گروه بازرگانی- رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی با انتقاد از رایزنی نکردن و نبود هماهنگی با این اتحادیه در جریان اجرای طرح «تامین»، این طرح را در راستای حمایت از تولید و بهینه‌سازی کالا ندانست. محمد طحان‌پور گفت: وزارت صنایع قبل از اعلام طرح باید اتحادیه کشوری لوازم خانگی را در جریان امر قرار می‌داد یا حداقل با مدیران این اتحادیه مشورت می‌کرد، اما هیچ‌گونه اطلاعاتی از این طرح در اختیارمان قرار داده نشد و شرح آن را تنها در خبرها شنیدیم!

وی تصریح کرد: اگر دولت می‌خواهد از تولید و بهینه‌سازی کالا حمایت کند، این طرح در جریان بهینه‌سازی قرار نمی‌گیرد؛ دولت در این طرح۸۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است؛ در حالی که می‌توانست این پول را به کارخانجاتی اختصاص بدهد که بروند دانش و تکنولوژی وارد کشور کنند و بر مبنای آن تولید علمی کرده و مصرف انرژی را پایین بیاورند تا به این طریق به تولید و مصرف‌کننده کمک شود.

طحان‌پور با بیان اینکه در چند روز گذشته پنج شرکت بزرگ و درجه یک تولید لوازم خانگی اعلام کرده‌اند که آمادگی پیوستن به این طرح را ندارند، افزود: خطری که احساس می‌کنیم این است که مسائلی که در طرح لیزینگ لوازم خانگی ایجاد شد، در این طرح هم پیش آید. او ادامه داد: نگرانی ما این است که کارخانجاتی در این طرح وارد شوند که کالاهای درجه دوم خود را در بخش لوازم خانگی به مردم عرضه کنند که در این حالت مصرف‌کننده متضرر خواهد شد!

به اعتقاد طحان‌پور، طرح تامین ایراداتی دارد و اولین ابهامی که در این طرح به ذهن می‌رسد این است که در شرایطی که چرخه توزیع کالا در اختیار وزارت بازرگانی است چرا وزارت صنایع به فروش کالا آن هم به طور مستقیم اقدام کرده است؟ طحان پور گفت: از سوی دیگر کارخانه‌ای که فرضا تولیدش ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار هزار دستگاه است، آیا حاضر می‌شود که منتظر بنشیند کالایش یک به یک فروش برود؟!

یاد آور می شود که طرح «تامین» در راستای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و نوسازی لوازم خانگی به منظور بهینه‌سازی مصرف و حمایت از تولید داخلی توسط وزارت صنایع و معادن مطرح شده و از دیروز به مرحله اجرا درآمده است. کلیه کارخانجات و شرکت‌هایی که به این طرح بپیوندند، محصولات خود را با هفت تا ۱۰ درصد تخفیف و بر مبنای قیمت‌های شهریورماه عرضه کرده و براساس تمهیدات پیش‌بینی شده کالای خریداری شده توسط مصرف‌کننده را به طور رایگان در محل نصب کرده یا تحویل می‌دهند. گفته می‌شود که وزارت صنایع و معادن برای اجرای این طرح با شش تولیدکننده داخلی به منظور عرضه ۱۳ قلم کالا در۲۰ مدل به توافق رسیده است.