ درصد از کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد. متانول با ۷۶۳ میلیون و ۸۰۰ هزاردلار، ۹۹/۳ درصد از کل صادرات غیرنفتی را در برگرفته و در جایگاه چهارم قرار گرفته است.
سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با 718 میلیون و 100 هزار دلار پنجمین کالای عمده صادراتی کشورمان بود و 75/3 درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد.
چین با واردات ۳میلیارد و ۴۰۹ میلیون دلار انواع کالای ایرانی عمده‌ترین واردکننده کالا از ایران طی این مدت بوده است.
81/17درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به مقصد کشور چین صورت گرفته است.
عراق با خرید ۳ میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار انواع کالای ایرانی، دومین کشور بزرگ واردکننده کالا از ایران بود. سهم عراق از کل صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به ۷۹/۱۶ درصد رسید. امارات متحده عربی با ۲ میلیاردو ۵۵۲ میلیون دلار در جایگاه سوم قرار گرفت و تنها ۳۳/۱۳ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به این کشور اختصاص یافت. براساس این گزارش هند با یک میلیارد و ۲۷۱ میلیون دلار و افغانستان با ۹۸۵ میلیون دلار رتبه‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.
در نه ماه نخست سال‌جاری طلای خام عمده‌ترین کالای وارداتی کشورمان بود و با اختصاص 26/10 درصد از کل ارزش واردات جایگاه نخست را به خود اختصاص داد. شمش از آهن و فولاد غیرممزوج با 88/3 درصد سهم ارزشی در جایگاه دوم قرار گرفت و محصولات از آهن یا فولاد غیر ممزوج تخت و گرم نورد شده با 64/1 درصد سهم از ارزش، رتبه سوم را به خود اختصاص داد. در مدت یاد شده امارات متحده‌عربی23/32درصد از کل ارزش واردات کشورمان را به خود اختصاص داد و به عنوان بزرگ‌ترین کشور صادرکننده کالا به ایران در رتبه نخست جای گرفت. سهم امارات از واردات کشورمان در این مدت 15 میلیارد و171 میلیون دلار بود. چین با 4 میلیارد و 4 میلیون دلار و 51/8 درصد سهم ارزشی رتبه دوم را در میان شرکای وارداتی ایران در اختیار گرفته و کشور آلمان نیز با 3 میلیارد و 281 میلیون دلار و 97/6 درصد در رتبه سوم قرار دارد. کشورهای ترکیه و سوئیس نیز به ترتیب35/6 درصد و2/6 درصد از ارزش کل واردات ایران را به خود اختصاص دادند و در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند.
از سوی دیگر نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه دیگر قیمت کالاهای صادراتی ایران به دلیل تغییراتی در هزینه حمل‌ونقل، با تغییراتی مواجه بوده‌ هشدار داد که با افزایش قیمت بازار خود را از دست می‌دهیم. هوشنگ فاخر در مورد وضعیت صادرات با آغاز هدفمندسازی یارانه‌ها، اظهار کرد: این موضوع به میزان حمایت دولت از واحدهای تولیدی بستگی دارد؛ چرا که افزایش بهای حامل‌های انرژی خود به خود قیمت تمام شده کالاها را بالا می‌برد که اگر حمایت دولت آن‌قدر نباشد که بتواند این افزایش قیمت را جبران کند صادرات کشور افزایش نمی‌یابد. وی در پایان هشدار داد: اگر این حمایت دولت هزینه‌های افزایش‌یافته را پوشش ندهد و هزینه‌ها بالا ‌رود، ممکن است بازار صادراتی خود را از دست دهیم. یادآور می‌شود که دولت به منظور جلوگیری از اثرگذاری منفی هدفمندسازی یارانه بر روند صادرات قرار است در قالب بسته حمایتی ۳۹۴ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۵۷ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار صادر‌کنندگان بگذارد که تاکنون به تصویب نهایی نرسیده است.